CZK/€ 25.070 -0,18%

CZK/$ 22.537 -0,06%

CZK/£ 29.764 -0,13%

CZK/CHF 26.704 -0,01%

Text: Karel Pučelík

29. 09. 2021

0 komentářů

Jak odstranit fronty na benzin a naplnit prázdné regály?

 

Zdroj: pixabay.com

Prázdné police v obchodech a fronty před čerpacími stanicemi, a to v lepším případě. I to je obrázek, který v těchto dnech pravidelně vídají Britové. Situace by se přitom podle analytiku nemusela zlepšit ani do Vánoc.

Loading



 

Jeden takový příběh přinesl britský deník The Guardian. „Právě jsme byli v supermarketu na týdenním nákupu a samozřejmě nejsou žádné těstoviny,“ uvedl jeden z nespokojených zákazníků, který se navíc domnívá, že lidé pro jistotu vykupují zbývající zásoby. To určitě není špatná dedukce. Následně zákazník odjel i bez těstovin a pokoušel se natankovat. „Svítí mi kontrolka benzínu, mám skoro prázdnou nádrž,“ řekl deníku ve vzniklé koloně u benzinové pumpy na východě Londýna. V okolí přitom byla tato stanice jednou z mála, která ještě kvůli nedostatku paliva nezavřela.

Podobných příběhu by se dalo zmínit mnohem více. O problémech, které přináší brexit se hovoří už delší dobu, prakticky od začátku fungování známé smlouvy, která odchod Velké Británie z Evropské unie upravovala. Hojně sledována byla situace v Severním Irsku, kde nové bariéry vytvářely nové problémy a oživovaly staré reminiscence. Podle průzkumů obyvatele zbytku Spojeného království Severní Irsko příliš nezajímá, dnes však mají následky politického vývoje takřka na svém vlastním talíři. Aby toho nebylo málo, domácnostem nepomáhá ani rostoucí inflace nebo zvyšující se ceny energií.

Nedostatek řidičů

Co se týče prázdných supermarketů, je situace vcelku jednoduchá, prostě není dostatek řidičů, kteří by dovezli zásoby do prázdných fochů. Nedostatek pracovníků muže být samozřejmě alespoň z části přisuzován brexitu, díky kterému mnoho Evropanů na ostrovech s prací skončilo. Pracovní možnosti se pro cizince zhoršily a firmám přibylo i papírování. K tomu se navíc přidaly další obtíže, které přinesla pandemie – popandemický růst poptávky nebo různé restrikce, které komplikují cestování a běžný provoz. Celkově tak údajně v dopravě schází na 90 tisíc řidičů.

Objevují se ale i další názory na vzniklý problém. „Myslím, že za to, co v současné době vidíme, mohou v podstatě mzdy řidičů. Marže v nákladní dopravě jsou velmi nízké a ve skutečnosti nejsou peníze na to, aby bylo možné zaplatit zvýšené mzdy bez výrazného zvýšení cen pro zákazníky,“ řekl deníku Toby Ovens z Broughton Transport Solutions.

REKLAMA

Krátkodobá víza?

Za současného stavu navíc odborníci nevidí příliš mnoho možností jak by se situace mohla zlepšovat. Hrozí tak, že se Britové budou muset o Vánocích obejít bez některých svých tradičních pokrmů. Konzervativní vláda Borise Johnsona i proto přemítá, po jakém kroku sáhne. Aktuálně to může být systém krátkodobých víz pro řidiče z Evropy. Bude to ale stačit?

 

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů


Související články

Komentář: Výsledkem schizofrenní vládní pozice je rozpočtový kompromis

Ministerstvo financí představilo rozpočet na příští rok se schodkem 230 miliard korun. To není příliš ambiciózní plán, protože k vyrovnanému rozpočtu, který bychom si jistě zasloužili, má hodně daleko. I tak se ve srovnání s posledními lety jedná o jeden z nejnižších schodků. V loňském roce jsme […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

13. 09. 2024

Komentář: Stagnace je smrt, Evropa potřebuje tři Marshallovy plány            

Dlouho očekáváný report Budoucnost evropské konkurenceschopnosti, kterou koordinoval Mario Draghi, je na světě. Jaké jsou hlavní závěry? V 90. letech byla produktivita v západní Evropě zhruba na úrovní USA. Evropu trápí zpomalování růstu již od počátku tohoto století. Po většinu tohoto období bylo zpomalování růstu považováno za […]

Text: Redakce

11. 09. 2024


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *