Čtvrtek 21. února. Svátek má Lenka.

Celkový indikátor spotřebitelské a podnikatelské důvěry je na velmi vysokých úrovních, ale v posledních měsících kolísá

Nálada v tuzemské ekonomice se v červnu zlepšila, a to díky zlepšení důvěry v podnikatelské sféře. Spotřebitelská důvěra se v červnu mírně snížila, nicméně šlo o pokles z jejího historického maxima.

Celkový indikátor spotřebitelské a podnikatelské důvěry je na historicky velmi vysokých úrovních, nicméně v posledních měsících kolísá. Další zlepšování důvěry ze stávajících silných úrovní je obtížné a souhrnný indikátor důvěry tak může kolem své stávající úrovně oscilovat i v nejbližších měsících.

Mezi podnikateli vzrostla především důvěra v průmyslu, zlepšení ale hlásí také stavebnictví a služby.

V případě průmyslu je zlepšení důvěry velmi důležitým signálem, neboť přichází v situaci ne zcela přesvědčivých signálů z průmyslu eurozóny a slabších údajů o vývoji nových průmyslových objednávek, tak jak je reportují oficiální data z tuzemského průmyslu za letošní duben.

Vývoj zahraniční poptávky, tedy především průmyslová aktivita v eurozóně, a vedle toho též situace na tuzemském trhu práce ve smyslu dostupnosti pracovní síly budou klíčovými faktory, jež budou ovlivňovat aktivitu a sentiment v tuzemském průmyslu ve zbytku letošního roku.

Též v případě spotřebitelů je nálada velmi silná a spíše, obrazně řečeno, již nemá moc kam dále růst.

Vývoj na tuzemském trhu práce zůstane z pohledu spotřebitelů příznivý i ve zbytku letošního roku, nálada mezi spotřebiteli by tak i nadále měla zůstat velmi dobrá a spotřební výdaje domácností by měly být klíčovým tahounem růstu české ekonomiky i v letošním roce, obdobně jako ve dvou předchozích letech.

Radomír Jáč
hlavní ekonom
Generali Investments CEE

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.