Pátek 16. listopadu. Svátek má Otmar.

Finanční vzdělávání na ZŠ? Má výsledky!

„Co uděláte, když vám dojdou peníze na účtu? Zajdete si k bankomatu.“ I takto vypadaly odpovědi dětí z průzkumu finanční gramotnosti. Ale svítá na lepší časy. Děti, které prošly finančním vzděláváním, byly úspěšnější.

"Co se v mládí naučíš…," říká staré přísloví. Platí to ve všech oblastech lidského počínání. A všemi oblastmi se prolínají finance. Základy finanční gramotnosti děti získávají již od prvního kapesného. Skutečná finanční gramotnost ale v Česku stále ještě chybí. Mnozí lidé se neefektivně zadlužují, jiní nechávají ležet úspory na bankovním účtu.

Finanční vzdělávání se dostává do stále většího počtu základních škol. Nejrůznějšími projekty je řešena i otázka, kdo má finanční vzdělávání učit: jsou školeni učitelé, kteří budou vzdělávat další učitele i děti. Projekty jsou zpravidla významně financovány Evropským sociálním fondem, ovšem zapojují se do něj i soukromé společnosti, jako je např. GE Money Bank nebo OVB Allfinanz.

Rozumíme penězům,-?

Projekt "Rozumíme penězům,-" běží od roku 2006 a zapojilo se do něj již přibližně 60 škol. Do konce roku 2011 by mělo vzděláváním projít cca 2000 učitelů a 5000 dětí. GE Money Bank, garant projektu realizovaného občanským sdružením AISIS, uskutečnila průzkum mezi absolventy kurzu a mezi dětmi, které ještě finančním vzděláváním neprošly. Výsledky ukazují, že finanční vzdělávání má význam.

Děti zapojené v průzkumu (žáci 2. stupně, 6. – 9. třída) poměrně hojně (21 % z 1146 respondentů) používají vlastní platební kartu. Všechny děti zapojené do finančního vzdělávání již ví, že v případě ztráty ji musí v prvé řadě zablokovat. Takové povědomí u "neabsolventů" zdaleka není – jen 90 % dotázaných by kartu zablokovalo, 7 % by ztrátu nahlásilo policii (ta by je ale následně také navedla na blokaci karty v bance… snad?), 2 % respondentů by si pořídilo kartu novou (otázkou je, jak dlouho po ztrátě…) a 1 % by jednoduše začalo platit hotovostí.

Vztah mezi bankomatem a účtem děti příliš "neuznávají". Když dojdou peníze na účtu, lze podle mnohých zajít k bankomatu a vybrat si hotovost. To by fungovalo, ovšem pouze za předpokladu kontokorentu – a ten banky stejně jako jiné úvěrové produkty nabízejí až plnoletým.

Graf: Bankomat a prázdný účet

Zdroj:
GE Money Bank

Běžný účet zároveň velká část dětí považuje za spořicí nástroj. U absolventů projektu by ho ke spoření využilo 29 % respondentů a další 3 % dokonce k investicím. U neabsolventů je situace ještě horší – 34 % dotázaných vidí běžný účet jako nástroj ke spoření a 7 % dokonce k investování.

V úvěrové oblasti je pozitivní, že za rozumné zadlužení vnímají žáci především úvěr na bydlení (92 %). Horší je, že by si 13 % z nich ani nepřečetlo úvěrovou smlouvu a třetina by si nesrovnala, zda bude mít na splácení dostatek prostředků. Smutné v tomto ohledu je, že není zásadní rozdíl mezi absolventy a neabsolventy vzdělávání…

Absolventi měli reálnější představu o skutečných výdajích domácnosti na jednotlivé výdajové složky rozpočtu. Je to pochopitelné, neboť v rámci výuky sestavovali rodinné rozpočty fiktivních domácností, pro které museli získat reálné ceny.

Reálnější představu měli absolventi i o své budoucí finanční situaci. Představu, že budou milionářem, mají pouze ve 4 % (a nelze vyloučit, že významná část z těchto dětí již milionáři jsou). Mezi neabsolventy má ambice k "milionářství" 27 % dotázaných. Na druhou stranu nutno poznamenat, že k vysokým výdělkům pomáhá i pozitivní myšlení.

V souvislosti s představou "býti milionářem" je zajímavá odpověď na otázku, zda je lepší být chudý, mít peněz tak akorát, nebo být bohatý. Mezi absolventy si 36 % dětí myslí, že je lepší být bohatý, mezi neabsolventy si totéž myslí jen 23 % dotázaných, tedy dokonce méně, než kolik z nich se cítí být v budoucnosti milionářem.

Jen mezi neabsolventy kurzu se najde 1 % dětí, které považují za lepší být chudý. Zřejmě až absolvování finančního vzdělávání v dětech ukotví skutečnost, že zchudnout lze mnohem snáze než zbohatnout. Přestane-li se někomu líbit být bohatý, může zchudnout mnohem snáze, než se podaří chudému zbohatnout, omrzí-li ho jeho status.

Projekty finančního vzdělávání

Projektů finančního vzdělávání je celá řada. Vedle Rozumíme penězům,-, který je aktivní v pěti krajích, představila OVB Allfinanz projekt finančního vzdělávání v libereckých základních školách, pro všechny věkové kategorie jsou určeny stránky Finančnívzdělávání.cz a jsou i projekty specializující se na finanční vzdělávání v dětských domovech.

Má být finanční vzdělávání součástí výuky na všech základních školách?

Zobrazit výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.