CZK/€ 24.995 -0,12%

CZK/$ 23.189 -0,41%

CZK/£ 29.176 -0,21%

CZK/CHF 25.620 -0,19%

19. 01. 2021

0 komentářů

Prodeje automobilů v EU v covidovém roce 2020 extrémně propadly

 

Pro evropský trh s osobními automobily byl rok 2020 naprosto výjimečným. Z pohledu počtu registrovaných vozů v EU sice nebyl úplně nejslabší (tím byl rok 2013), avšak rychlost pádu celého trhu byla dosud nevídaná. Zatímco po pádu Lehman Brothers trh padal pět let, až se dostal pod hranici 10 mil. prodaných vozů, v době pandemie na to stačil ani ne rok, jak potvrzují dnes ráno zveřejněné výsledky. V celé EU se tak v roce 2020 zaregistrovalo celkem 9,9 mil. nových vozů, což bylo o téměř 24 % méně než v roce předchozím.

Loading



 


Meziroční výpadek více než tří milionů vozů jde především na vrub pandemie a jejích ekonomických důsledků. Určité známky cyklického zpomalení sice byly vidět už v prvních dvou měsících roku, avšak ten hlavní pád nastal až po vypuknutí pandemie v unijních zemích. Nejprve automobilový průmysl zažil vlnu odstávek způsobených rozpadem dodavatelských řetězců i ostražitostí samotných výrobců. Ty ovlivnily především výsledky druhého čtvrtletí, nicméně poté začal být stále více patrný i útlum poptávky. Další vlna pandemie tento trend jen zesílila a navíc přinesla i dočasné uzavírání autosalónů a omezení příležitostí pro nákupy. Trh proto zažil bezprecedentní pád, který nezastavily ani nadějné podzimní prodejní výsledky.
Ve všech zemích počty registrovaných vozů padaly dvouciferným tempem. Nejvíce v Chorvatsku (-42,8 %), nejpomaleji pak v Dánsku (-12,2 %). Propad tří největších evropských trhů v rámci EU – německého, francouzského a italského – je sám o sobě odpovědný za více než polovinu celkového poklesu. Propad zasáhl především italské a francouzské automobilky, které tak ztrácely svůj tržní podíl ve prospěch těch německých.
Největší evropská automobilka (VW) si tak připsala více než čtvrtinu v EU prodaných automobilů. Škoda jako jeho součást byla při dobývání tržního podílu dokonce nejúspěšnější, když dosáhla 5,6% podílu trhu (o 0,6 procentního bodu větší než v předchozím roce). Lépe než řadě ostatních se vedlo i dalším v tuzemsku působícím automobilkám. A to je s ohledem na pozici automobilového trhu v ČR nepochybně dobrá zpráva, zvlášť když právě i automobilový průmysl zadržuje pád ekonomiky v době třetího lockdownu.
Petr Dufek
Analytik ČSOB

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz

 


Související články

Komentář: Vyšší úrokové sazby nemusí být pro akcie ze své podstaty špatné

Očekávání několikanásobného snížení úrokových sazeb na začátku roku, podpořena obavami z deflace, ustoupila mírnějším prognózám, což vedlo k přehodnocení dynamiky trhu. Navzdory obavám z růstu úrokových sazeb nabízí zkušení investiční stratégové uklidňující výhled. Odborníci tvrdí, že by se investoři navzdory všeobecnému přesvědčení neměli obávat vyhlídek na růst […]

Text: Redakce

07. 05. 2024

Amundi: Scénáře a prognózy výnosů aktiv pro příští desetiletí

V příštích deseti letech by mohlo dojít k vyššímu růstu a nižší inflaci v porovnání s dlouhodobými prognózami Amundi z roku 2023, a to díky zvýšené produktivitě v důsledku implementace umělé inteligence. Zpoždění přijímaných kroků v oblasti klimatu naopak zvýší rizika a povede k vyšším ekonomickým nákladům v […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

03. 05. 2024

Komentář: Evropu ESG oslabuje, těží z toho americké akcie i banky

Evropské akcie se letos ocitly v historicky rekordní slevě vůči těm americkým. Vyplývá to ze srovnání poměrového ukazatele vyhlížené tržní ceny akcie a čistého zisku na akcii na horizontu dalších dvanácti měsíců. V potaz jsou přitom vzaty všechny klíčové akciové tituly jak ve Spojených státech, tak v Evropě.

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

29. 04. 2024


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *