Čtvrtek 23. listopadu. Svátek má Klement.

Vlci ze Saxo Street

Byl to den, který začínal jako obvykle. A nic nenasvědčovalo tomu, že by měl být něčím zvlášť výjimečně jiným… ale – člověk míní, život mění. Ve světě peněz a finančních trhů jeden nikdy neví, stačí, aby osoba na vlivném postu utrousila poznámku, kterou trh interpretuje po svém a hned může být živo na trzích. Bylo 15. ledna 2015 dopoledne. V 10:30h jsou očekávány informace od SNB (obdoba ČNB ve Švýcarsku). To, co následovalo, bylo překvapením pro mnoho zúčastněných stran na finančních trzích.

Aby měl čtenář ucelený obraz o důsledcích kroku, který SNB ohlásila toho dne, je třeba se podívat krátce do minulosti, ohledně kroků instituce SNB. Ta na počátku září 2011 oznámila, že bude držet cenovou hladinu 1.20000 na páru EURCHF (neboli je proti posilování domácí měny).

Jak to pak vypadalo v praxi na trhu, ukazuje týdenní graf páru EURCHF, z kterého je zřejmá hladina supportu 1.20000. 

eurchf

Uběhlo několik desítek vteřin po půl jedenácté dopoledne a na trh přichází zpráva, že SNB tuto hladinu dále již držet nebude! Výsledkem toho je prudké posílení švýcarského franku oproti všem jiným měnám. V grafu EURCHF tedy pokles. Měna opouští hladinu 1.20000 a hledá si novou, podstatně nižší. Tato situace notně zamotala hlavy mnoha obchodníkům a nejen jim. I brokerské společnosti s tímto mají problémy.

Někteří obchodníci museli akceptovat mnohem vyšší ztráty, než zamýšleli a než měli nastaveny své stop lossy. U některých toto znamenalo dokonce naprosté smazání svých účtů.

Poznámka: Stop loss je cenová hladina, kde dojde k ukončení pozice obchodníka. Jedná-li se o prvotně nastavený stop loss u obchdoní pozice, určuje tato hladina zároveň velikost riskované částky, kterou obchodník akceptuje jako své riziko a v případě nepříznivého vývoje obchodního instrumentu bere jako přijatelnou ztrátu pro svůj obchodní účet.

Ztráty ovšem oznamují postupně také brokerské společnosti – Interactive Brokers, FXCM, Alpari, DeutschBank, Barclay´s a další. Ztráty jdou do stovek mil. USD. Výjimkou není ani brokerská společnost SaxoBank, která oznámila odhadovanou ztrátu na přibližně 115mil. USD.

Obchodníci by se nyní dali rozdělit různě – na ty zasažené vývojem na CHF párech a ty ostatní; na obchodníky, jejichž broker neustál tento vývoj trhu a ty ostatní anebo také na obchodníky obchodující u brokerské společnosti SaxoBank a ty ostatní. Proč? V čem jsou tito obchodníci jiní?

Příběh tradera SaxoBank (říkejme mu třeba Petr N.)

Ten popisuje situaci, vývoj a praktiky brokerské společnosti SaxoBank takto:

V době před vyhlašením (Pozn. 15.ledna 2015 v čase před 10:30h) jsem byl v dlouhé pozici na páru EURCHF s nastaveným stop lossem o několik málo pips pod hladinou 1.2000. Krátce po 10:30h v důsledku oznámení ze strany SNB, byl můj stop loss zasažen a pozice uzavřena. Plnění stop lossu bylo přesné. Ztrátu z držené pozice jsem přijal. To patří k životu obchodníka. Budou jiné, další obchody.“

Obchodní platforma brokerské společnosti SaxoBank po události (otevření nové pozice, změna parametrů pozice, ukončení pozice apod.) vždy informuje klienta tzv. konfirmačním oknem o provedení příslušné operace. Tak tomu bylo i v tomto případě. Petr N. potvrdil konfirmační okno k příslušné obchodní pozici, čímž historie jednoho nepovedeného obchodu končí. Je důležité na tomto místě uvést, že veškeré operace na obchodním účtu (včetně zavření konfirmačního okna) se zaznamenávají do Activity log (jednoduše řečeno – seznam operací obchodníka).

saxo-historie-aktivit-1a-froze SaxoTrader – Activity Log

Petr N. dále vypráví: „Proto mne velmi překvapilo, když jsem později odpoledne téhož dne obdržel od SaxoBank mail, kde mi sdělují, že již uzavřené obchody ještě jednou prověří a je možné, že pokyny budou zpětně vyplněny na ceně nižší (pozn: tj. horší ceny pro obchodníky) než byla původně realizována. K tomu došlo v nočních hodinách ze čtvrtka na pátek 16.1.2015, kdy cena vypořádání byla určena paušálně – a to všem jejich klientům bez rozdílu.“

chf-exekuovane-urovne 

Mail od společnosti SaxoBank – přecenění již uzavřených obchodů na nové ceny

„Také je zajímavé se podívat do grafu na to, kde se cena pohybovala v časech zmíněných v mailu a jakou stanovili paušální cenu. Zajímavé. Toto už ale nemá nic společného s obchodováním!“

graf-saxo-eurchf Graf EURCHF timeframe 1min – SaxoTrader

To Vás značně poškozuje ovšem.
Petr N.: „Samozřejmě! To, že je stop loss vyplněn s nějakou slippage se v důsledku prudkého pohybu stát může, záleží též na tom, kdo tvoří protistranu obchodu. To může být věc sporů klient-broker, ale u jiných společností, nikoliv v tomto konkrétním případě u SaxoBank. Zde je situace diametrálně jiná – mám totiž od brokera potvrzení o uzavření pozice na mém stop lossu a toto mám zaneseno ve svém Activity logu.“

Zkusil jste to řešit se SaxoBank?
„Samozřejmě.“

A výsledek?
„Výsledek? Výsledek je ten, že mi bylo sděleno, že jim dlužím peníze a pokud nezaplatím do 5 dní, tak bude jejich pohledávka outsourcována jakési právní firmě v ČR k vymáhání. Posléze jsem obdržel toto i do mailu. Jednání bylo arogantní, povýšené, hrůza. Zajímavé přitom je, že na vyřízení stížnosti, kterou jsem samozřejmě ihned emailem na k tomu určenou emailovou adresu podal, mají dle obchodních podmínek až 5 týdnů.“ 

Dokonce jim dlužíte peníze?
„Tím jak stanovili paušální cenu vypořádání obchodu, (pozn: viz. mail od SaxoBank výše) jsem dle jejich výpočtu utržil ztrátu převyšující velikost mého účtu. Rozdíl je zhruba 2.400pips.  Naprosto ignorují tu skutečnost, že mi sami potvrdili ukončení mé pozice na mém stop lossu. Tuto ztrátu plně akceptuji. Ztrátu, kterou mi napočetli paušálním kurzem vypořádání, ovšem striktně odmítám!“

zmena-stavu-uctu-frozen

Takto změnila kladný zůstatek tradera společnost SaxoBank na záporný.

O jaké částce se zde přibližně bavíme?
„Předně – jde především o princip! Je nemyslitelné, aby takto probíhal obchod. Aby po jeho vypořádání byla cena ještě dodatečně změněna. Bavíme se tu v řádech desetitisíců USD. I kdyby ale šlo o menší částky – toto je precedentní případ do budoucna pro všechny.“

Podnikl jste v této souvislosti nějaké další kroky?
„Ano. Předně okamžité podání stížnosti k ČNB a dále k dánskému regulátorovi. Jednání ze strany brokerské společnosti SaxoBank je nepřípustné. A myslím, že i nezákonné. Jednotlivé další kroky však nechci nijak specifikovat, možný je i soudní spor.“

Poznámka: Stížnost k ČNB lze podat zde:  http://www.cnbprovsechny.cnb.cz/cs/dohled/zasilani_stiznosti_do_CNB.html

Myslíte, že by na něj mohlo dojít?
„Počítám i s touto variantou. Na traderských fórech po světě se formuje společná skupina obchodníků proti postupu SaxoBank v této věci a myslím, že to bude velké. Podle mne nemají šanci a ustoupí. Pokud má trader konfirmaci o provedení obchodu, je to konečné. To, co se děje dál, už je věc brokera. A jestli prodělal on, pak je to jeho podnikatelské riziko!“

A rada pro ostatní?
„Pokud jsou v podobné situaci jako já, mají konfirmaci o provedení a vypořádání obchodu, pak tím minimálním krokem je stížnost u ČNB. Dále sledovat dění na internetu, traderská fóra kolem této společnosti.“

Poznámka: Další možností je webový portál hromadné žaloby – kauza SaxoBank: http://www.hromadnezaloby.cz/detail-zaloby/33-saxo-bank

Celá tato situace brokerské společnosti SaxoBank je specifická. Je – mírně řečeno – velmi zvláštní, jakým způsobem postupuje. Ignoruje totiž jí samotnou potvrzené, uzavřené obchody. Z oficiálních stránek společnosti lze stáhnout manuál k obchodní platformě SaxoBank. V ní se mimo jiné může klient dovědět toto:

saxo-na-platforme

Konfirmace pokynu v obchodní platformě SaxoBank

„Pokud byl váš pokyn proveden, zobrazí se potvrzovací okno.“ Co víc k tomu dodat? Snad jen to, že broker SaxoBank tvrdí, že toto teď neplatí… a to je ta podstata celé věci! Poté, co obchodník klikne na tlačítko Zavřít je tato událost zanesena do Activity logu. Přesně takto tomu bylo i ve zmiňovaném případu. Obchod ukončen, potvrzen. Konec.

