CZK/€ 25.265 +0,14%

CZK/$ 23.707 +0,19%

CZK/£ 29.516 +0,05%

CZK/CHF 26.084 +0,21%

Text: Olga Medlíková

27. 11. 2014

0 komentářů

Tipy pro manažery: Co nesmí manažer či obchodník nikdy říkat

 


 

Někdy je tedy třeba tlumočit „z češtiny do češtiny“ a používat slova, která nezablokují konverzaci, ale spíše ji stimulují nebo utiší bouře a posunou věci k řešení. Např. slovo „problém“, jedno z nejvíce používaných slov v naší řeči. Patří mezi slova negativní, a místy úplně zbytečně přináší zápor do rozhovoru. Když ho nahradíme alespoň neutrálním slovem či výrazem, můžeme použít: „otázka, záležitost, prvek, skutečnost, situace, fakt, okolnost, věc, to, co máme řešit…“ Další příklady funkčních převodů obsahuje následující tabulka:

Nevhodné formulace

Výhodné formulace

Ü Pokusím se.

Budu postupovat takto: …

Ü Udělám, co budu moci.

Podniknu následující kroky…

Ü Musíš mi věřit.

Co ti řeknu, si můžeš ověřit (+ kde – zdroj).

Ü Není to tak, jak si myslíte.       

Je to jinak.

Ü Máte to špatně.

Tady je chyba.

Ü Všichni vědí, že …

My máme tyto informace. Máš je k dispozici také?

Ü Není to nezajímavé.

Mohu se tím zabývat, až dokončím tuto záležitost.

Ü Chci jasnou odpověď.

Potřebuji vaše vyjádření.

Ü Nemáte pravdu!

Mám odlišné stanovisko.

Ü Tohle chceme realizovat.

Co byste řekl těmto návrhům?

Ü Bude potřeba, abyste …         

Můžete prosím …

Ü Tobě asi přeskočilo!

S tím nesouhlasím.

Ü Myslím, že vzhledem k vaší zkušenosti byste měla přijít s lepším návrhem!

Rád využiju vaši zkušenost. Jaké máme další možnosti?

Ü Je přece logické řešení…

Vidím následující řešení …Jaký je váš názor?

 

Co je dobré použít pro efektivní vyjadřování?

Měli bychom spíše mluvit o tom, co je či bude. Druhou stranu totiž nezajímá, co nejde nebo nemůže být. Snažme se popisovat, nehodnotit, protože popis neútočí, ale předkládá. V rozhovoru je vhodné minimalizovat počet negativních slov, jako jsou: Nevím, nelze, nemáme, neznám, nebude.

Vhodné je zaměřit se na aktivní jazyk, tedy angažovanou mluvu a vyhnout se obratům typu „kdybych byl býval“. Vyplácí se vyměnit slova morálního hodnocení („to je špatné“) za slova faktického posouzení („tady máme chybu“) či omezit obraty paušálního posouzení a fráze osobní nadřazenosti („každý ví, že“, „je obecně známo“, „nepochybně jste seznámeni“, „jistě znáte“, „je úplně běžné“ atd.) – posluchač se tím může cítit dotčen.

Stejně jako v případě slov negativních ani slova neurčitá do vyjadřování nepatří.  Pryč se slovy: Něco, nějak, někteří, několik. Rozhovor nebude tolik vágní. Co mají lidé rádi, jsou konkrétní slovesa („dělat, pověřit, slyšet“) než podstatná jména slovesná („dělání, pověření, rozhodování“), protože slovesa jsou dějová.

Přijde vám, že formulace slov není až tak zásadní nástroj rozhovoru? Tak na dokreslení jedna anekdota a jeden citát:

Žili kdysi na Divokém Západě dva kovbojové, starý a mladý. Starý učil mladého chytat do lasa divokého mustanga. Mladému to pořád nešlo. Starý kovboj už se na to nemohl dívat, tak řekl svému učedníkovi: „Víš co, já teď půjdu a vykouřím si fajfku. Ty tady zatím trénuj a pak mi ukážeš, co ses naučil.“ A šel a vykouřil dýmky dvě, aby poskytl mladému dost času.

Pak se vrací a vidí, že mladému to pořád nejde. Tak se ptá: „Prosím tě, co to děláš?“

Mladý říká: „Snažím se chytit toho koně!“

A starý kovboj odpověděl: „Tak se nesnaž a chyť ho!“

„Jazyk je oblekem myšlenky.“ (Samuel Johnson)
   

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz


Související články

Manažerské nástroje, které se budou hodit

Rok 2017 je z pohledu finančního poradenství rokem usazování loňských legislativních změn. Jde o především o životní pojištění a spotřebitelské úvěry včetně hypoték. Jak se vyrovnat se změnami v pozici manažera?

Text: Petr Koštěl

11. 01. 2017

Ruce - dětská ruka drží prst

Manažerský mentoring: Móda, nebo užitek?

V současné době je po manažerském mentoringu poptávka, ale jenom některé firmy či organizace ho opravdu umí využít. A jenom někde jsou k dispozici mentoři hodní toho jména – lidé, kteří svým příkladem mohou pozitivně ovlivnit pracovní návyky, chování, dovednosti a hodnotový systém nových kolegů.

Text: Olga Medlíková

15. 08. 2016


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *