Neděle 20. května. Svátek má Zbyšek.

Papamobil bez technického průkazu nepojistíte…

Zítra do českých zemí zavítá papež Benedikt XVI. Ještě před ním do České republiky přijely dva obrněné papamobily – speciálně upravené automobily užívané papežem. Kolik ale může stát pojištění papamobilu?

Pojišťovny nabízejí standardní havarijní pojištění, přičemž výše pojistného se odvíjí především od ceny vozu, místa užívání, rizikovosti uživatele a pochopitelně pojištěných rizik, případně dalších parametrů.

Papamobil ovšem nezapadá do standardních tabulek. S cenou 500 000 EUR a pancéřováním, které není pouhým rozmarem (papežský vůz se začal obrňovat po atentátu na papeže Jana Pavla II. v květnu 1981), představuje pro pojišťovny nestandardní riziko. Kolik pojištění takového vozu může stát?

Chtěli jsme získat co možná nejpřesnější kalkulaci pojistného papamobilu. Prostřednictvím analytického oddělení společnosti Fincentrum jsme oslovili pojišťovny se žádostí o výpočet pojistného – z pochopitelných důvodů jsme pojišťovnám nemohli sdělit, že opancéřovaný, více než 4 tuny těžký vůz, pro nějž kalkulaci poptáváme, je jeden ze dvou papamobilů, v nichž se bude v Česku pohybovat papež. Analytici pojišťovnám zaslali základní informace o voze, které v byly v diskusi pojišťovnami postupně doplňovány:

  • Typ vozu: Mercedes-Benz ML 430
  • Objem motoru: 4266 ccm
  • Výkon: 205 kW
  • Hmotnost: 4 300 kg (vyšší váha z důvodu opancéřování vozu vč. podlahy a střechy)
  • Rok výroby: 2002
  • Upraven byl přímo výrobcem
  • Vůz je způsobilý k provozu na veřejných komunikacích
  • Užívá se pouze ke služebním cestám
  • Pojištění by se mělo vztahovat na Evropu

Jako provozovatele vozu jsme označili zahraniční nadnárodní korporaci a jeho uživatele čelního představitele této korporace. Jsme si vědomi nepřesnosti, která může mít vliv na výpočet pojistného, neboť je-li provozovatelem stát a uživatelem čelní představitel daného státu, což je v tomto případě blíže skutečnosti, je riziko pojišťovny vyšší – ovšem nechtěli jsme poskytnout indicie k odhalení skutečného původu vozu. Na druhou stranu se mnohdy s nadsázkou katolická církev uvádí jako příklad korporace s nejdelší historií.

Kromě klasických rizik jsme měli zájem též o pojištění proti teroristickým událostem a násilnostem. Protože zejména od 11. září 2001 pojišťovny nemají riziko terorismu rády, žádali jsme o kalkulaci výše pojistného se zahrnutím i bez zahrnutí tohoto rizika.

„Pokud se týká teroristických událostí, tyto jsou ve výluce a nelze stanovit výjimku, jedině snad pokud je obávaným rizikem atentát, tj. násilnost zaměřená na konkrétní jednotlivou osobu, pak si ještě ověřím, zda by to bylo pojistitelné…“ zněla odpověď od pojišťovny Kooperativa, která se ukázala být k netradičním požadavkům klientů velmi vstřícná.

Bez technického průkazu nepojistíme

Konečnou kalkulaci jsme bohužel neobdrželi od žádné ze čtyř pojišťoven, které nám zaslaly odpověď (osloveno bylo celkem šest pojišťoven). U všech jsme uvázli na nedostatku podkladů, které jsme mohli zaslat.

UNIQA pojišťovna si kladla za podmínku „pokud má vozidlo TP a je registrováno v ČR, tak zašlete technický průkaz“, přičemž rovnou odmítla pojistit riziko terorismu.

„Mohli bychom to zkusit jako nestandardní pojištění prostřednictvím pojištění průmyslu, ale nemohu zaručit kladnou odezvu,“ zněla odpověď ČSOB Pojišťovny s tím, že ke kalkulaci je nezbytná identifikace klienta. „Pokud by měl u nás pojištěn i jiný majetek firmy, tak bychom pravděpodobně byli vstřícnější,“ znělo racionální zdůvodnění.

„K vytvoření nabídky bych potřeboval minimálně ještě rodné číslo klienta. Úplně nejlepší by bylo poslat kopii technického průkazu,“ uvedla Česká pojišťovna.

Na základě poslední korespondence s Kooperativou pojišťovnou byly rozšířeny parametry vozu. „Bohužel kroky v pojišťovně jsou v těchto případech takové, že se nejprve zvažuje, zda do pojištění vůbec přijmout či nikoli, a teprve následně se kalkuluje cena. Některé případy se do pojištění nevezmou za žádnou cenu a někde se na základě typu klienta cena pojištění diametrálně liší (i více než o 30 %). Pro posouzení nám stačí z identifikace alespoň specifikace osoby (fyzická, právnická – s.r.o., a.s.), případně občan ČR či jiného státu a k jakým účelům se vůz používá (čistě privátní, nebo komerční převoz cenin a věcí zvláštní hodnoty, nebo program utajení svědků apod.),“ uvedl zástupce Kooperativy.

Bohužel jsme do uzávěrky článku odpověď po upřesnění parametrů klienta a vozu od Kooperativy neobdrželi. V případě, že kalkulaci pojistného obdržíme dodatečně, budeme vás o ní informovat.

„Přestože už parametry našeho zadání byly velmi nezvyklé, některé pojišťovny dokázaly pružně a poměrně rychle reagovat. Standardně se snažily zjistit co nejvíce informací o vozidle i jeho vlastníkovi a provozovateli,“ komentuje přístup pojišťoven Aleš Dvorský, analytik společnosti Fincentrum, a dodává: „Dopředu jsme byli upozorněni na vyšší přirážky oproti standardním sazbám, což bylo vzhledem ke konfliktu našich požadavků s řadou pojistných podmínek zcela logické. Závěrem lze říci, že řada pojišťoven se snažila co nejvíce sblížit naše požadavky s vlastními možnostmi.“

V jaké výši odhadujete roční pojistné papamobilu?

Zobrazit výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...

Jeden komentář: “Papamobil bez technického průkazu nepojistíte…”

  1. Milko napsal:

    perfektný článok! že vás také niečo vôbec napadlo! oceňujem čitateľsky zaujímavú a netradičnú tému…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.