Například tuzemská firma Zoot, zaměřená na e-shop s módou, plánuje postupně ze svých zaměstnanců udělat spolupodílníky firmy. Již dříve zavedli tzv. Stínové akcie. Do budoucna plánuje tato společnost expandovat do Německa a Polska.
„Plánujeme rozdělit víc než 10 procent akcií držených zakladateli firmy mezi zaměstnance,“ říká šéf Zootu Ladislav Trpák.
Další firmou na českém trhu je francouzský výrobce stavebních materiálů Saint – Gobain, který právě vydává další zaměstnanecké akcie pro svých 3500 zaměstnanců. Zaměstnanci tak mohou nakupovat podíly ve fondu, který je jedním z akcionářů celé skupiny. Přestože investice musí být držena 5 let, zájem zaměstnanců v posledních letech roste.
„Pro nás je to zajímavé z hlediska motivace zaměstnanců pro celkový finanční úspěch skupiny. Pro zaměstnance je to atraktivní kvůli výhodnějším podmínkám nákupu akcií, než by bylo běžné na trhu. Zajímá je také to, že firma se postará o administraci celé věci,“ vysvětluje.
Další zaměstnavatelé, kteří motivují své zaměstnance vydáním zaměstnaneckých akcií jsou např. ArcelorMittal nebo ČEZ či Coca-Cola.
REKLAMA
„Zaměstnanecké akcie začínají být i u nás populární formou motivace pracovníků, nově i u menších firem. Jejich většinoví majitelé s nimi ale spojují pouze právo na podíl ze zisku, hlasovací právo spolu s nimi neudílí,“ upozorňuje poradce ze společnosti KPMG Legal Martin Hrdlík.
Zdroj: iHNed.cz