15. 06. 2022
Daně z prudce rostoucích cen benzínu
Ceny benzínu celosvětově prudce rostou kvůli nahromaděné poptávce po cestování a omezením při rafinaci. To komplikuje život spotřebitelům, centrálním bankéřům i politikům. Je to daň ze spotřeby, odvádí výdaje z jiných oblastí a zvyšuje inflaci. Ceny benzínu předstihly růst ropy vzhledem k nedostatku rafinérských kapacit a kontrole vývozu ze strany Číny. Tato situace se může zhoršit vzhledem k předpovědím nadprůměrné hurikánové sezóny v USA a polovině rafinérské kapacity USA na pobřeží Mexického zálivu. Vítězi, alespoň prozatím, jsou rafinerie ropy od Marathonu (MPC) po Valero (VLO).
Rostoucí ceny benzínu jsou pro spotřebitele přítěží, která tvoří více než 5 % průměrných spotřebitelských výdajů v USA a u lidí s nejnižšími příjmy se zvyšuje na více než 12 %. Takto viditelný projev rostoucích cen také pomáhá zvyšovat inflační očekávání. Benzín má sice v americkém inflačním koši pouze 4% váhu, ale jeho cena v posledním květnovém reportu vzrostla o 49 %. Na tuto bolest spotřebitelů reaguje vláda, která ve dvaceti amerických státech snížila daně z pohonných hmot, což přispělo k odhadovaným celosvětovým dotacím fosilních paliv ve výši 6 bilionů dolarů.
Ceny benzínu jsou velkým politickým tématem, které je způsobeno vysokou spotřebou benzínu v USA a vysokými evropskými daněmi. Americká auta mají účinnost spotřeby paliva nižší než je celosvětový průměr(-20 %), ale ročně ujedou v průměru dvakrát více (14 000 km). Ve Velké Británii a EU je účinnost lepší (+15 % nad průměrem) a ujedou méně (pod 7 000 km), ale daně jsou vysoké. 50 % ceny pohonných hmot ve Spojeném království a 60 % ceny pohonných hmot v EU tvoří daně (daň z pohonných hmot a DPH). To je trojnásobek USA, kde se federální daň z benzínu ve výši 18,4 USD/g nezměnila od roku 1993.
Všechny údaje, čísla a grafy jsou platné ke dni 14.06.2022.
Autor: Bena Laidler, analytika a stratéga pro globální trhy eToro