Sobota 24. června. Svátek má Jan.

5 nejčastějších triků „finančních poradců“

Mezi finančními poradci jsou bohužel tací, kteří myslí jen na svoji peněženku a klientův prospěch je vůbec nezajímá. Jak poznat podvodníka a na co si dát největší pozor? Přinášíme pět nejčastějších triků „finančních poradců“.

Finanční poradce dokáže klientovi ušetřit spoustu času, vydělat peníze i zajistit ho před nenadálými událostmi. Finančními poradci se ale nazývají také podvodníci, jejichž jediným zájmem je získání provize. Třemi jednoduchými „triky“ jsou z klienta schopni vytáhnout celoživotní úspory.

Riziko se skrývá především ve třech oblastech finančních produktů. Dvě z nich jsou přitom podporované státem – jeden státním příspěvkem a druhý daňovými odpočty. Ostražitost je na místě především u životního pojištění, stavebního spoření a investic.

Rezervotvorné životní pojištění

Rezervotvorné životní pojištění (zejména investiční životní pojištění a kapitálové životní pojištění) je provizně nejzajímavějším standardním produktem[1]. Mimo jiné proto se nachází téměř v každé rodině, kterou finanční poradce navštívil. Nemusí se jednat o vysloveně špatný produkt, záleží ale především na jeho nastavení – musí především krýt rizika (zejména smrti, invalidity), která rodina pokrýt potřebuje. Jako spořící produkt, jak se často prodává, není vhodné.

1.       trik: Životní pojištění bude povinné

Zejména s blížící se penzijní reformou se objevují podvodníci, kteří prodávají rezervotvorná životní pojištění pod záminkou, že s penzijní reformou bude povinné. Je prý dobré si ho uzavřít dříve. A právě to jejich (ať už je jakékoli) je tím produktem, který každý bude muset mít povinné. Dalším argumentem je, že až bude skutečně povinné, bude dražší.

To je naprostý nesmysl využívající pouze neznalosti lidí. V rámci penzijní reformy se nezavede žádná povinnost uzavřít si soukromé životní pojištění. U tohoto produktu dokonce ani představitelé státu nevědí, co vlastně chtějí.

Tip: O penzijní reformě čtěte na ČeskéReformy.cz

2.       trik: Máme lepší, výhodnější, modernější, levnější produkt

Finanční produkty se neustále vyvíjí, finanční instituce přicházejí s novými, které mají více či méně upravené některé vlastnosti. A v některých případech může být pro klienta výhodné produkt změnit. Jenže…

Pokud má klient z dřívější doby uzavřené životní pojištění převážně (či čistě) na spoření, jeho změna za levnější produkt přijde zpravidla draho. U původního produktu jsou jeho počáteční náklady splaceny přibližně po 2 letech spoření, kdežto u nového produktu bude klient teprve ony nižší poplatky platit. Zaplatí si tak „založení“ produktu znovu.

Jsou vyslovení podvodníci, kteří navštěvují klienty každé dva roky a nabízí jim uzavření nového, lepšího životního pojištění. Starší buď zruší, nebo sníží platbu na minimum. Výsledkem je, že klient platí pouze poplatky – a provizi zprostředkovateli. Sám si nic nenaspoří.

Poznámka: Poradce musí vrátit obdrženou provizi, pokud klient zruší smlouvu dříve, než je sjednaná lhůta s pojišťovnou – nejčastěji do dvou let.

Stavební spoření

Stavební spoření je stále v myslích lidí považováno za jeden z nejvýnosnějších a především nejbezpečnějších spořicích produktů. Výnosy zkrouhl stát snížením státního příspěvku a zdaněním úroku, jeho rizikovost vzrostla usnesením Ústavního soudu. Stát nyní může kdykoli měnit pravidla státního příspěvku i u stávajících smluv bez obav, že změny Ústavní soud zruší. Nikdo tak nezaručí klientům, že státní příspěvek budou dostávat po celých 6 let, které musí mít stavební spoření uzavřené.

3.       trik: Navýšení cílové částky

I na stavebním spoření si podvodníci mohou vydělat slušné obnosy na úkor klienta. Setkali se s ním zejména penzisté, kteří tak přišli o celoživotní úspory. Tím trikem je navýšení cílové částky na nesmyslně vysokou hodnotu s tvrzením, že klient nebude nic doplácet.

Svým způsobem je pravda, že klient nebude doplácet vůbec nic – stavební spořitelna mu strhne poplatek přímo z naspořené částky na stavebním spoření. Napálení lidé se tak mnohdy ani nedozví, že byli okradeni.

„Finanční poradce“ při navýšení cílové částky obdrží provizi ve formě podílu na zaplacených poplatcích, které se u většiny stavebních spořitelen pohybují na úrovni 1 % z navýšení cílové částky. Nebyli přitom výjimkou případy, kdy z „rozumné“ cílové částky v řádu kolem 100 – 300 tis. Kč navýšil „poradce“ cílovou částku na několik milionů korun penzistovi se slovy: „Nyní můžete spořit bez obav z přespoření cílové částky a vše pak dostanou vaše vnoučata.“ Poplatek za navýšení přitom spořádal těžce naspořených několik desítek tisíc korun a účet prakticky vybílil.

Investice

Investice jsou ve své podstatě správný směr finančního poradenství. Jen se musí prodávat klientům správně – a to zejména s ohledem na čas, kdy bude klient peníze potřebovat, a na míru rizika, kterou je klient ochoten a schopen přijmout.

4.       trik: Bagatelizace rizika

Rizikovější investice nabízejí vyšší možné zhodnocení – a vyšší provize pro zprostředkovatele. Proto někteří „finanční poradci“ navádějí klienta k nákupu příliš rizikových podílových fondů, přestože klient nemá dostatečné zkušenosti s investicemi, není ochoten či schopen přijmout investiční riziko a bude potřebovat peníze v dohledné době.

Pokud poradce tvrdí, že nabízená investice je zcela bezpečná a přináší vysoký výnos, je to důvod k ostražitosti. V investičním světě jsou sice vysoce výnosné investice, u nichž lze snížit (nikoli anulovat) riziko, ty se ale běžně nenabízejí drobným klientům.

5.       trik: Nadměrné obchodování

Nabádání k příliš častým obchodům je doménou investičních zprostředkovatelů a jejich vázaných zástupců, kteří získávají klienty pro obchodníky s cennými papíry. Klientům předávají doporučení od obchodníka (sami vytvářet investiční doporučení nesmějí), která ale nesměřují k výdělku, ale k protáčení peněz. Jakmile klient akcie jednou nakoupí, je jedno, jakým směrem se ceny vydají – když rostou, je třeba rychle realizovat zisk, když klesají, je třeba zamezit větším ztrátám. A hned se najde jiná akcie, kam peníze uložit. Takto dokáží zmanipulovat klienta i k desítkám obchodů měsíčně.

Příliš časté obchody s cílem maximalizovat prospěch zprostředkovatele (churming) je bohužel jediný z uvedených triků, které Česká národní banka trestá. U všech ostatních „finanční poradci“ nenesou žádnou zodpovědnost, nebo se postih nepodařilo prosadit.

Pro klienta je nejlepší cestou ve spleti finančních produktů najít si finančního poradce, kterému důvěřuje, a obracet se vždy pro radu k němu. Jak nejlépe dobrého finančního poradce?



[1] Provizně zajímavější dokáží být buď investice velkých objemů, nebo pyramidové hry (letadla) – i ty ale velmi často využívají životní pojištění.

Máte svého finančního poradce?

Zobrazit výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...

26 komentářů: “5 nejčastějších triků „finančních poradců“”

  1. Michal napsal:

    Tyhle triky krásně převedli do online světa tzv. „online šmejdi“, prodávají informace o tom, jak správně prodávat. Doporučuji se po tomto tématu kouknout podrobněji :)

    Michal M. | http://www.topbroker.cz

  2. Lenka napsal:

    Dobrý den,nemyslím si že máte pravdu. Díky p.limaxové mám střechu nad hlavou a zajištěný životní styl. Byla jsem bez bytu a s hodně dluhama .jsem v poho a mohu jí děkovat. stará se o mě a kdykoli se na ní obrřátím je mi k dyspozici. moc jí děkuji /nevisím a žiju/

  3. Martina Holásková napsal:

    U BC jsem pracovala pod p. Růžičkou. Hned na počátku si vzal zálohu na školení ve výši 1.100 – jak jinak než bez dokladu.Tu mi po odchodu nechtěl vrátit. Po intervenci nadřízeného mně i mé známé poslal na účet Uzavřela jsem životní pojistku a provizi si ponechal p. Růžička, protože jsem odešla. I když jsem měla mandátní smlouvu. Nikam se nedovoláte, je to prostě sekta.A chování: sms typu “ plivnu vám do ksichtu nebo ať vás přejede auto nebo ať se zadusíte kostmi z kapra, aj.“ P.Tomáš Růžička v regionu Hodonín je představitelem této firmy. Když jsem mluvila s jeho nadřízeným, bylo to stejné. Jinými slovy, je-li p. Růžička vzorek fy BC , jak to musí vypadat jinde.Nedejte ne hezké řeči, je to faleš.

    • Dáša napsal:

      S tímto názorem naprosto souhlasím. Má m stejnou zkušenost.P. Růžička je žvanil a narcis.Pozor na něj!!!!!!

  4. Monika napsal:

    Dobrý den u této firmy pracuje Petra Limaxová…Jak se Vám ozve žeňte jí z domu. Tato paní dělá ze sebe spolehlivou, milou co vše zařídí zkopíruje za Vás, zruší pojistky aj. Opak je pravdou. Lže a smlouvy neruší. Řekne neplaťte…ovšem smlouva dál běží. Veškeré smlouvy jsem musela rušit sama. Zásadně NEDOPORUČUJI!!!

    • Původní kolemjdoucí napsal:

      a podepisovala jste nějaké výpovědi PS?

    • Michal napsal:

      Dobrý den, paní Limaxová již u Broker Consulting nepracuje. Byli jsme nuceni ukončit její spolupráci, protože nedodržovala naše standardy. Bohužel za posledního půl roku napáchala mezi lidmi spoustu škody, kterou teď dáváme dohromady. Paní Limaxová dnes pracuje načerno u jedné finanční společnosti ve Zruči nad Sázavou, takže pozor na ní. S naším právním oddělením zvažujeme další kroky a vypadá to na žalobu, ke které se také můžete připojit.

  5. Vainy napsal:

    Dejte si pozor na společnost Brocker consulting.

    • dasik napsal:

      Chci se zeptat proc konkretne na tuto spolecnost?Jelikoz tak trochu s nima jednam a je fakt ze misto aby me vyslysely tak mi stale nuti financni plan… A kdyz se ohradim,pripomenou mi jak mi pomohli atd.

  6. Karel z Hradce napsal:

    Stačí myslet a každého FP zdravě „podezřívat“ a na nic nespěchat. Sám jsem byl fin.poradcem, znám některé jejich triky, ale nikdy více…

  7. Ariadne napsal:

    Měli bychom se zamyslet i nad tm, že nás, jako klienty k nesmyslnému chování nutí i bankovní sektor nabídkou různých „výhodných“ úvěrů – což vede nejenom ke ztrátě úspor, ale někdy přímo i k likvidaci. Na obranu f. poradců bych chtěla podotknout, že k takovým praktikám, jak je v článku popsáno je nutí vnitřní předpisy sploečností, pro které zprostředkova­telskou činnost provozují. Pokud poradce nemá příslušnou produkci, je s ním rozvázána smlouva o obchodním zastoupení, což se rovná v životě zaměstnance výpovědi ze zaměstnání, ztrátě klientského portfolia, atd. Být opravdu nezávislým FP je hodně náročné, protože musíte být schopen konkurovat bankám, pojišťovnám, investičním fondům … a na druhé straně se smířit s tím, že Vás „poučení“ klienti neustále odmítají, nechtějí si nechat nahlédnot do svých financí, abyste jim mohli kvalitně poradit, chtějí rychlá bezpečná řešení, což se v podstatě vylučuje.