Do běžného života by se to dalo přiblížit asi takto: Představte si, že dopoledne uděláte nákup, vezmete si účtenku, jakožto doklad o nákupu a odjedete domů. V odpoledních hodinách Vám zavolá nějaký prodejní manager s tím, že dělali kontrolu denních tržeb a že jsou v mínusu. A zároveň Vám oznámí, že zboží, které jste nakoupili dopoledne bylo paušálně přeceněno a stojí tolik a tolik a že jim dlužíte peníze. A pokud nezaplatíte do konce týdne, budou dlužnou částku vymáhat. Shledáváte takovýto postup v pořádku?

Nedávno, zde na webu byl rozhovor se zástupcem Saxo panem Steenem Blaafalkem. Sympatická slova se dobře četla. Ale byla to pouze slova. Realita, jak je vidno, je dosti odlišná ne-li opačná a Saxo nyní nastavila klientům svoji pravou tvář. Je otázka, kdo by si ještě zvolil tohoto brokera pro obchodování po stávajících zkušenostech. A rozhodně je z čeho vybírat, protože kromě ostatních tuzemských brokerů jazykovou podporu v českém či slovenském jazyce už má celá řada dalších brokerů v zahraničí (Swissquote, InteractiveBrokers, AMP Futures, VantageFX, ETX, ActivTrades…). Který trader by chtěl obchodovat u brokera zpochybňující i potvrzené a uzavřené obchody jím samotným?

Jak bylo uveřejněno, ztráta Saxo po události SNB z 15.ledna tohoto roku je odhadována přibližně na 115mil. USD dle internetových zdrojů. Nelze se tedy divit klientům brokera SaxoBank, že se brání a rozhodně nehodlají na sebe převzít jeho vlastní ztrátu z podnikání. Z traderských kruhů se nesou zprávy ohledně podávání stížností k ČNB. Bude zajímavé sledovat, jak se s tím ČNB popasuje. Pokud by postupovala tak jistě a vehementně jako v případě devalvace české měny, mohla by to SaxoBank pocítit i finančně. Ale i kdyby zvítězil opět český kočkopes, pak jedno je jisté již nyní bez ohledu na ČNB. Obava, že SaxoBank na českém traderském poli má sklizeno, je víc než opodstatněná. A ti, kdo zvažují a vybírají, by měli vybírat ještě pečlivěji a toto jednání a přístup ke svým klientům ze strany SaxoBank zohlednit – pakliže tuto společnost mají vůbec ještě v užším výběru.

Jak se ukazuje, 15. leden 2015 nebyl nakonec jen tak ledajakým dnem. Pro někoho šťastným, pro jiného dnem vymazání účtu, pro další z mnoha klientů Saxo, dnem začátku boje  proti postupu této společnosti. Pro obchodování na forexovém trhu pro retailové klienty bezpochyby i dnem, s kterým započnou změny v podmínkách.



13 komentářů: “Vlci ze Saxo Street”

  1. pedro napsal:

    Asi nejlepe napsany clanek o kauze Saxo Bank a jejich podivnych praktikach. Clanky na idnes ci ihned byli trochu zmatecne co se vlastne stalo.

    Mimochodem, kazdy kdo obchoduje nebo pracuje v bance vi ze CONFIRMATION je potvrzeni o uzavreni obchodu.

    Spravny postup pri nelikvidite na trhu je nevyplnit SL hned ale az obchod pro klienta uzavrete se skutecnou cenou.

    Saxo Bank to cele podelala tim ze klientum obchody uzavrela a zkonfirmovala tam kde meli nastavene SL. A po 12 hodinach jim manualne prepise cenu?
    Spocitejte si kolik je ztrata pro Saxo Bank kdyby prumerny SL kurz klientu byl treba 1.18 a SB to uzavrela na trhu za onech 0.9625… SB tvrdi ze zobchodovala 900 mio usd celkem… priblizna ztrata je 190m USD. Ted se podivejte kolik je kapital banky… a Kdyby tedy SB mela dostat zkonfirmovanym kurzum… tak by 15. ledna musal svola tiskovku a oznamit ze nema dost kapitalu a nesplnuje regulatorni pozadavky. No reknete neni lepsi ztratu presunou na klienty vyluxovat jim ucty, poslat na ne vymahace a tvrdit ze tak se to prece dela?

