Poslední data z jednotlivých pro český průmysl klíčových oblastí ukázala, že domácí výrobní podniky neměly na růžích ustláno ani v druhém měsíci letošního roku.
Z pásů tuzemské Škody sjelo za první dva měsíce o více než 22,5 tisíce méně vozů než ve stejném období minulého roku (pokles o 17,7 %) a proti samotnému lednu se meziroční pokles ještě mírně prohloubil. Důvodem je slabá poptávka jak z domova (například investice do dopravních prostředků klesly v posledním čtvrtletí loňského roku o 11 %), tak ze zahraničí. V celé Evropě bylo v únoru zaregistrováno o 15 % méně osobních aut než vloni (nejhorší únor od roku 2003) a Škodovky jsou na tom v tomto směru jen o málo lépe (-13,8 %). Ne všechny značky ale trpí tak výrazným poklesem zájmu. BMW, Audi i Mercedes se prodávaly jen nepatrně hůře než minulý rok, registrace nových Jaguárů dokonce meziročně vzrostly. Je jasně vidět, že majetnější spotřebitelé se nebojí utrácet, ostatní domácnosti ale zatím nemají dostatek důvěry k tomu, že se jim bude dařit lépe.
Zklamání se dalo očekávat i od výrobců a zpracovatelů kovu. Produkce ocelových trubek, válcovaného materiálu i surové oceli byla nižší než před rokem, v prvních dvou případech dokonce o necelých 10 %. Zmiňované produkty tvoří zhruba 70 % celkové výroby v rámci zpracování kovů, přičemž tato oblast průmyslu se podílí na celkovém výkonu zpracovatelů zhruba 5 %. Navíc energetická náročnost těchto provozů je vysoká a její útlum se tak významně projevuje i v poptávce po elektřině.
Výroba motorových vozidel tedy přispěla v únoru k celkovému poklesu odvětví 1,9 procentním bodem (-10,4 %), výroba a rozvod elektřiny, plynu, tepla a klimatizovaného vzduchu 1,6 procentním bodem (-9,7 %), a výroba základních kovů, hutní zpracování kovů; slévárenství 0,3 procentním bodem (-12,2 %). Dařilo se naopak výrobě strojů, ostatních dopravních prostředků a výrobkům patřící do kategorie ostatní zpracovatelský průmysl. To jsou například šperky, hračky a vodní lyže.
Meziroční srovnání zanechává za aktuálními průmyslovými výsledky jistou pachuť. Proto je potřeba opět připomenout, že loňský začátek roku byl extrémně příznivý, a tak se mu především všichni tři zmiňovaní poražení mohou jen těžko rovnat.
REKLAMA
Nové zakázky zatím nesignalizují změnu k lepšímu. Celkově jejich hodnota klesla o 10,2 %. Jedinou oblastí, kde objednávky meziročně vzrostly, je objemově poměrně nevýznamná výroba textilií.
Zahraniční obchod dopadl v principu stejně jako v lednu. Slušný přebytek obchodní bilance byl způsoben rychlejším poklesem vývozů (-3,6 %) než dovozů (-4,4 %). Zlepšení tradičně deficitní bilance obchodu s minerálními palivy bylo bohužel kompenzováno horším vývojem na straně vývozu strojů a dopravních prostředků. Německo absorbovalo tohoto zboží meziročně o 9,5 % méně, což je ale nejlepší výsledek v posledním čtvrt roce. Vývoz do celé evropské unie klesl v únoru meziročně o 5,1 %.
Stavebnictví překvapilo v únoru mírným růstem, nicméně v dalších měsících se pravděpodobně vrátí do zajetých kolejí. Průmyslové podniky využívají své výrobní kapacity jen z 80 %, čili nemají důvod investovat do jejich rozšiřování. V samotném ocelářském průmyslu (celoevropském) se dokonce uvádí, že je nadkapacita 25–30 %. Dalším důkazem, že se nestaví, je téměř 20 % pokles počtu zahájených bytů. Stavebnictví tak bohužel čeká další těžký rok.
Filip Fyrbach, makroekonomický analytik GE Money Bank
REKLAMA