CZK/€ 25.165 +0,04%

CZK/$ 23.481 +0,05%

CZK/£ 29.375 +0,05%

CZK/CHF 25.729 +0,16%

19. 01. 2021

0 komentářů

Prodeje automobilů v EU v covidovém roce 2020 extrémně propadly

 

Pro evropský trh s osobními automobily byl rok 2020 naprosto výjimečným. Z pohledu počtu registrovaných vozů v EU sice nebyl úplně nejslabší (tím byl rok 2013), avšak rychlost pádu celého trhu byla dosud nevídaná. Zatímco po pádu Lehman Brothers trh padal pět let, až se dostal pod hranici 10 mil. prodaných vozů, v době pandemie na to stačil ani ne rok, jak potvrzují dnes ráno zveřejněné výsledky. V celé EU se tak v roce 2020 zaregistrovalo celkem 9,9 mil. nových vozů, což bylo o téměř 24 % méně než v roce předchozím.

Loading



 


Meziroční výpadek více než tří milionů vozů jde především na vrub pandemie a jejích ekonomických důsledků. Určité známky cyklického zpomalení sice byly vidět už v prvních dvou měsících roku, avšak ten hlavní pád nastal až po vypuknutí pandemie v unijních zemích. Nejprve automobilový průmysl zažil vlnu odstávek způsobených rozpadem dodavatelských řetězců i ostražitostí samotných výrobců. Ty ovlivnily především výsledky druhého čtvrtletí, nicméně poté začal být stále více patrný i útlum poptávky. Další vlna pandemie tento trend jen zesílila a navíc přinesla i dočasné uzavírání autosalónů a omezení příležitostí pro nákupy. Trh proto zažil bezprecedentní pád, který nezastavily ani nadějné podzimní prodejní výsledky.
Ve všech zemích počty registrovaných vozů padaly dvouciferným tempem. Nejvíce v Chorvatsku (-42,8 %), nejpomaleji pak v Dánsku (-12,2 %). Propad tří největších evropských trhů v rámci EU – německého, francouzského a italského – je sám o sobě odpovědný za více než polovinu celkového poklesu. Propad zasáhl především italské a francouzské automobilky, které tak ztrácely svůj tržní podíl ve prospěch těch německých.
Největší evropská automobilka (VW) si tak připsala více než čtvrtinu v EU prodaných automobilů. Škoda jako jeho součást byla při dobývání tržního podílu dokonce nejúspěšnější, když dosáhla 5,6% podílu trhu (o 0,6 procentního bodu větší než v předchozím roce). Lépe než řadě ostatních se vedlo i dalším v tuzemsku působícím automobilkám. A to je s ohledem na pozici automobilového trhu v ČR nepochybně dobrá zpráva, zvlášť když právě i automobilový průmysl zadržuje pád ekonomiky v době třetího lockdownu.
Petr Dufek
Analytik ČSOB

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz

 


Související články

Rozdělený dluhopisový trh

Akcie a dluhopisy vykázaly v roce 2022 po delší době shodný vývoj, když společně zaznamenaly výraznější propady. Stejný směr nalezly obě třídy aktiv i v roce 2023, ale tentokrát udělaly investorům radost a shodně přinesly výrazné kladné zhodnocení. Co se týká letošního vývoje, dostál vzájemný vztah mezi akciemi a […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

26. 04. 2024

Do čeho investovat v době války?

Může se zdát, že mezi rizikem a nejistotou je pouze minimální rozdíl, ale není tomu tak. Riziko znamená, že lze na základě přiměřeného datového vzorku vyčíslit pravděpodobnost, zatímco v případě nejistoty je podobná kvantifikace nemožná. Geopolitické události se ze své podstaty pojí s nejistotou a mají širší paletu neznámých […]

Text: Redakce

25. 04. 2024

Komentář: Válka o prodlužování věku odchodu do důchodu

Prezident Pavel se rozhodl vstoupit jako moderátor do politického jednání mezi vládou a opozicí o jedné z nejdůležitějších reforem pro budoucnost České republiky. Toto vlídné gesto, aby bylo dosaženo konsenzu alespoň nad základními obrysy hned na začátku vyjednávání, mělo ale trvání jen pár hodin. Po potvrzeném zápisu […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

23. 04. 2024


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *