Čtvrtek 23. ledna. Svátek má Zdeněk.

Elektromobilita i světová politika: Co ovlivňuje automobilový průmysl?

automobily - parkoviště - automobilový průmysl

Automobilový průmysl patří ke klíčovým odvětvím české ekonomiky. Po řadě dobrých let se objevují i známky ochlazení. O slovo se čím dál více hlásí nové technologie, se kterými úspěšní hráči musí držet krok. Odvětví nepomáhá ani nepříliš stabilní politická situace ve světě. 

Na podzim prodeje automobilů v Evropě klesaly, ovšem v listopadu se trend opět obrátil. Otázkou je, na jak dlouho. V budoucnu navíc značky čeká mnoho výzev.

„V příštím roce bude automobilový průmysl ovlivněn klesající poptávkou po nových vozech způsobenou ochlazováním ekonomického růstu na mnoha důležitých trzích. Lehké nebude ani vyrovnat se s regulací v oblasti snižování emisi CO2 a nástupu elektromobility. Další komplikaci pro celý sektor by byl i tvrdý brexit nebo obchodní válka mezi EU a Spojenými státy,“ shrnul největší rizika viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar.

Českých výrobců se letošní nepříznivý vývoj zatím příliš nedotkl, celý segment mírně rostl. Velkého poklesu byly ovšem svědky německé automobilky a právě s ekonomikou našich západních sousedů bývají výsledky tuzemského průmyslu silně propojeny.

Rizika, které v roce 2020 výrobcům automobilů hrozí, vyjmenovává i hlavní ekonomka Raiffeisenbank Helena Horská.   „Automobilový průmysl prochází revolucí. Cyklický pokles poptávky po nových autech je tentokrát doprovázen revoluční změnou – přísnými emisními limity vyhlášenými v mnoha státech světa od Číny až po Evropu. Emisní cíle budou vyžadovat výrazné zvýšení produkce a následně prodeje aut s elektrickými a hybridními motory,“ tvrdí ekonomka.

„Podle aktuálně dostupných údajů o registraci osobních vozů se poptávka po autech v evropských zemích ještě zcela nevzpamatovala ze zavedení nových emisních pravidel na podzim 2018 a čekají další radikální změna vynucená tentokrát emisními limity,“ dodala.

Nástup alternativních pohonů

Potenciál změnit celé odvětví mají elektromobily, hybridy a další vozy na alternativní pohony, například vodík. Riziko poklesu zisků přitom není strašákem jen pro velké automobilky, ale hrozí hlavně výrobcům součástek pro spalovací motory.

Reagovat ale musí i velcí výrobci, což ty největší již nějakou dobu dělají. Synonymem elektromobilu totiž již dávno není jen Tesla.  Podíl elektromobilů zvýšily například Volkswagen nebo BMW, v dalších letech má v jejich nabídce takových vozů přibýt ještě mnohem více.

Přílišný důraz na auta?

Česká ekonomika (a potažmo i střední Evropa) vykazuje poměrně velkou závislost na výrobě automobilů. V České republice je to skoro až jedna čtvrtina průmyslové produkce. „Hlavním vývozním artiklem nejsou hotová auta ale náhradní díly a komponenty.  Třetina vývozu českého automobilového průmyslu míří do Německa. Druhým největším trhem pro tento sektor je Británie s osmi procentním podílem,“ vysvětluje Horská. Při výraznějším poklesu by tato závislost mohla znamenat pro ekonomiku středoevropských států poměrně velký problém.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.