Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.sk InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk Ověření poradců Ověření poradců

Děkujeme našim partnerům:

fincentrum-mensi-nove

logo-fctr-real-hypoindex

wustenrot-logo-no-claim-a5-prechod

fecif


Proč je dobré mít svého finančního poradce

Proč je dobré mít svého finančního poradce

Finanční poradenství se netěší mezi lidmi příliš velké oblibě. Má to své důvody, které jsou ve své většině oprávněné. Přesto je dobré mít svého finančního poradce. Proč?

Není málo případů, kdy „finanční poradce“ připravil důvěřivé klienty o nemalé finanční prostředky nebo je špatně pojistil – a že je jejich pojistka bezcenným cárem papíru se dozvěděli až při pojistné události. Připočteme-li kauzy velkého kalibru typu Immofinanz či Helvag, je obecná nedůvěra ve finanční poradenství pochopitelná. Na druhou stranu – právě špatná zkušenost s finančními poradci je hlavním důvodem, proč mít svého.

V diskusích na Investujeme.cz se často objevuje poznámka, že finanční poradce není poradcem, ale prodejcem, který pracuje pro pojišťovny, investiční společnosti a banky, protože ty ho platí. A podle této argumentace „kdo zaplatí víc, toho produkt prodávám“. Může to tak být. Ale zdaleka ne každý k produktům takto přistupuje a osobně znám řadu finančních poradců, kteří hledají v prvé řadě zájem klienta.

Důvod 1: Špatná zkušenost

Špatné zkušenosti klientů s finančními poradci vyplývají zejména z kontaktu s nezkušenými či „příliš zapálenými“ střelci. Ke zkušenému finančnímu poradci se klient dostane obtížněji než k nováčkovi. Důvodem je, že zkušení poradci mají svoji klientelu a jen málokdy využívají „studené telefonáty“, tedy kontakty neznámých lidí nebo lidí z doporučení. Naopak nováček nemá jinou možnost, jak si klientelu vybudovat.

Vyhledá-li si klient svého poradce aktivně, není závislý na tom, kdo mu zavolá. Optimální je udělat si menší „výběrové řízení“, sejít se s několika poradci, zjistit jejich přístup k práci (např. tím, že si nechá zpracovat návrh finančního plánu) a vybrat si ke spolupráci poradce, který mu vyhovuje po odborné i osobnostní stránce.

Vlastní finanční poradce pak může sloužit jako štít před dalšími, mnohdy vtíravými telefonáty. Dobrý finanční poradce nebrání klientům v kontaktu s jinými poradci, naopak mnohdy je vyzývá, aby se s nimi sešli s tím, že přiznají, že svého finančního poradce již mají, ale rádi si vyslechnou jeho nabídku. Tu pak se svým poradcem proberou.

Důvod 2: Poradce platí finanční instituce

V České republice je finanční poradenství založeno na platbě finančního poradce ze strany finanční instituce, nikoli ze strany klienta. Výsledkem je obava (a bohužel často oprávněná), že finanční poradce bude vybírat řešení podle výše provize, nikoli podle zájmu klienta.

Finanční produkty lidé v dnešní době potřebují, nechtějí-li zbytečně tratit. Nemusí se jednat jen o investice, ale kupříkladu nedávné povodně opět ukázaly, jak je důležité mít dobré a správně nastavené pojištění. Klient hledající finanční produkt má několik možností, jak k tomu přistoupit: jít „do své“ banky či pojišťovny, provést vlastní analýzu finančních produktů, nebo se poradit s finančním poradcem.

Ať již klient zvolí kteroukoli cestu, vždycky zaplatí cenu finančního produktu, která zahrnuje i náklady na provize pro případ, že by klient vybral zprostředkování finančním poradcem. Nehledě na to, že i náklady na interní distribuční síť a pobočky nejsou malé a i ty musí produkt uživit.

Pokud si klient vybere poradce sám aktivně, prověří si ho a naváže s ním dlouhodobou spolupráci, bude i poradce nadále motivován hledat optimální řešení pro klienta, která se bude znovu a znovu vracet při nové potřebě. Finančnímu poradci se tak i ekonomicky vyplatí schůzka, na které žádný produkt neprodá, protože ví, že prodá v okamžiku, kdy to klient bude potřebovat.

Důvod 3: Úspora času

Při výběru finančních produktů může klient využít internet, projít si pojistné podmínky desítek pojišťoven, srovnat si nabízené úrokové sazby a poplatky hypoték a provádět důkladnou analýzu investičních příležitostí. Nebo si může nechat připravit návrh řešení finančním poradcem. Je-li řešení dobré, nestojí ho to nic navíc, poradce si vydělá a dostane zaplacený svůj čas.

Úspora času přitom může být značná. Finanční poradci mívají analytické zázemí, které pro ně připravuje podklady, mají lepší přístup k informacím a především s nimi pracují na denní bázi. Měl-li by klient sestavovat analýzy veškerých produktů místo večerní relaxace po návratu z práce, pravděpodobně by došlo ke změně parametrů produktů dříve, než by svou analýzu dokončil.

