Úterý 21. srpna. Svátek má Johana.

Osobní zkušenost: Staňte se prodejcem Golden Gate

Zlaté cihly - zlato

Profesní sociální síť Linkedin někdy dokáže zmást. Protože vydavatelem našich odborných serverů je finančně poradenská společnost Fincentrum, mám ji uvedenu i u svého profilu. A díky tomu jsem získal nabídku „rozšířit portfolio produktů pro své klienty“ o zlaté spoření Golden Gate. V čem je háček?

Obchodní zástupce Golden Gate si nepřečetl, čím se ve Fincentru zabývám. Nejsem finanční poradce. A tudíž nemám ani klienty, kterým bych mohl zlaté spoření nabídnout. Kdybych finančním poradcem byl, stejně bych ho musel odmítnout. Fincentrum, stejně jako naprostá většina ostatních finančně poradenských společností, neumožňuje v rámci finančního poradenství distribuovat produkty, které nemá v nabídce.

Pro finančně poradenskou společnost je rozhodnutí nepodporovat prodej dalších produktů velmi rozumným rozhodnutím. Sice můžeme diskutovat o tom, zda finanční poradce, který může zajistit slevu na elektřinu a plyn, není pro domácnost přínosnější – a ušetřené peníze může pomoci investovat. Jenže…

Exklusivita, či sluha dvou pánů?

… pokud se finančně poradenská společnost rozhodne plyn a elektřinu do svého portfolia z jakéhokoli důvodu (např. proto, že se zabývá finančními produkty) nezahrnout, nemůže ani svým lidem povolit, aby tak činili „bokem“. Finančně poradenská společnost je za své zástupce zodpovědná, byť na poli finančních produktů. Pro klienta by ale situace, kdy poradce jedné společnosti prodává nefinanční produkty jiné společnosti, matoucí. Na koho by se měl klient obrátit v případě stížnosti či reklamace?

Finančně poradenské společnosti navíc (více či méně dobře) řídí a kontrolují kvalitu produkce svých zástupců. To ale nemohou dělat u produktů, na které „nevidí“. Klient tak snadno může vstoupit do nevýhodného smluvního vztahu s předraženým dodavatelem. A že finanční poradce vybírá nejlepšího pro klienta? Možná… věřte ale někomu, kdo nemá skrupule porušit svou vlastní uzavřenou smlouvu.

Navíc, kde by měly produkty pro domácnost končit? Má si finanční poradce přibrat plyn a elektřinu, nebo i vysavače a hrnce?

Reputační riziko pro finančně poradenskou společnost je vysoké. Stačí, když její jméno zneužívají podvodníci, kteří s ní nemají nic společného. Nemá zapotřebí, aby reputaci pokoušeli i její vlastní spolupracovníci.

Provize slušné… zaplatí klient

Provizní systém Golden Gate nabízí slušné výdělky. Ovšem zlato je pro klienty ve zlatém spoření dražší než při jiných formách nákupu. Klient si připlatí 10 % nad tržní cenu. Společnost mu ale na oplátku slibuje, že zlato vykoupí za tržní cenu, nikoli pod ní.

Kromě příplatku k ceně zlata klient platí ještě další poplatky. Např. při spoření s cílovou hodnotou 1 mil. Kč klient zaplatí 10 tis. Kč předem a následně z každé platby další 3 %. Dohromady má zaplatit 30 tis. Kč. Nutno ovšem přiznat, že společnost na druhou stranu dává část poplatku zpět formou bonusu. Na ten si klient ale počká.

Z výše zaplacených poplatků se dá odvodit i výše provize pro zprostředkovatele. Golden Gate prodává své zlaté spoření na principu multilevel marketingu, tudíž vyšší výnos dosáhnou lidé na vyšším stupni hierarchie.

Výhoda zlatého spoření Golden Gate: Průměrování investice

Koupit rozumně velký zlatý slitek či investiční minci vyžaduje částku v řádu desítek tisíc korun. A to může být pro domácnost problém. Když si bude chtít naspořit, může cena zlata povyrůst a úspory se „vysněné investici“ opět vzdálí.

U zlatých spoření Golden Gate je při každé platbě virtuálně nakoupen kus zlatého slitku. Klient tak bude držet jeho určitou část (např. 20 %) bez ohledu na aktuální tržní cenu. Postupné přikupování pak působí podobně jako pravidelná investice do podílových fondů – i v tomto případě dochází k průměrování investice.

Vyplatí se koupit zlato?

Zlato stejně jako ostatní komodity nic neprodukuje. Nepřináší žádné úroky ani dividendy, při držbě zlatého slitku bude jeho majitel držet stále týž stejně velký slitek. Jediné, na čem může vydělat, je změna tržní hodnoty zlata – tedy obdobně, jako Warren Buffett popsal u bitcoinu: „Jen doufáte, že nějaký další chlapík zaplatí víc a vy pak doufáte, že toho člověka najde další člověk, který mu zaplatí ještě víc a tak dále.“

Zlato na rozdíl od bitcoinu a dalších kryptoměn již alespoň prokázalo svou užitečnost nejen v tezauraci hodnot, ale i v průmyslu. A právě z toho plyne jeden z jeho motivů pro koupi – rezerva pro případ tak velké krize, že selžou veškerá finanční aktiva. Pro ostatní účely je možné nalézt lepší aktiva.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.