Sobota 27. listopadu. Svátek má Xenie.

Útlum evropského automobilového trhu

Vývoj ekonomiky 15.10.2021 | 13:48 0 Komentářů

Nedostatek komponent dál brzdí automobilový průmysl, zatímco poptávka po nových autech alespoň podle průzkumů zůstává solidní. Omezené výrobní možnosti nicméně limitují nabídku nových vozů a prodlužují čekací doby, což se automaticky projevuje i na počtech registrací napříč celou EU.

Podle dnes zveřejněných dat se v září nové registrace, které fakticky reprezentují prodeje, propadly meziročně o 23,1 % a prodalo se tak jen necelých 719 tisíc vozů. Je to už třetí měsíc propadu v řadě, který umazává nárůsty dosahované v jarních měsících. Za prvních devět měsíců se tak na evropském trhu prodalo jen o 6,6 % vozů více než ve stejném období loňského roku extrémně poznamenaného pandemií. V ročním souhrnu se pohybujeme na úrovni 10,4 mil. vozů, což je 21 % pod maximem a jen 9 % nad minimem za období od roku 2008. Pro lepší představu jde o pokles o necelé tři miliony vozů.

Trh EU je v souhrnu od začátku roku zatím ještě v plusu (6,6 %), nicméně v Německu – jako největším národním trhu – se již prodalo letos méně vozů než loni. A to se rozhodně nedalo mluvit o vysokém srovnávacím základu. A povzbudivá čísla nepřicházejí ani z Británie, která sice stojí mimo EU, ale stále představuje druhé nejvýznamnější odbytiště vozů v Evropě. Z letmého pohledu na prodejní výsledky vyplývá, že problém s produkcí mají téměř všechny skupiny automobilek. Výjimkou je pouze Hyundai Group, které se i v této době v EU daří a posiluje svoji pozici na trhu.

Úspěšné jaro automobilek je pryč a problémy s nedostatkem čipů a dalších dílů zdá se akcelerují. Celý trh směřuje v dalších měsících k poklesu, a tak se zdá, že bude úspěch, když se podaří udržet produkci a prodeje alespoň na loňských slabých úrovních. Dokud se situace v dodavatelských řetězcích nezlepší, není možné počítat s pozitivním obratem. A s ohledem na zprávy přicházející od některých výrobců, to nemusí být dříve než ve druhé polovině příštího roku. Odvětví tak bude dál prožívat nabídkový šok, který se odrazí i na výsledcích ekonomik s vyšším podílem automobilového průmyslu. Doba přepisování krátkodobých ekonomických výhledů se tak nachýlila.

Petr Dufek
Analytik ČSOB

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.