Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.sk InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk Ověření poradců Ověření poradců

Děkujeme našim partnerům:

fincentrum-mensi-nove

logo-fctr-real-hypoindex

wustenrot-logo-no-claim-a5-prechod

fecif


Proč je dobré mít svého finančního poradce

Proč je dobré mít svého finančního poradce

Finanční poradenství se netěší mezi lidmi příliš velké oblibě. Má to své důvody, které jsou ve své většině oprávněné. Přesto je dobré mít svého finančního poradce. Proč?

Není málo případů, kdy „finanční poradce“ připravil důvěřivé klienty o nemalé finanční prostředky nebo je špatně pojistil – a že je jejich pojistka bezcenným cárem papíru se dozvěděli až při pojistné události. Připočteme-li kauzy velkého kalibru typu Immofinanz či Helvag, je obecná nedůvěra ve finanční poradenství pochopitelná. Na druhou stranu – právě špatná zkušenost s finančními poradci je hlavním důvodem, proč mít svého.

V diskusích na Investujeme.cz se často objevuje poznámka, že finanční poradce není poradcem, ale prodejcem, který pracuje pro pojišťovny, investiční společnosti a banky, protože ty ho platí. A podle této argumentace „kdo zaplatí víc, toho produkt prodávám“. Může to tak být. Ale zdaleka ne každý k produktům takto přistupuje a osobně znám řadu finančních poradců, kteří hledají v prvé řadě zájem klienta.

Důvod 1: Špatná zkušenost

Špatné zkušenosti klientů s finančními poradci vyplývají zejména z kontaktu s nezkušenými či „příliš zapálenými“ střelci. Ke zkušenému finančnímu poradci se klient dostane obtížněji než k nováčkovi. Důvodem je, že zkušení poradci mají svoji klientelu a jen málokdy využívají „studené telefonáty“, tedy kontakty neznámých lidí nebo lidí z doporučení. Naopak nováček nemá jinou možnost, jak si klientelu vybudovat.

Vyhledá-li si klient svého poradce aktivně, není závislý na tom, kdo mu zavolá. Optimální je udělat si menší „výběrové řízení“, sejít se s několika poradci, zjistit jejich přístup k práci (např. tím, že si nechá zpracovat návrh finančního plánu) a vybrat si ke spolupráci poradce, který mu vyhovuje po odborné i osobnostní stránce.

Vlastní finanční poradce pak může sloužit jako štít před dalšími, mnohdy vtíravými telefonáty. Dobrý finanční poradce nebrání klientům v kontaktu s jinými poradci, naopak mnohdy je vyzývá, aby se s nimi sešli s tím, že přiznají, že svého finančního poradce již mají, ale rádi si vyslechnou jeho nabídku. Tu pak se svým poradcem proberou.

Důvod 2: Poradce platí finanční instituce

V České republice je finanční poradenství založeno na platbě finančního poradce ze strany finanční instituce, nikoli ze strany klienta. Výsledkem je obava (a bohužel často oprávněná), že finanční poradce bude vybírat řešení podle výše provize, nikoli podle zájmu klienta.

Finanční produkty lidé v dnešní době potřebují, nechtějí-li zbytečně tratit. Nemusí se jednat jen o investice, ale kupříkladu nedávné povodně opět ukázaly, jak je důležité mít dobré a správně nastavené pojištění. Klient hledající finanční produkt má několik možností, jak k tomu přistoupit: jít „do své“ banky či pojišťovny, provést vlastní analýzu finančních produktů, nebo se poradit s finančním poradcem.

Ať již klient zvolí kteroukoli cestu, vždycky zaplatí cenu finančního produktu, která zahrnuje i náklady na provize pro případ, že by klient vybral zprostředkování finančním poradcem. Nehledě na to, že i náklady na interní distribuční síť a pobočky nejsou malé a i ty musí produkt uživit.