  2. Stepan napsal:

    Zajímalo by mě, zda některý z traderů četl obchodní podmínky. S takovou situací musí banka počítat a ochránit se ve smluvních podmínkách, dokážu si představit, že v obchodních podmínkách je napsáno: „Není-li trh schopný, budeme ztráty našich klientů průměrovat“.
    Existují i tradeři v Saxo, kterým naopak tato banka pomohla? Když třeba systém jejich automatickému obchodu přiřadil o trošku horší čas s horším kurzem?

  3. Angelus napsal:

    Chápu, že jde o peníze, ale musím se přiklonit na stranu banky.
    Je sice hezké že stop loss byl na kurzu 1.2 nicméně problém je vtom že po oznámení a prudkém snížení kurzů cena ihned skočila na cenu daleko menší. A žádný blázen by za cenu 1.2 nekoupil. Tudíž ani nebylo komu prodat. Pokud banka dělá prostředníka mezi kupujícím a prodávajícím a má systém nastaven na automatický prodej v době kdy je prodávajících i kupujících tuny je to v pohodě. Problém je v mimořádných situacích kdy kupující dojdou a všichni prodávají.
    Z pohledu selského rozumu je tedy banka v právu a smolíka by meli mít lidi, kteří obchodují na páku. Samozřejmě chápu že z pohledu práva je mylné potvrzení automaticky generované počítačem nastaveným na normální chování trhu bude možná dostatečný materiál aby klient vyhrál, ale přijde mi to zcestné.

    • Pepa napsal:

      Ano stop loss Vám nemusí garantovat plnění na udaném kursu 1.20. Nicméně pokud mi banka potvrdí, že obchod provedla za 1.20 no tak mne to prostě nazajímá!!! Co je psáno to je dáno. Jasně pokud mi banka napíše,že vzhledem k situaci byl stop loss 1.20 vyplněn na úrovni např.0.99 tak je to samozřejmě jiná… Každý nese riziko, jak ten trader, tak samozřejmě obchodník (Saxo- Bank)………….

      • mk napsal:

        Pro me je otazkou vyklad slova „Konfirmace obchodu“ v tom printscreenu. Kazda strana si pod tim muze predstavit neco jineho. Pravdou je, ze se saxo se snazi uzavrit pozici za nejlepsi moznou cenu a pokud se to nepovede, tak ma spekulant proste smulu.

        Co to tedy znamena konfirmace obchodu? :
        Zaciname vykonavat prikaz? Snazime se vykonat prikaz za nejlepsi moznou cenu? Prikaz se uz vykonal v clearing centru ? Me tohle moc jasne neni. V clanku uvedeny priklad s uctenkou je pekny ale na situaci s nejasnou „Konfirmaci obchodu“ se nehodi.

        Obavam se ze nejde ani o precedenc. Proste to skocilo, prikazy nebyly schopny se vykonat a onen zaznam v logu a dialogove okno je jen vedlejsi efekt neceho co by stejne muselo nastat. Je mi lito…

        • Miloslav Šimek napsal:

          „Pokud byl váš pokyn proveden, zobrazí se potvrzovací okno.“ Je zcela totožné s vystavením dokladu v obchodě u kasy jako v onom přirovnání – doklad o tom, že obchod byl proveden, uzavřen. Naprosto jasné.

          Druhý odstavec – nedám Vám lepší radu než: nainstalujte si demo SaxoTradera, udělejte pár demo obchodů, nastavte si real time Activity Log do zorného pole, aby jste jej měl na očích. Až provede několik obchodů (včetně limitních či stop objednávek), tak pak pochopíte, co znamená a jak funguje Konfirmace obchodu. Čímž najdete i odpověď na svoji otázku.

          Třetí odstavec – zde není řeč o nevyplněných SL!!!

          Dále (se opakuji) – brokeři jsou různého typu a dle toho také vykonávají svoji činnost. Musíte se podívat na typ brokera SaxoBank, zjistit si jak takovýto typ brokera funguje. Pak nemůžete napsat to, co jste uvedl. Protože píšete o něčem jiném.

          • mk napsal:

            Saxo tradera mam uz asi 3 roky, ale uctenku mi jeste nevytisknul. Jeste jednou – potvrzovaci okno nerovna se uctenka. Mozna pro vas ano, proto s tim mate takovy problem. Ale jeste jednou: potvrzovaci okno neni uctenka, ani legislativne ne.

            Stejne tak otevreni pozice – obevi se tam okno, ale jestli se neco vykonalo v DarkPoolu nebo v clearingu, to nevim. A jestli mi potvrzovaci okno resp. event log garantuje skutecne vykonani prikazu take nevim. A myslim si, ze vy to take nevite. Vy si jenom myslite, ze to vite.

            Zkuste citovat smluvni podminky – co se tam pise o event logu a vasich garancich. Nic…

            To jak to tady rozmazavate mi spis prijde ze jste v tom byl namoceny taky a nemuzete se vyrovnat s naprosto neocekavanou prohrou. Rikam, je mi lito ale mnohem vic jsem rad ze v teto situaci zrovna nejsem. A abych vam prisypal jeste trochu soli do rany: Za dva tydny si na to uz nikdo ani nevzpomene 😀

            Abych to zakoncil: napiste prosim clanek na tema co negarantuje broker ale myslime si ze by nam garantovat mel. Psat umite a ja si to rad prectu.

            • Miloslav Šimek napsal:

              Jste bez pochyby chytrý člověk. Víte, co vím a co nikoliv. Proto je zbytečné Vám na cokoliv odpovídat – napsal bych přece jen to, co víte, že? Na Vaše osobní výpady nehodlám už vůbec reagovat. Škoda času i místa.
              PS: Pokud používáte Saxo už asi 3roky a nevíte, co znamená konfirmace – dále bez komentáře…

              • Jirka napsal:

                spíš mě udivuje, že ještě někdo doborovolně po těchto zkušenostech ostatních klientů u SaxoBank zůstává.. asi čeká, než se mu stane něco podobného.. právě v těchto kritických okamžicích se pozná opravdová kvalita brokerů..

    • Miloslav Šimek napsal:

      Dobrý den,
      pokud by se jednalo a šlo pouze o přesnost plnění SL, tak bych s Vámi i souhlasil – každý nese riziko v tomto segmentu podnikání. Ale článek poukazuje na velmi nebezpečný stav a troufám si říct i precedentní případ.

      Hlavní zádrhel leží v tom, že broker potvrdil klientovi uzavření pozice. To je zásadní okamžik a tím se tato záležitost dostává do zcela jiné pozice. Čímž nemohu zastávat Váš pohled na věc – selsky ani právně. Pokud by totiž bylo shledáno takovéto jednání v pořádku, znamenalo by to posvěcení Zlatého grálu v podnikání – to, co mnoho obchodníků hledá, by se objevilo jako na stříbrném tácu přímo před nimi. Nikoliv obchodování, ale založení brokerské společnosti. Zisky zejména ze spreadů a pokud by přišla ztráta, tak dle modelu SaxoBank – by se dala klientům k úhradě. Perpetum mobile na peníze.

      Dále – brokeři jsou různého typu a dle toho také vykonávají svoji činnost. To je třeba také zmínit. Z Vašeho příspěvku a vyvozeného závěru, si nejsem jist, zda-li jste i toto uvážil a ověřil.

      Další rozměr – pokud bude postup SaxoBank shledán jako nezákonný, bych se ani moc nedivil, kdyby obchodníci rovnou přešli do protiútoku. Osobně zde shledávám prostor pro naplnění pokusu o neoprávněné obohacování a to v rozsahu požadovaných dlužných částek, o kterých ví, že jsou za hranou zákona (veškeré skutečnosti jsou jim známy a jednají vědomě).

      Dále – v článku z nedávné doby (zde: http://www.in­vestujeme.cz/svy­carska-narodni-banka-zpusobila-sok-co-nas-ceka-dal/ ) pan Steen Blaafalk potvrzuje, že na CHF a SNB upozorňovali. Co udělali? Jak eliminovali potenciální riziko jako brokerská společnost?
      Někteří brokeři přestali CHF páry zcela nabízet k obchodování nebo výrazným způsobem snížily leverage na těchto párech (pod 1:100).

      • Jirka napsal:

        dále je třeba připomenout to, že v daném okamžiku bylo na trhu mnoho dalších brokerů a naprostá většina z nich dle zkušeností traderů pozice klientům uzavřela, ať už přímo na SL, tak případně pár pips níže.. a rozhodně se nezačali vymlouvat na likviditu a plošně zpětně po 12 hodinách přepočítávat obchody za jedenáct minut za jakýsi „průměrný“ kurz..

  4. Legoland hadra napsal:

    Jak se říká:
    „kdo chce s vlky výti, musí s nimi vyjíti … “

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.