CZK/€ 25.350 +0,12%

CZK/$ 23.394 +0,17%

CZK/£ 29.700 +0,45%

CZK/CHF 26.625 +0,25%

Text: Karel Pučelík

29. 09. 2021

0 komentářů

Jak odstranit fronty na benzin a naplnit prázdné regály?

 

Zdroj: pixabay.com

Prázdné police v obchodech a fronty před čerpacími stanicemi, a to v lepším případě. I to je obrázek, který v těchto dnech pravidelně vídají Britové. Situace by se přitom podle analytiku nemusela zlepšit ani do Vánoc.

Loading



 

Jeden takový příběh přinesl britský deník The Guardian. „Právě jsme byli v supermarketu na týdenním nákupu a samozřejmě nejsou žádné těstoviny,“ uvedl jeden z nespokojených zákazníků, který se navíc domnívá, že lidé pro jistotu vykupují zbývající zásoby. To určitě není špatná dedukce. Následně zákazník odjel i bez těstovin a pokoušel se natankovat. „Svítí mi kontrolka benzínu, mám skoro prázdnou nádrž,“ řekl deníku ve vzniklé koloně u benzinové pumpy na východě Londýna. V okolí přitom byla tato stanice jednou z mála, která ještě kvůli nedostatku paliva nezavřela.

Podobných příběhu by se dalo zmínit mnohem více. O problémech, které přináší brexit se hovoří už delší dobu, prakticky od začátku fungování známé smlouvy, která odchod Velké Británie z Evropské unie upravovala. Hojně sledována byla situace v Severním Irsku, kde nové bariéry vytvářely nové problémy a oživovaly staré reminiscence. Podle průzkumů obyvatele zbytku Spojeného království Severní Irsko příliš nezajímá, dnes však mají následky politického vývoje takřka na svém vlastním talíři. Aby toho nebylo málo, domácnostem nepomáhá ani rostoucí inflace nebo zvyšující se ceny energií.

Nedostatek řidičů

Co se týče prázdných supermarketů, je situace vcelku jednoduchá, prostě není dostatek řidičů, kteří by dovezli zásoby do prázdných fochů. Nedostatek pracovníků muže být samozřejmě alespoň z části přisuzován brexitu, díky kterému mnoho Evropanů na ostrovech s prací skončilo. Pracovní možnosti se pro cizince zhoršily a firmám přibylo i papírování. K tomu se navíc přidaly další obtíže, které přinesla pandemie – popandemický růst poptávky nebo různé restrikce, které komplikují cestování a běžný provoz. Celkově tak údajně v dopravě schází na 90 tisíc řidičů.

Objevují se ale i další názory na vzniklý problém. „Myslím, že za to, co v současné době vidíme, mohou v podstatě mzdy řidičů. Marže v nákladní dopravě jsou velmi nízké a ve skutečnosti nejsou peníze na to, aby bylo možné zaplatit zvýšené mzdy bez výrazného zvýšení cen pro zákazníky,“ řekl deníku Toby Ovens z Broughton Transport Solutions.

REKLAMA

Krátkodobá víza?

Za současného stavu navíc odborníci nevidí příliš mnoho možností jak by se situace mohla zlepšovat. Hrozí tak, že se Britové budou muset o Vánocích obejít bez některých svých tradičních pokrmů. Konzervativní vláda Borise Johnsona i proto přemítá, po jakém kroku sáhne. Aktuálně to může být systém krátkodobých víz pro řidiče z Evropy. Bude to ale stačit?

 

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz


Související články

Je čínská ekonomika větší než americká?

Studenti mi na pražské VŠE občas kladou vcelku záludné dotazy. Často jsou inspirované denním tiskem nebo úvahami na internetu. Jedním z oblíbených je: Kdy čínská ekonomika překoná svou velikostí americkou? Tedy trochu jinak: Kdy se stane Čína největší ekonomickou mocností na světě? Existuje mnoho odpovědí, často diametrálně odlišných.

Text: Luboš Smrčka

Foto: Shutterstock

23. 02. 2024

Měnová politika: Tanec s úročením, inflací i měnovým kurzem

Ještě na podzim z centrální banky zaznívalo, že vyšší úrokové sazby s námi zůstanou na poněkud delší dobu. Máme si prostě zvykat, peníze mají mít opět svou cenu. Nejnovější dění ukazuje, že když budou strůjci měnové politiky snižovat úrokové sazby razantněji, riskují oslabení koruny.

Text: Radovan Novotný

Foto: Shutterstock

22. 02. 2024


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *