Středa 08. prosince. Svátek má Květoslava.

Zájem o gaming i ze strany investorů neustále roste

Investice do esportu

Investice do oblasti herních vývojářů, esports atd. jsou na vzestupu. Tato sféra souvisí i s rozvojem rozšířené a virtuální reality. Skrývají se v těchto investicích i nějaká rizika?

Z dat Asociace českých herních vývojářů (GDA CZ) vyplývá, že v roce 2019 dosáhl obrat českých herních společností přes 4,5 mld. Kč. To je nárůst o 20 % oproti předchozímu roku a téměř dvojnásobek proti roku 2017.

Podle odhadů vzrostl v roce 2020 obrat o dalších 10 procent na celkových 5 miliard korun. Podobně jako ostatní obory, se i herní průmysl potýká s nedostatkem pracovních sil, který řeší dosazováním zaměstnanců převážně z členských států EU. Závěry vychází z nové studie o stavu herního průmyslu v České republice, kterou zveřejnila GDA CZ.

Objem tržeb raketově roste

Pro začínající firmy jsou klíčoví investoři a přístup ke kapitálu. Hlavním zdrojem financování jsou však vlastní prostředky. Téměř polovina projetků je kompletně financována z vlastních zdrojů a jen 19 % obdrželo investici. 14 % projektů také využilo formy nefinanční podpory jako účast na veletrzích či inkubační program. Řadu z těchto programů podporovala či přímo organizovala Asociace českých herních vývojářů.

Podle odborníka Partners Martina Mašáta je tento segment trhu zatím tradičními správci aktiv relativně opomíjen, ale objem jeho tržeb raketově roste. „Problémem je vysoká rizikovost, kdy na jeden úspěšný projekt připadá mnoho ztracených,“ vysvětluje Martin Mašát. Navíc se podle něj často jedná pouze o menší týmy, resp. firmy, kde je jednoduchý vstup investorů velmi složitý. Často se musíte stát partnerem projektu. Pro realizaci případného zisku je většinou nutné najít jiného strategického investora.

Až 95 procent zákazníků je ze zahraničí

V Česku je aktuálně 110 společností, které v roce 2019 vyvíjely hry převážně cílené na konzole a PC platformu (67 %). Na mobilní trh se u nás soustředí méně než polovina projektů (41 %). Česká herní studia se drží na špičce se světovými lídry a české počítačové hry sklízí velké úspěchy ve světě. Až 95 % zákazníků je ze zahraničí, zejména z USA, Německa, Velké Británie, Ruska a Číny.

„Jelikož je herní průmysl významným sektorem ekonomiky, potřebuje i toto odvětví podporu v rámci vzdělávání, investic a v neposlední řadě i financování. Zájem o gaming neustále roste a do budoucna se očekává, že nadále růst bude. Abychom však tento trend udrželi a využili plný potenciál oboru, potřebujeme větší podporu ze strany státních orgánů,“ říká Pavel Barák z Asociace českých herních vývojářů.

Podpora státu je podle herní asociace nedostatečná

Herní průmysl je významnou součástí a tahounem digitální ekonomiky, kdy digitální distribuce her významně roste a již převýšila distribuci v kamenných prodejnách. Řadí se také mezi kulturní a kreativní průmysly a svou velikostí mnohonásobně převyšuje obrat české filmové a televizní produkce.

Systematická podpora státu je ovšem nadále nedostatečná. Je třeba přijmout balík komplexních opatření a nástrojů podpory především v oblasti vízových programů, přímé a nepřímé podpory začínajících firem a dlouhodobé podpory specializovaného vzdělání.

Asociace českých herních vývojářů v tomto směru podle Pavla Baráka aktivně spolupracuje se státními orgány a usiluje o širší podporu herního průmyslu. Máme tak možnost své potřeby přímo komunikovat a na rozvoji podnikatelského prostředí se aktivně podílet. „Hlavním cílem je společně se zasadit o rozvoj vzdělávacích programů pro budoucí vývojáře, zlepšit podmínky pro vývoj her v ČR a významně přispět k růstu tohoto odvětví,“ dodává Pavel Barák.

Dodejme, že herní průmysl v České republice zaměstnává více než 1 750 pracovních míst, z čehož největší podíl tvoří programátoři (21 %) a grafici (19 %). Každoročně se přitom otevře 280 – 300 nových pracovních příležitostí. Přes 60 % společností však uvádí, že jim zaměstnanci chybí.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.