Důvod 4: Úspora nákladů

Finanční poradce dokáže uspořit náklady nejrůznějšími způsoby. Vyhledání levnějších produktů je jen jedním z nich. Tím, že finanční poradce spolupracuje s finančními institucemi, kterým vodí klienty, má velmi často možnost s nimi vyjednat lepší podmínky, než jaké by dokázal získat klient sám.

Důvod 5: Přístup finančních institucí není lepší

Finanční instituce neřeší poradenství vůbec. Mají jen své produkty, a pokud přijde na pobočku klient s potřebou pojištění domácnosti, uzavřou s ním tu jedinou smlouvu, kterou mají. U povinného ručení díky větší segmentaci klientů přitom může být rozdíl v ceně několikanásobný – některé pojišťovny kupříkladu nemají zájem o mladé, nezkušené řidiče, a tak jim nastavují cenu násobně vyšší než jejich konkurence.

Důležité jsou také obchodní plány. Pokud pobočka nesplňuje limit prodeje určitého produktu, nechtějí-li její zaměstnanci přijít o prémie, je zahájen hon na klienty se snahou produkt udat komukoli. Nepotřebuje ho? Nevadí, hlavně když ho koupí.

Finanční poradce může posloužit jako štít před snahou finančních institucí prodat klientovi nepotřebné, drahé či nevhodné produkty.

Vybrat finančního poradce vyžaduje finanční gramotnost

Než člověk zavrhne finanční poradce jako celek, je vhodné zamyslet se nad vlastní finanční gramotností. Není třeba znát detailně finanční produkty na to, aby bylo možné posoudit kvalitu navrhovaného finančního plánu. Stačí základy finanční gramotnosti. Bez nich to ale nejde.

Bez finanční gramotnosti bývají výsledkem špatné zkušenosti poškozených klientů, kteří se dozvědí až po několika letech, že to „výborné spoření“ na dva roky je ve skutečnosti na dva roky předplacené IŽP se smlouvou na 30 let

Anketa

Máte svého finančního poradce?

Ano. (249)
 
Ne. (344)
 
Jsem finanční poradce. (814)
 Celkem hlasovalo 1407 čtenářů

Proč je dobré mít svého finančního poradce >> sdílejte na sociálních sítích

 
Reklama

 

 

Poslední přidané komentáře (celkem 58 komentářů)

Přidejte komentář

* Pokud je obrázek nečitelný, nový načtete kliknutím na obrázek.
Pro přihlášené se kontrolní obrázek nezobrazuje. Přihlašte se či se zaregistrujte pokud ještě nemáte účet.
Opište text z obrázku: *

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.


Komerční sdelení

banner-invr2016-investujeme-2

Články z Finanční poradenství

Aneta Peštová | 24.02.2017 00:00 Daňové přiznání 2016: Jak zaplatit méně s odčitatelnými položkami

Využitím odčitatelných položek lze snížit daňový základ, slevami na dani zase výslednou daňovou povinnost. Pro zdaňovací období 2016 v úpravě odčitatelných položek nedošlo k žádné výrazné změně. Přesto zákon upravuje podmínky, za kterých lze možnost snížení daňového základu využít. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Patrik Nacher | 23.02.2017 00:00 Bankovní sektorová daň: Pravý populismus

Slovo populista či populistický se stalo frekventovanou a vcelku módní replikou na znevážení téměř jakéhokoliv návrhu či názoru politického oponenta či strany. Když dojdou argumenty či je dotyčný ani nechce hledat, označením populista celou věc jednoduše shodí ze stolu. Celá zpráva »

Komentářů: 2 / 2 Poslední komentář: 23.02.2017 11:54

Paul Stanfield | 21.02.2017 00:00 Řešením pro rok 2017 a další nejsou provize, ale transparentnost

Řada komentátorů z odvětví finančního poradenství neustále tvrdí, že provize mají celosvětově odzvoněno – je tomu ale opravdu tak? Všichni víme o přechodu na poplatky ve Velké Británii i několika málo dalších částech světa, nicméně některé další jurisdikce se podle vlastních vyjádření rovněž vydaly touto cestou, přičemž následně narazily na odpor vlastních regulátorů. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Petr Zámečník | 20.02.2017 00:00 Nechtěné důsledky regulace

Mantrou pro tvorbu regulace je ochrana klienta. Důsledky jsou ale mnohdy zcela jiné. Navíc ministerstvo financí spolu nemluví – a tak na jedné straně brání prodeji životního pojištění, na druhé zvyšuje jeho podporu. Takové jsou závěry konference „Rozvoj a inovace finančních produktů 2017“. Celá zpráva »

Komentářů: 15 / 15 Poslední komentář: 22.02.2017 09:14

Petr Zámečník | 16.02.2017 00:00 Bankovní daň… zaplatí klient!