Pokud si klient vybere poradce sám aktivně, prověří si ho a naváže s ním dlouhodobou spolupráci, bude i poradce nadále motivován hledat optimální řešení pro klienta, která se bude znovu a znovu vracet při nové potřebě. Finančnímu poradci se tak i ekonomicky vyplatí schůzka, na které žádný produkt neprodá, protože ví, že prodá v okamžiku, kdy to klient bude potřebovat.

Důvod 3: Úspora času

Při výběru finančních produktů může klient využít internet, projít si pojistné podmínky desítek pojišťoven, srovnat si nabízené úrokové sazby a poplatky hypoték a provádět důkladnou analýzu investičních příležitostí. Nebo si může nechat připravit návrh řešení finančním poradcem. Je-li řešení dobré, nestojí ho to nic navíc, poradce si vydělá a dostane zaplacený svůj čas.

Úspora času přitom může být značná. Finanční poradci mívají analytické zázemí, které pro ně připravuje podklady, mají lepší přístup k informacím a především s nimi pracují na denní bázi. Měl-li by klient sestavovat analýzy veškerých produktů místo večerní relaxace po návratu z práce, pravděpodobně by došlo ke změně parametrů produktů dříve, než by svou analýzu dokončil.

Důvod 4: Úspora nákladů

Finanční poradce dokáže uspořit náklady nejrůznějšími způsoby. Vyhledání levnějších produktů je jen jedním z nich. Tím, že finanční poradce spolupracuje s finančními institucemi, kterým vodí klienty, má velmi často možnost s nimi vyjednat lepší podmínky, než jaké by dokázal získat klient sám.

Důvod 5: Přístup finančních institucí není lepší

Finanční instituce neřeší poradenství vůbec. Mají jen své produkty, a pokud přijde na pobočku klient s potřebou pojištění domácnosti, uzavřou s ním tu jedinou smlouvu, kterou mají. U povinného ručení díky větší segmentaci klientů přitom může být rozdíl v ceně několikanásobný – některé pojišťovny kupříkladu nemají zájem o mladé, nezkušené řidiče, a tak jim nastavují cenu násobně vyšší než jejich konkurence.

Důležité jsou také obchodní plány. Pokud pobočka nesplňuje limit prodeje určitého produktu, nechtějí-li její zaměstnanci přijít o prémie, je zahájen hon na klienty se snahou produkt udat komukoli. Nepotřebuje ho? Nevadí, hlavně když ho koupí.

Finanční poradce může posloužit jako štít před snahou finančních institucí prodat klientovi nepotřebné, drahé či nevhodné produkty.

Vybrat finančního poradce vyžaduje finanční gramotnost

Než člověk zavrhne finanční poradce jako celek, je vhodné zamyslet se nad vlastní finanční gramotností. Není třeba znát detailně finanční produkty na to, aby bylo možné posoudit kvalitu navrhovaného finančního plánu. Stačí základy finanční gramotnosti. Bez nich to ale nejde.

Bez finanční gramotnosti bývají výsledkem špatné zkušenosti poškozených klientů, kteří se dozvědí až po několika letech, že to „výborné spoření“ na dva roky je ve skutečnosti na dva roky předplacené IŽP se smlouvou na 30 let

Anketa

Máte svého finančního poradce?

Ano. (240)
 
Ne. (332)
 
Jsem finanční poradce. (806)
 Celkem hlasovalo 1378 čtenářů

Proč je dobré mít svého finančního poradce >> sdílejte na sociálních sítích

 
Reklama

 

 

Poslední přidané komentáře (celkem 58 komentářů)

Přidejte komentář

* Pokud je obrázek nečitelný, nový načtete kliknutím na obrázek.
Pro přihlášené se kontrolní obrázek nezobrazuje. Přihlašte se či se zaregistrujte pokud ještě nemáte účet.
Opište text z obrázku: *

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.


Komerční sdelení

br2016-300-300-vysledky

Články z Finanční poradenství

Petr Zámečník | 01.12.2016 00:00 Končí životní pojištění…?

