I když se potíže Volkswagenu prohlubují – včera propadly akcie skoro o 10 % – přesah do německé a potažmo i české ekonomiky podle nás nemusí být nakonec zdaleka tak vážný. Důležité je, že spotřebitelé v eurozóně v tuto chvíli chtějí auta nakupovat – díky zlepšující se situaci na trhu práce je chuť pořídit si auto jedna z nejvyšších v posledních letech. Český automobilový průmysl a zaměstnanost v něm tak pravděpodobně může být zasažen pouze nepřímo – eventuálním odklonem od značky Volkswagen (a Škoda).Poslední čísla z Německa za měsíc říjen sice trochu vzbudila obavy – prodeje Škodovky poměrně výrazně meziročně poklesly. Vzhledem k tomu, že se ale auta v dnešní době objednávají týdny až měsíce dopředu, je říjnové číslo pravděpodobně z pohledu celé kauzy málo relevantní.
Nijak vážný dopad z celé kauzy pro Česko zatím nevyvozuje ani centrální banka. Tedy soudě alespoň podle poslední prezentace hlavního ekonoma Tomáše Holuba a viceguvernéra Vladimíra Tomšíka v Londýně. Víc se samozřejmě dozvíme na dnešním zasedání, kde ČNB představí trhům také obrysy nové makroekonomické prognózy. Ta bude v případě růstu na tento rok o něco optimističtější, ale opět sníží inflační výhled. I proto se pravděpodobně můžeme již dnes dočkat natažení závazku bankovní rady intervenovat proti koruně.
Jan Bureš
Hlavní ekonom Poštovní spořitelny