Sociální demokracie (ČSSD) postupně rozkrývá svůj volební daňový program. Jedním z již zveřejněných bodů je bankovní daň. A kdo ji zaplatí? Pochopitelně klient. Celá zpráva »

Komentářů: 3 / 3 Poslední komentář: 16.02.2017 16:48Další články »

Krátké zprávy z Finanční poradenství

21.02.2017 13:24 Tomáš Prouza by měl usednout v čele ministerstva průmyslu

Státní tajemník pro evropské záležitosti a zakladatel finančně poradenské společnosti Partners Tomáš Prouza by měl nastoupit na místo odcházejícího ministra průmyslu a obchodu Jana Mládka. V čele ministerstva nepotřebuje bezpečnostní prověrku. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

14.02.2017 13:16 Členové USF a AFIZ sjednali finanční produkty za více než 25 miliard korun

Finanční zprostředkovatelé a poradci USF ČR a AFIZ sjednali ve čtvrtém čtvrtletí 2016 finanční produkty za více než 25 miliard korun. Objem sjednaných produktů vzrostl oproti třetímu čtvrtletí o šest miliard korun. Naopak se snížil počet nově obsloužených klientů. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

08.02.2017 13:18 Pavel Tykač koupil tříprocentní podíl O2

Belviport Trading finančníka Pavla Tykače odkoupil tříprocentní podíl ve společnosti O2. Prodej je údajně pouze jednorázovou záležitostí a PPF neplánuje prodej dalších akcií. „Nic se tedy nemění na skutečnosti, že O2 je pro skupinu PPF dlouhodobou finanční investicí,“ uvedla společnost PPF. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

08.02.2017 09:00 Trápí vás díra v rodinném rozpočtu? Poradíme, jak snížit náklady

Píšeme na Hypoindex.cz: Jednou nahoře, jednou dole. To často platí i o finanční situaci celé rodiny. Zvlášť po svátcích, které tvrdě zaútočily na naše peněženky. Snížit náklady na běžný provoz domácnosti můžete několika způsoby. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

06.02.2017 14:38 Johny Depp u soudu bojuje se svými finančními poradci

Slavný hollywoodský herec Johny Depp podal žalobu na své bývalé finanční poradce. Údajně kvůli nim přišel o neadekvátní finanční částku. Finanční poradci ovšem neváhali a podali protižalobu.  Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0Další krátké zprávy »

Anketa

Jaký očekáváte rok 2017?

Lepší než 2016. (151)
 
Stejný jako 2016. (15)
 
Horší než 2016. (1337)
 Celkem hlasovalo 1503 čtenářů

banner-300-300

Nejčtenější články z Finanční poradenství za posledních 14 dní

Aneta Peštová | 24.02.2017 00:00 Daňové přiznání 2016: Jak zaplatit méně s odčitatelnými položkami

Využitím odčitatelných položek lze snížit daňový základ, slevami na dani zase výslednou daňovou povinnost. Pro zdaňovací období 2016 v úpravě odčitatelných položek nedošlo k žádné výrazné změně. Přesto zákon upravuje podmínky, za kterých lze možnost snížení daňového základu využít. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Patrik Nacher | 23.02.2017 00:00 Bankovní sektorová daň: Pravý populismus

Slovo populista či populistický se stalo frekventovanou a vcelku módní replikou na znevážení téměř jakéhokoliv návrhu či názoru politického oponenta či strany. Když dojdou argumenty či je dotyčný ani nechce hledat, označením populista celou věc jednoduše shodí ze stolu. Celá zpráva »

Komentářů: 2 / 2 Poslední komentář: 01.01.1970 01:00

Paul Stanfield | 21.02.2017 00:00 Řešením pro rok 2017 a další nejsou provize, ale transparentnost

Řada komentátorů z odvětví finančního poradenství neustále tvrdí, že provize mají celosvětově odzvoněno – je tomu ale opravdu tak? Všichni víme o přechodu na poplatky ve Velké Británii i několika málo dalších částech světa, nicméně některé další jurisdikce se podle vlastních vyjádření rovněž vydaly touto cestou, přičemž následně narazily na odpor vlastních regulátorů. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Petr Zámečník | 16.02.2017 00:00 Bankovní daň… zaplatí klient!

Sociální demokracie (ČSSD) postupně rozkrývá svůj volební daňový program. Jedním z již zveřejněných bodů je bankovní daň. A kdo ji zaplatí? Pochopitelně klient. Celá zpráva »

Komentářů: 3 / 3 Poslední komentář: 01.01.1970 01:00

Petr Zámečník | 20.02.2017 00:00 Nechtěné důsledky regulace

Mantrou pro tvorbu regulace je ochrana klienta. Důsledky jsou ale mnohdy zcela jiné. Navíc ministerstvo financí spolu nemluví – a tak na jedné straně brání prodeji životního pojištění, na druhé zvyšuje jeho podporu. Takové jsou závěry konference „Rozvoj a inovace finančních produktů 2017“. Celá zpráva »

Komentářů: 15 / 15 Poslední komentář: 01.01.1970 01:00Další články »