Každé životní pojištění sjednané od dnešního dne má nad sebou Damoklův meč. Finanční zprostředkovatel bude ručit za jeho (ne)zrušení celých 5 let. Znamená to konec distribuce životního pojištění? Celá zpráva »

Komentářů: 13 / 13 Poslední komentář: 03.12.2016 18:09

Petr Zámečník | 29.11.2016 00:00 IŽP není spoření?

Česká národní banka rozdává sankce. A míří i proti pojišťovacím zprostředkovatelům, kteří si investiční životní pojištění navzdory jejímu doporučení stále pletou se spořením. Jsou sankce ze strany ČNB za tuto „mystifikaci klientů“ oprávněné? Celá zpráva »

Komentářů: 23 / 23 Poslední komentář: 02.12.2016 15:01

Paul Stanfield | 28.11.2016 00:00 Hra Trumpovou kartou

Nuže, pro ty z nás, které překvapilo hlasování o brexitu – a v londýnské City takových bylo rozhodně dost – získává údiv díky americkým volbám zcela nový rozměr, a to v daleko širším měřítku. Nevím, co se v této souvislosti říká o Hillary Clintonové a její kampani – no, když se zamyslím, tak něco bych si pravděpodobně vybavil – nicméně vítězství Trumpa, spolu s výsledkem britského referenda o vystoupení z Evropské unie a rostoucím neklidem po celé Evropě, zdá se, ukazuje na vzrůstající problémy se současným stavem západního světa. Nebo přinejmenším na nelibost, s níž tento stav vnímá široká veřejnost. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Petr Zámečník | 25.11.2016 00:00 Lukáš Lichtenberk s finančním zprostředkováním nekončí. Míří do OK Klient?

Přinejmenším jeden ze tří vypovězených zemských ředitelství OVB Allfinanz s finančním zprostředkováním nekončí. Podle informací z několika důvěryhodných zdrojů míří i s částí svého zemského ředitelství do OK Klient. Celá zpráva »

Komentářů: 16 / 16 Poslední komentář: 28.11.2016 00:12

Petr Zámečník | 21.11.2016 00:00 ČNB rozdává vysoké tresty finančně poradenským společnostem

Česká národní banka (ČNB) v poslední době zvýšila svou aktivitu v udělování sankcí finančně poradenským společnostem. Kdo a za co byl v druhé polovině roku 2016 potrestán? (Aktualizováno o stanovisko SMS finanční poradenství) Celá zpráva »

Komentářů: 20 / 20 Poslední komentář: 23.11.2016 09:03Další články »

Krátké zprávy z Finanční poradenství

28.11.2016 11:51 Na Titanicu nervózne tancuje Pani ropa a neistý je aj Trump (Svet financií očami komentátora)

Píšeme na Investujeme.sk: Ceny čierneho zlata čakajú na rokovanie producentov vo Viedni. Na prezidentove reči o antiglobalizácii doplácajú potápajúce sa lodné spoločnosti a talianske MoVimento 5 Stelle môže ľahko potopiť celú Európu! Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

16.11.2016 11:57 Úspech, či neúspech je otázkou postoja

Píšeme na Investujeme.sk: Záujem, motivácia, odhodlanie. To všetko niekedy nestačí, aby sa dostavil požadovaný úspech. Niekedy mu treba trochu pomôcť. Obchodnícke profesie všeobecne vyžadujú veľkú vytrvalosť. Vedieť na sebe pracovať, ísť za svojim cieľom a nedať sa odradiť počiatočným neúspechom. To sú základné vlastnosti úspešných obchodníkov. Platí to aj v oblasti finančného sprostredkovania. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

14.11.2016 15:58 Česká spořitelna má nejhodnotnější značku

Značka Česká spořitelna má i v letošním roce nejvyšší hodnotu na českém finančním trhu. Pojišťovnám kraluje Kooperativa. Hodnotu značky více než ztrojnásobila Fio banka a Aegon Pojišťovna. Vyplývá to z žebříčku sestavovaného v rámci ocenění Fincentrum Banka roku. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

