Úterý 18. ledna. Svátek má Vladislav.

Jak se vedlo německému autoprůmyslu?

Zdroj: Pixabay.com

Automobilky se v posledních měsících musejí potýkat s řadou problémů a narušením svých obvyklých dodavatelských řetězců. Potíže se nevyhnuly ani věhlasným značkám. Ačkoli se ne všechno podařilo vyřešit, prodeje neznamenají přílišný propad. Některým značkám se dokonce i přes pandemickou krizi dařilo.

Známé německé automobilky zveřejnily čísla za poslední rok. Produkci i prodeje velmi ovlivnily problémy vyvolané pandemií, na které musely značky reagovat. Do statistik promlouvají velkým dílem i elektromobily a další alternativní pohony, jež se mají stát budoucností automobilového průmyslu. Informovala o tom agentura Reuters.

Velmi dobrá čísla zaznamenala i v problematickém roce 2021 mnichovská automobilka BMW, která na silnice vyslala 2,21 milionu vozů, což je o téměř devět procent více než v předešlém roce. Jedná se o rekord i celkově. Tradičně oblíbený výrobce se tak patrně s krizovými podmínkami vypořádal velice dobře. Celá skupina (do které patří třeba Mini a Rolls-Royce) prodala 2,52 milionu aut, tedy o 8,4 procenta více než v roce 2020. BMW po pěti letech porazilo Mercedes-Benz ve statistice celosvětových prodejů mezi prémiovými značkami. Mercedes-Benz, který zveřejnil výsledky už dříve, si pohoršil o pět procent.

V BWM se loni dařilo nejen modelům se spalovacími motory, ale i novým elektromobilům. Celosvětové tržby aut poháněných elektřinou podle automobilky vzrostly více než dvakrát. Skoro čtvrtina BMW a MINI prodaných v Evropě patřilo do tohoto segmentu.

Nedostatek čipů

Skupina Volkswagen minulý rok prodala nejméně vozů za posledních deset let. Celkově se statistika prodejů zastavila na 8,9 milionu kusů. Prodeje Wolfsburgské značky oproti předešlému roku klesly o 8,1 procenta na téměř pět milionů vozů. K největšímu propadu došlo v Číně (o více než 14 procent).

V ústředí však statistiky nepovažují vzhledem k okolnostem za neúspěšné. „Za neobvykle náročných okolností dosáhl Volkswagen uspokojivého prodejního výsledku,“ uvedl za automobilku podle Reuters šéf prodeje a marketingu Klaus Zellmer. „Obrovské dopady čipů na výrobu se však nepodařilo plně kompenzovat,“ dodal.

Prodeje elektromobilů v odvětví rostou. Nejinak je tomu i ve skupině Volkswagen, pro niž znamenaly přes pět procent prodaných vozů. Do roku 2030 to má být podle plánů celá polovina.

 

Jeden komentář: “Jak se vedlo německému autoprůmyslu?”

  1. Franta napsal:

    Když si ČNB si může vytvořit neomezené množství korun ze vzduchu, proč si za ně nekoupí zlato? Mohli bysme se stát zlatou světovou velmocí. Je to snad proto, že by dostala do oběhu víc korun a tím by znehodnotila kurz koruny při nákupu zlata v zahraničí?

    Pokud ano tak při intervencích dělala to samé. Vypustila do světa 2 biliony korun. A o ně je koruna prostě slabší. Při příchodu covidu, jak spekulanti prodávali korunu tak, kurz vyletěl snad až k 29kč. A ČNB to ignorovala. Přitom to byla její vina. Ona měla ty koruny koupit zpět aby napravila to co zpackala. Neudělala to. Kurz se už srovnal. A Eura nám zůstaly. Co takhle je utratit za zlato a stát se světovou zlatou velmocí? To korunu neohrozí. A to zlato bude koupeno za eura, který jsme předtím koupili za koruny jenž byly vyrobeny ze vzduchu.
    Ale ČNB už místo korun má kvanta EUR. Proč si za ně nekoupí zlato? To by s korunou nehlo a s inflací taky ne. A byli bysme ve vatě. Ale kupoval bych hlavně stříbro.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.