CZK/€ 25.005 +0,04%

CZK/$ 23.223 +0,15%

CZK/£ 29.136 -0,14%

CZK/CHF 25.597 -0,09%

15. 10. 2021

0 komentářů

Útlum evropského automobilového trhu

 

Nedostatek komponent dál brzdí automobilový průmysl, zatímco poptávka po nových autech alespoň podle průzkumů zůstává solidní. Omezené výrobní možnosti nicméně limitují nabídku nových vozů a prodlužují čekací doby, což se automaticky projevuje i na počtech registrací napříč celou EU.

Loading



 

Podle dnes zveřejněných dat se v září nové registrace, které fakticky reprezentují prodeje, propadly meziročně o 23,1 % a prodalo se tak jen necelých 719 tisíc vozů. Je to už třetí měsíc propadu v řadě, který umazává nárůsty dosahované v jarních měsících. Za prvních devět měsíců se tak na evropském trhu prodalo jen o 6,6 % vozů více než ve stejném období loňského roku extrémně poznamenaného pandemií. V ročním souhrnu se pohybujeme na úrovni 10,4 mil. vozů, což je 21 % pod maximem a jen 9 % nad minimem za období od roku 2008. Pro lepší představu jde o pokles o necelé tři miliony vozů.

Trh EU je v souhrnu od začátku roku zatím ještě v plusu (6,6 %), nicméně v Německu – jako největším národním trhu – se již prodalo letos méně vozů než loni. A to se rozhodně nedalo mluvit o vysokém srovnávacím základu. A povzbudivá čísla nepřicházejí ani z Británie, která sice stojí mimo EU, ale stále představuje druhé nejvýznamnější odbytiště vozů v Evropě. Z letmého pohledu na prodejní výsledky vyplývá, že problém s produkcí mají téměř všechny skupiny automobilek. Výjimkou je pouze Hyundai Group, které se i v této době v EU daří a posiluje svoji pozici na trhu.

Úspěšné jaro automobilek je pryč a problémy s nedostatkem čipů a dalších dílů zdá se akcelerují. Celý trh směřuje v dalších měsících k poklesu, a tak se zdá, že bude úspěch, když se podaří udržet produkci a prodeje alespoň na loňských slabých úrovních. Dokud se situace v dodavatelských řetězcích nezlepší, není možné počítat s pozitivním obratem. A s ohledem na zprávy přicházející od některých výrobců, to nemusí být dříve než ve druhé polovině příštího roku. Odvětví tak bude dál prožívat nabídkový šok, který se odrazí i na výsledcích ekonomik s vyšším podílem automobilového průmyslu. Doba přepisování krátkodobých ekonomických výhledů se tak nachýlila.

Petr Dufek
Analytik ČSOB

REKLAMA

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz

 


Související články

Nejdůležitější body z letošního sjezdu akcionářů Berkshire Hathaway

Letošní sjezd akcionářů Berkshire byl v poněkud utlumené náladě, protože se tentokrát pořádal po dlouhé době bez již zesnulého Charlieho Mungera. Na Buffettovi to bylo poznat. Ovšem i letošní sjezd nabízí investorům velmi cenné poznatky a vhledy do Buffettovi mysli, ohledně trhů a ekonomiky.

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

07. 05. 2024

Komentář: Vyšší úrokové sazby nemusí být pro akcie ze své podstaty špatné

Očekávání několikanásobného snížení úrokových sazeb na začátku roku, podpořena obavami z deflace, ustoupila mírnějším prognózám, což vedlo k přehodnocení dynamiky trhu. Navzdory obavám z růstu úrokových sazeb nabízí zkušení investiční stratégové uklidňující výhled. Odborníci tvrdí, že by se investoři navzdory všeobecnému přesvědčení neměli obávat vyhlídek na růst […]

Text: Redakce

07. 05. 2024

Amundi: Scénáře a prognózy výnosů aktiv pro příští desetiletí

V příštích deseti letech by mohlo dojít k vyššímu růstu a nižší inflaci v porovnání s dlouhodobými prognózami Amundi z roku 2023, a to díky zvýšené produktivitě v důsledku implementace umělé inteligence. Zpoždění přijímaných kroků v oblasti klimatu naopak zvýší rizika a povede k vyšším ekonomickým nákladům v […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

03. 05. 2024


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *