Pátek 20. července. Svátek má Ilja.

Celkový indikátor spotřebitelské a podnikatelské důvěry je na velmi vysokých úrovních, ale v posledních měsících kolísá

Nálada v tuzemské ekonomice se v červnu zlepšila, a to díky zlepšení důvěry v podnikatelské sféře. Spotřebitelská důvěra se v červnu mírně snížila, nicméně šlo o pokles z jejího historického maxima.

Celkový indikátor spotřebitelské a podnikatelské důvěry je na historicky velmi vysokých úrovních, nicméně v posledních měsících kolísá. Další zlepšování důvěry ze stávajících silných úrovní je obtížné a souhrnný indikátor důvěry tak může kolem své stávající úrovně oscilovat i v nejbližších měsících.

Mezi podnikateli vzrostla především důvěra v průmyslu, zlepšení ale hlásí také stavebnictví a služby.

V případě průmyslu je zlepšení důvěry velmi důležitým signálem, neboť přichází v situaci ne zcela přesvědčivých signálů z průmyslu eurozóny a slabších údajů o vývoji nových průmyslových objednávek, tak jak je reportují oficiální data z tuzemského průmyslu za letošní duben.

Vývoj zahraniční poptávky, tedy především průmyslová aktivita v eurozóně, a vedle toho též situace na tuzemském trhu práce ve smyslu dostupnosti pracovní síly budou klíčovými faktory, jež budou ovlivňovat aktivitu a sentiment v tuzemském průmyslu ve zbytku letošního roku.

Též v případě spotřebitelů je nálada velmi silná a spíše, obrazně řečeno, již nemá moc kam dále růst.

Vývoj na tuzemském trhu práce zůstane z pohledu spotřebitelů příznivý i ve zbytku letošního roku, nálada mezi spotřebiteli by tak i nadále měla zůstat velmi dobrá a spotřební výdaje domácností by měly být klíčovým tahounem růstu české ekonomiky i v letošním roce, obdobně jako ve dvou předchozích letech.

Radomír Jáč
hlavní ekonom
Generali Investments CEE

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.