14.11.2016 11:55 Blíži sa 17. november a otázka znie: Chceli sme do Európy alebo do Hulvátova? (Svet financií očami komentátora)

Píšeme na Investujeme.sk: Trhy si užili silnú, ale krátkodobú volatilitu. Odnieslo si to najmä zlato. Hoci Trump postupne uberá paru, čo trhy nakoniec naplnilo optimizmom, nemôžu dlho čakať so založenými rukami a musia hľadať iné impulzy. Ale to, čo stvárajú českí politici posilnení aj výsledkom US volieb, to už nie je vtip, to je diagnóza! Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

12.11.2016 09:49 Senior director Petr Havel odchází z Partners

Senior director Petr Havel opouští po vzájemné dohodě finančně poradenskou společnost Partners Financial Services. Důvodem jsou zdravotní potíže. Celá zpráva »

Komentářů: 19 / 19 Poslední komentář: 21.11.2016 08:09Další krátké zprávy »

Anketa

Jste spokojeni s úroky vašeho spořicího účtu?

Ano. (24)
 
Ne. (119)
 
Nemám spořicí účet. (324)
 Celkem hlasovalo 467 čtenářů

Nejčtenější články z Finanční poradenství za posledních 14 dní

Paul Stanfield | 28.11.2016 00:00 Hra Trumpovou kartou

Nuže, pro ty z nás, které překvapilo hlasování o brexitu – a v londýnské City takových bylo rozhodně dost – získává údiv díky americkým volbám zcela nový rozměr, a to v daleko širším měřítku. Nevím, co se v této souvislosti říká o Hillary Clintonové a její kampani – no, když se zamyslím, tak něco bych si pravděpodobně vybavil – nicméně vítězství Trumpa, spolu s výsledkem britského referenda o vystoupení z Evropské unie a rostoucím neklidem po celé Evropě, zdá se, ukazuje na vzrůstající problémy se současným stavem západního světa. Nebo přinejmenším na nelibost, s níž tento stav vnímá široká veřejnost. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Petr Zámečník | 01.12.2016 00:00 Končí životní pojištění…?

Každé životní pojištění sjednané od dnešního dne má nad sebou Damoklův meč. Finanční zprostředkovatel bude ručit za jeho (ne)zrušení celých 5 let. Znamená to konec distribuce životního pojištění? Celá zpráva »

Komentářů: 13 / 13 Poslední komentář: 01.01.1970 01:00

Petr Zámečník | 29.11.2016 00:00 IŽP není spoření?

Česká národní banka rozdává sankce. A míří i proti pojišťovacím zprostředkovatelům, kteří si investiční životní pojištění navzdory jejímu doporučení stále pletou se spořením. Jsou sankce ze strany ČNB za tuto „mystifikaci klientů“ oprávněné? Celá zpráva »

Komentářů: 23 / 23 Poslední komentář: 01.01.1970 01:00

Petr Zámečník | 25.11.2016 00:00 Lukáš Lichtenberk s finančním zprostředkováním nekončí. Míří do OK Klient?

Přinejmenším jeden ze tří vypovězených zemských ředitelství OVB Allfinanz s finančním zprostředkováním nekončí. Podle informací z několika důvěryhodných zdrojů míří i s částí svého zemského ředitelství do OK Klient. Celá zpráva »

Komentářů: 16 / 16 Poslední komentář: 01.01.1970 01:00

Petr Zámečník | 21.11.2016 00:00 ČNB rozdává vysoké tresty finančně poradenským společnostem

Česká národní banka (ČNB) v poslední době zvýšila svou aktivitu v udělování sankcí finančně poradenským společnostem. Kdo a za co byl v druhé polovině roku 2016 potrestán? (Aktualizováno o stanovisko SMS finanční poradenství) Celá zpráva »

Komentářů: 20 / 20 Poslední komentář: 01.01.1970 01:00Další články »