Středa 12. srpna. Svátek má Klára.

BIG Expert: Automobilový sektor pod tlakem

V Evropě se v letošním roce odhadem prodá o čtvrtinu aut méně než v loňském roce. Návrat k růstové křivce bohužel neočekáváme letos ani v příštím roce. Situace následujících let bude hodně závislá na souhrnném objemu všech ekonomických dopadů letošní krize. Producenty automobilů trápí nejen ekonomické zpomalení, ale i rostoucí tlak nesplnění nových emisních limitů a stále rostoucí tlak na elektromobilitu. Za první pololetí letošního roku se v Evropské unii prodalo o téměř 40% méně automobilů ve srovnání s prvním pololetím 2019. Z pohledu druhého pololetí letošního roku neočekáváme výraznější nárůst poptávky po automobilech. Většina evropských producentů tak i v následujících měsících bude pod velmi velkým tlakem.

Podíl evropské produkce automobilů v celosvětovém měřítku má nadále klesající trend. Na loňských 15% již zřejmě Evropa v nejbližších letech nedosáhne. Souběžně s tím stále roste podíl čínské automobilové produkce, která loni zaujímala 27% a v následujícím desetiletí by mohla překročit třetinový podíl na celosvětové produkci. Jinými slovy každé třetí auto nově uvedené do provozu, bude vyrobeno v Číně.

Úspora nákladů je stále velkým tématem a lze předpokládat, že bude nadále docházet k jednotlivým akvizicím a fúzím v rámci tohoto odvětví. Nejnovější oznámené spojení italsko-americké automobilky Fiat Chrysler s francouzskou PSA Group je toho jasným důkazem. Nově vzniklý subjekt ponese název Stellantis a svou velikostí se zařadí na čtvrté místo za firmy Volkswagen, Toyota a Renault-Nissan. Ani tyto velké firmy však s akviziční činností pravděpodobně nekončí.

Jedním ze zásadních faktorů, které mohou pro letošní a příští rok situaci v automobilovém sektoru ovlivnit, je rozsah případné druhé vlny koronavirové nákazy a jejího dopadu na celosvětovou ekonomiku. V tuto chvilku je vývoj následujících měsíců jen velmi těžko predikovatelný. Pokud by se případná druhá vlna pandemie nepodepsala obdobnou měrou na ekonomickém vývoji, mělo by to pro automobilový sektor znamenat naději na určité oživení v následujících letech.

Petr Pelc, CYRRUS

 

 

Titul

 

Cena

20. 7.

Odhady pro období 1 měsíc Odhad pro období 6 měsíců
 

Atraktivita *)

Odhady **)

koupit/prodat

 

Atraktivita *)

Odhady **)

koupit/prodat

CETV 90,1 33 4/0 17 2/1
MONETA MONEY BANK 54,2 25 3/0 50 4/0
ERSTE GROUP BANK 574,8 25 3/0 25 3/0
O2 C.R. 216 25 3/0 8 2/1
VIG 533 17 2/0 33 3/0
KOMERČNÍ BANKA 576 17 2/0 50 4/0
PFNONWOVENS 668 8 1/0 0 1/1
ČEZ 481 8 2/2 8 1/1
PHILIP MORRIS ČR 13 320 8 1/0 33 3/0
AVAST 175,5 0 1/1 8 2/1
 

Ukazatel

Hodn.

17. 7.

Průměr Odhady**)

růst/pokles

Průměr Odhady**)

růst/pokles

PX 949,03 926 4/3 960 5/2
Dow Jones (USA) 26 671,95 25 939 3/4 26 071 3/4
NASDAQ (USA) 10 503,19 9 750 2/5 9 850 3/4
FTSE 100 (Velká Británie) 6 290,30 6 222 2/5 6 464 5/2
DAX (Německo) 12 919,61 12 136 1/6 12 607 4/3
Nikkei 225 (Japonsko) 22 696,42 21 764 1/6 21 929 3/4

 

Poznámky: Uvedené odhady jsou nezávaznými názory investičních odborníků, které se mohou lišit od skutečného vývoje. Za tyto odlišnosti nepřebírají experti ani Kurzy.cz odpovědnost.

*) Atraktivita je vážený průměr doporučení jednotlivých expertů. Dosahuje hodnoty od +100 (rozhodně koupit u všech odhadů) do
-100 (rozhodně prodat u všech odhadů).  **) Koupit/prodat udává počet expertů, kteří doporučují uvedený cenný papír koupit (prodat) s ohledem na očekávaný vývoj v uvedeném období.  **) Růst/pokles udává počet expertů, kteří předpokládají, že daná hodnota v uvažovaném období vzhledem k aktuální hodnotě vzroste (poklesne).

 

Pravidelní účastníci: Michal Chrvala – Jan Němeček / BH Securities – Petr Pelc, Tomáš Pfeiler / CYRRUS – Jan Bureš / Patria – Martin Pecka, Patrik Hudec, Marco Marinucci / Generali Investments CEE, investiční společnost – Libor Stoklásek / GRANT CAPITAL – Jiří Zendulka / Kurzy.cz – Jan Berka, Michal Šoltés / Roklen Holding – Aleš Charvát / UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia – Jaroslav Brychta, Jiří Tyleček / X-Trade Brokers

 

Projekt BIG EXPERT organizuje a zpracovává společnost Kurzy.cz

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.