Úterý 14. srpna. Svátek má Alan.

Burze se dnes daří. Koupit nebo prodat?

Kdo vybírá zisky, když se akciím nedaří a kdo ztrácí? Jak souvisí býčí nálada se zisky a ztrátami? Co se děje, když býk střídá medvěda? Jak nenasytnost a strach ovlivňují burzu? Proč se burza vyvíjí podle toho, jestli se na ní vyskytuje více akcií než pitomců, nebo více pitomců než akcií, jak konstatoval André Kostolany?

Trhy ovlivňují lidé a jejich rozhodování, rozum i emoce

Investoři nejsou racionální stroje bez pocitů a emocí. Rozhodnutí všech těch kdo na trzích vystupují, nezávisí pouze na matematicky vyčíslitelných očekáváních a realizovaných záměrech. Podle Johna Keynese (1883-1946) je celá řada investic či spekulací činěna pod vlivem "animálních pudů", tedy iracionálních sil. Žádoucím směrem pohybující se kurzy na akciových a jiných trzích přináší vzrušení a pokušení. Nenasytnost vyvolává zájem dosáhnout střemhlavě prchající býčí ceny a vydělat na nich. Když je pak nenasytnost střídána strachem, tlapa medvěda ceny sráží a dříve optimisticky naladění investoři prchají a vyklízejí pozice.

Obrázek 1: Nenasytnost a strach jako emoce vyvolávající nákupní (býčí) náladu nebo náladu prodejní (medvědí)

ZDROJ: http://mysite.verizon.net/bonniehill/pages/trading.html

Davová psychologie a neracionální nevázanost

Reakce několika jednotlivců uskutečněná pod vlivem silných emocí se snadno šíří na ostatní. Lidé se tak snadno začnou chovat jako splašené stádo. Jedinec v davu se chová úplně jinak, než když je izolovaný. Člověk v davu se snadno přestává chovat podle svého rozumu a úsudku, je ovlivněn tím co říkají a co dělají ti ostatní. Napojením na pudové reakce se v chování lidí začne projevovat reflex stádovosti, podobně jako se to děje u zvířat. A tak lidé se chovají pod vlivem svých emocí, jdou s proudem a kupují, když všichni kupují a prodávají, když prodávají i ostatní. Důsledkem jsou střídavé vlny optimistických a pesimistických nálad, které nemají fundamentální zdůvodnění. Dochází k neracionální nevázanosti a překvapivým výkyvům kurzů a cen.

Obrázek 2: Strach je střídán nenasytností, a v závislosti na tom ceny rostou (převládne poptávka) nebo klesají (převládne nabídka)

Vlny optimismu střídané vlnami pesimismu

Nálada trhu, psychologie davu, a výklad politických a jiných události způsobují cyklické posuny v míře optimismu a pesimismu. Je to jako v každodenním životě, úspěch jsou střídány nezdary a porážkami, optimistická nálada je střídána náladou pesimistickou. Když vládne optimismus, dostavuje se vzrušení a rozechvění. V dobách euforie jsou ceny nejvýše, i když z pohledu racionálního je to bod největšího finančního rizika. Když pak ceny padají, nastupuje strach, popření, to je střídáno beznadějí, panikou a kapitulací. I když ceny spadly natolik, že z pohledu racionálního může jít o skvělou investiční příležitost, nikdo ovlivněný emocemi nekupuje.  Až strach odezní, nastupuje nová naděje, přání a optimismus.

Obrázek 3: Vlny optimismu a pesimismu pohledem investora ovládaného emocemi

Kdy nakupovat a kdy prodávat

Kolektivní psychologie velkého počtu neinformovaných jednotlivců ovlivněných emocemi kupodivu vždy a znovu působí. Možná je to dáno spekulativní chování investičního publika nebo příchodem nových neinformovaných a nezkušených investorů, možná něčím jiným. Body A, B a C na obrázku 3 zachycují typické okamžiky, kdy je nákupní nebo prodejní chování davu ovlivněno emocemi. Historie ukazuje, že v dobách, kdy jsou všichni pesimisty a optimistické vyhlídky jsou veřejně kamenovány, je nejlepší doba pro nákupy a navyšování pozic.  Ne nadarmo jedna z investičních zásad zní: "Buď opatrný, když ostatní jsou chamtiví, buď chamtivý, když se ostatní  bojí.“

Obrázek 4: Masové vstupy (otevření pozic) a výstupy (uzavření pozic) pod vlivem emocí

Spekulanti chtějí dosáhnout co nejrychlejších kurzových zisků, plynoucích z pohybu kurzu. Úspěšného a zkušeného spekulanta nezajímají ani tak fundamentální údaje, jako převládající nálada na trhu a předpokládaný dopad nově publikovaných informací na výslednou atmosféru na trhu. Pokud kurz klesá, a zároveň klesá i objem obchodů, je pravděpodobné, že spekulanti nakupující na základě racionální úvahy ještě nezahájili nákupy. Je možné, že čekají ještě na další pokles, a tímto vyčkáváním propad ještě více prohlubují. Pokud kurzy klesají, ale objemy obchodů rostou, pak dříve či později poptávka převýší nabídku, a trend se otočí.

Když někdo díky svým emocím prodělá, jiní vydělají

André Kostolany (1906-1999) tvrdil, že z krátkodobého hlediska je burza nutně ovlivněna psychologickými faktory. Z hlediska střednědobého je pak vše zkorigováno faktory fundamentálními, jako je vývoj úrokových měr a dopady makroekonomické rovnováhy nebo nerovnováhy.

Kostolany rozděluje účastníky trhu na spekulanty a hráče. Spekulanti se drží racionálních úvah, a obvykle plují proti proudu. Na druhé straně pak stojí hráči, kteří se nechají ovládnout emocemi a strhnout davem, snadno propadnou horkým tipům a vlivu špatných nebo dobrých zpráv, které ze střednědobého a dlouhodobého hlediska vlastně nic neznamenají.

Necháme-li se unést emocemi, uděláme úplně něco jiného, než bychom udělat měli. Kdo neuváženě nakupuje a zbrkle prodává, je součástí investičního publika, ovlivňujícího díky davovému chování vývoj tržních kurzů. Asi nejednom Kostolany říkal, že ten kdo dokáže plout proti proudu a odhadovat chování investičního publika, má při investování (spekulacích) konkurenční výhodu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.