CZK/€ 25.025 -0,26%

CZK/$ 23.283 -0,71%

CZK/£ 29.238 -0,34%

CZK/CHF 25.669 -0,18%

16. 07. 2021

0 komentářů

Primark vstupuje na slovenský a český trh

 

Irský řetězec Primark otevřel během června svou první prodejnu v Česku, a to přímo na slavném Václavském náměstí. Zboží od této značky si už brzy budou moci poprvé zakoupit spotřebitelé i na Slovensku. Co se skrývá za super levnými nákupy známé sítě a je její mateřská společnost atraktivní pro investory?

Loading



 

Prodejny Primark spadají pod firmu Associated British Foods, která se zabývá výrobou a obchodem se spotřebním zbožím. Založena byla v roce 1935 v Londýně. Retailový řetězec má v současnosti otevřených doposud téměř 400 prodejen s největší zastoupení ve Velké Británii a Španělsku. Před nástupem Covidu se společnosti jasně dařilo zvýšit příjmy a zisky, ale v poslední době čelí čím dál tím tvrdší kritice.

Propady zisků kvůli pandemii

Restrikce proti šíření viru a uzavřené obchody měly tvrdý dopad na byznys firmy ABF. Primark odhalil významné propady zisků za rok 2020, kde zisk klesal až o 60 %, zatímco příjmy za celý rok se snížily o 24 %. Nejvíce se pod propad podepsalo zavírání prodejen ve Velké Británii ve třetím čtvrtletí.

Během pandemie prosperovaly zejména online platformy, čímž řetězec značně zaostává. Primark produkty si nekoupíte online. Online prodej není součástí jejich strategie, což zapříčinilo i pokles prodeje. I toto může být příčinou budoucí stagnace, protože rychlá digitalizace se promítá i do online objednávek oblečení. Naopak sociální sítě využívá společnost k aktivní propagaci nejnovějších kolekcí.

REKLAMA

Podle BBC Primark zveřejnil, že nemá v plánu prodávat své oblečení online, a to i přes varování, že zavírání obchodů ho mohlo stát ztrátu prodeje více než 1 miliardu GBP.

Odvrácená strana levných nákupů

Pro společnost je velmi důležitý objem prodeje produktů a hustota prodeje na metr čtvereční. Právě enormní množství prodaných produktů a nízká cena zboží rozděluje společnost na dva tábory. Pro spotřebitele je samozřejmě výhodné, když si může nakoupit „levně“, ale na druhé straně nejen environmentální aktivisté upozorňují na špatné pracovní podmínky dělníků a znečišťování planety.

Obchodní strategie společnosti Primark je totiž založena na produkování enormního množství produktů s minimální životností a poměrně nízkou kvalitou, což je v konečném důsledku v rozporu s hodnotami etické módy a ovlivňuje negativně životní prostředí. Produkování vysokého množství emisí výrobou „fast fashion“ dává celé odvětví do špatného světla.

REKLAMA

Znepokojivé zprávy se týkají hlavně dětské práce. V roce 2008 se dokonce konaly protesty na nejznámější londýnské ulici před prodejnou Primarku  po zveřejnění videa, kde 11letá  tamilská dívka v uprchlickém táboře Bhavani Sagar šila flitry na tričko. Kdo je však na vině? Jsme to my, spotřebitelé, kteří kupujeme levnou módu? Nebo jsou to nezodpovědní dodavatelé z třetích zemí? Samotná společnost nese na sobě největší odpovědnost, proto se i v posledních letech snaží zlepšovat nejen pracovní podmínky ale i prodávat více ekologicky. Prognózy nemusí být pozitivní, protože třetí vlna pandemie, případně další skandál, mohou opět tvrdě ovlivnit tržby nejen v EU, ale i mimo ni.

Lucía Žárská

Hlavní analytička

Profitlevel

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz

 


Související články

Amundi: Scénáře a prognózy výnosů aktiv pro příští desetiletí

V příštích deseti letech by mohlo dojít k vyššímu růstu a nižší inflaci v porovnání s dlouhodobými prognózami Amundi z roku 2023, a to díky zvýšené produktivitě v důsledku implementace umělé inteligence. Zpoždění přijímaných kroků v oblasti klimatu naopak zvýší rizika a povede k vyšším ekonomickým nákladům v […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

03. 05. 2024

Vyplatí se prodávat akcie v květnu podle známého přísloví?

‘Sell in May and go away’ je jedno z nejznámějších přísloví ve finančním světě a podle analýzy investiční platformy eToro je toto rčení dobře podloženo historickými údaji. Společnost prozkoumala měsíční výnosy cen 15 největších světových akciových indexů za posledních 50 let, aby otestovala, zda se akcie v […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

02. 05. 2024

Diverzifikaci portfolia pomocí FX. Proč a jak na to?

Nejdůležitější investiční strategií je diverzifikace. Devizové prostředky (FX) jsou sice v tomto ohledu často podceňovány, mohou však pomoci zvýšit stabilitu portfolia i rizikově vážené výnosy. FX mohou prohloubit diverzifikaci tím, že sníží přílišnou expozici vůči domácí měně, umožní správu závazků v cizích měnách, budou generovat pasivní příjem, případně nabídnou […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

30. 04. 2024


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *