Středa 02. prosince. Svátek má Blanka.

Investování během krize: výkyvům ekonomiky odolávají umělecká díla i luxusní sklo

Alternativní investice: umění

Jak investovat v období pandemie? Diverzifikujte a hledejte alternativy. Stabilní výnos a bezpečí prokazují během krizí investice do umění a luxusu. Neplatí to jen o dílech starých mistrů. Týká se to například i kousků nejluxusnější české značky, Moser, jejíž křišťál je už mnoho let součástí portfolia investorů a sběratelů z celého světa.

Svět se obrátil vzhůru nohama a spolu s ním i akciové trhy. Jako zajímavá alternativa se v současné době ukazují netradiční formy investování. Vzácná umělecká díla či novodobé luxusní kousky z limitované edice si totiž svoji cenu zachovávají bez ohledu na ekonomické výkyvy. Nabízejí proto skvělou příležitost pro ty, kdo chtějí investovat, ale obávají se rizik spojených se současnou nejistotou.

Umění imunní vůči výkyvům v době pandemie

 „V průběhu hospodářských krizí mají lidé tendenci vyhledávat investice, které jsou relativně bezpečné. Oblibě se tedy v časech, jako je nyní situace způsobená celosvětovou pandemií COVID19, těší investice do zlata, obrazů či jiných forem umění, mezi které se řadí rovněž investice do skla,“ popisuje analytička České spořitelny Tereza Hrtúsová.

Umělecká díla navíc vykazují dlouhodobě stabilní výnosnost. „Poptávka po umění je vlivem rostoucího světového bohatství na vzestupu. Průměrný roční výnos investic do něj dle jednoho z nejznámějších indexů pro sledování výnosů z umění Sotheby’s Mei Moses od roku 1950 činí téměř 8,8 %,“ dodává Hrtúsová.

Platí to i pro nejluxusnější českou značku Moser. „Investice do našich unikátních, ručně vyráběných rytin dosahují velmi dobré výnosnosti,“ popisuje Pavel Krajčík, obchodní ředitel sklárny Moser. „Některá umělecká díla, která vydáváme v limitovaných edicích a jejichž hodnota může dosahovat i řádově milionů korun, jsou zajímavou investiční příležitostí. Zájem o ně mají především sběratelé skla, kteří ocení originální náměty a mistrovské ruční zpracování, ale i jejich uměleckou hodnotu. Jeden takový objekt může vznikat i několik měsíců a projde během výroby třeba 50 páry rukou.“ Mezi taková výjimečná díla patří v poslední době například tvorba ze série Masterpieces uměleckého rytce Tomáše Lessera, který letos získal prestižní francouzský titul rytíř Řádu umění a literatury.

Fakt, že umění mistrů nikdy neztratí svoji hodnotu, dokazuje i zkušenost z globální finanční krize v roce 2008. Zatímco akciovým trhům trvalo přibližně pět let, než znovu chytly dech, trh s uměním se otřepal mnohem rychleji a během dvou let na tom byl dokonce lépe než před krizí.

Portfolio rozložte!

Investicím do umění nahrává i fakt, že v době krize je třeba dvojnásob dbát na dostatečnou diverzifikaci portfolia. „Vůči aktivům, jako jsou akcie či dluhopisy má umění nízkou míru korelace, což z něj z hlediska diverzifikace může činit zajímavou položku portfolia,“ vysvětluje Tereza Hrtúsová.

Umění jako vhodnou investici vnímá také ekonom Aleš Rod, ředitel výzkumu z Centra ekonomických a tržních analýz: „Aktiv, do kterých je možné investovat v době pandemie, je samozřejmě široké množství. Obzvláště v těchto turbulentních časech se však ukazuje, že základní investiční pravidlo – diverzifikovat – platí obzvlášť silně. A právě z tohoto pohledu mohou být investice do aktiv jako umělecké předměty, historické artefakty nebo limitované luxusní výrobky velmi dobrým tipem.“

Investice, která přináší radost

Investice do uměleckých předmětů či luxusního skla mají navíc jednu výhodu – jako dekorace nebo při užívání v běžném životě přináší také estetický zážitek. To potvrzuje také Aleš Rod:

„Jedná se o investice, které jsou s ohledem na nižší likviditu určené spíše k dlouhodobé držbě, ovšem jejich nezpochybnitelné plus je, že narozdíl od akcií nebo finančních instrumentů mohou přinášet i estetický zážitek při denním užívání. Vyjma materiálu, nákladů na zhotovení či estetického hlediska se na zhodnocení těchto investic podílí i součin faktorů exkluzivity (limitované množství) a signalizace (demonstrativní spotřeba – identifikace se známou značkou). Z tohoto pohledu jsou například výrobky z limitovaných edic české značky Moser určitě zajímavým investičním objektem splňujícím výše uvedená kritéria“.

3 komentáře: “Investování během krize: výkyvům ekonomiky odolávají umělecká díla i luxusní sklo”

  1. PR článek napsal:

    Proč článek není označen jako komerční?
    Nebo PR, reklama, inzerce…?

    • Anonym napsal:

      Hlavně to psala zdejší oblíbená paní spisovatelka, ale z nějakého důvodu to hodili pod redakci.

      • Pavel Filip napsal:

        Tak už jenom ta věta „umění mistrů nikdy neztratí svoji hodnotu“ je neskutečně přehnaná. Je otázka, jestli tomu tady opravdu věří, nebo jestli to má být jenom velká nadsázka. Pokud je to nadsázka, tak to ale asi nepatří na odborný server.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.