  8. Jan S. napsal:

    V této zemi je velmi málo finančních poradců, spíše to jsou přeprodejci produktů pojišťoven a bank. Kdo to umožnil? Systém nastavený zákony, legislativou, samotnou ČNB a praktikami firem OVB,AWD,Partnes, Fincentrum, Kapitol a jiných firem, které degradovali svými systémy profesionalitu na úroveň provizního systému založeného na strategických produktech pojišťoven a bank.Všichni s tím máme nějakou zkušenost a myslím, že pan Zámečník evokuje svým článkem správně otázku, kdo jsou v této zemi finanční poradci a jaké praktiky používají. Určitě by toto téma vydalo za samostatný nový článek „KDO JE FINANČNÍ PORADCE A KDO NENÍ?“.

  9. josef napsal:

    se obrátit se stážností na CNB, která podobné praktiky stíhá! Pokud někdy bude požadovat finanční produkty, tak jen se společností, která pracuje podle směrnice MIFID

    • Radek napsal:

      Hm… podle MiFIDu ale pracují všechny, které jsou i investičním zprostředkovatelem. A to jsou z velkých všechny.

      • Podvedená klientka napsal:

        Přesně tak. A ČNB se na Vás vykašle. Zvláště když tam má někdo z těch gaunerů známosti. Vlastní zkušenost!

  10. Podvedná klientka napsal:

    Výborný článek, jen silně pochybuji, že vůbec existují „finanční poradci“, kteří aspoň jeden z těchto triků nepoužívají. A to se bohužel týká i poradenských společností, které se považují za jedničku finančního poradenství. Moji rodinu takto připravil o úspory JUDr. Zdeněk Lukeš z AWD, přičemž použil hned dva z uvedených triků. A to u IŽP, kdy uzavřené zrušil a doporučil další tři jako „vynikající spořící produkty“, samozřejmě s nesmyslně nastavenými parametry, aby měl co nejvyšší provizi a s ním potažmo i ta jeho vykutálená společnost (ztráta zhruba 100 000, – Kč), a pak u nešťastného Immofinanz, které vydával za stoprocentně bezpečný podílový fond rakouské banky. Já a můj muž jsme tak přišli zhruha o půl milionů. Ale pro ty jejich gaunery ve vedení bylo poradenství v pořádku, i když máme v investičním dotazníku uvedeno, že jsme konzervativní investoři. Když si vzpomenu, jak se v článku o Immofinanz z roku 2009 (http://www.in­vestujeme.cz/im­mofinanz-aneb-akcie-v-rukou-financnich-poradcu) jejich ředitel Manhalter dušoval, že je „samozřejmostí ochrany klienta i investiční dotazník“, tak je mi z té zákeřné bandy gaunerů, zlodějů a podvodníků opravdu špatně. Jak ochránil tento investiční dotazník nás? Na tuto otázku jsem od těch sprostých grázlů dodnes nedostala odpověď.

    • Tomáš Marný napsal:

      Vážená podvedená klientko,
      pokud máte v investičním dotazníku konzervativní profil, tak ČNB rozhodne jednoznačně ve Váš prospěch. A pak už bude očansko-právní spor hračkou, takže z nich dostanete vše. To by Vám řekl jakýkoli právník.
      Tak proč tu prudíte a konečně už je raději nesejmete?

  11. Balistic napsal:

    V anketě chybí čtvrtý (dle mého názoru nejčastější) typ a to PRODEJCE

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.