Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.sk InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk Ověření poradců Ověření poradců

Děkujeme našim partnerům:

fincentrum-mensi-nove

logo-fctr-real-hypoindex

logo

fecif


Miloš Zeman: Jsem zastáncem progresivního zdanění příjmů a vysokého zdanění

Miloš Zeman: Jsem zastáncem progresivního zdanění příjmů a vysokého zdanění

„Slíbit můžete všechno, ale to, zda tyto sliby splníte, zajišťuje vaše minulost a vaše minulé zkušenosti,“ říká Miloš Zeman, kandidát na prezidenta, v rozhovoru pro Investujeme.cz. Pokud bude zvolen, chce být aktivní. Prezident pravomocí ale moc nemá. Jak chce Miloš Zeman ovlivňovat politiku? A co si myslí o penzijní reformě i současné krizi v Eurozóně?

Již před mnoha lety jste odešel na odpočinek na Vysočinu, kde trávíte i dnes spoustu času. Co vás přimělo vrátit se zpět do politického života a následně i kandidovat na prezidenta republiky?

Byly to dva faktory. Zaprvé ustavičné přemlouvání mých přátel, kterému jsem odolával sedm let, a za druhé neutěšená situace české politické scény.

„Neutěšená situace“ – to se dá vysvětlit různě. Co považujete za největší problémy české politické scény?

Za největší problém české politické scény považuji amatérismus. Politiku dělají lidé, kteří politickému řemeslu nerozumí, ministři řídí resorty, aniž by ovládali jejich věcnou problematiku.

Současné pravomoci českého prezidenta nejsou příliš silné. Jakým způsobem se domníváte, že můžete v případě vašeho zvolení politickou scénu ovlivnit?

Prezident má přednášet své argumenty na zasedání Vlády ČR, jichž má pravomoc se pravidelně účastnit, a na zasedání Parlamentu ČR, jichž má rovněž pravomoc se pravidelně účastnit.

To, že minulí dva prezidenti těchto ústavních pravomocí téměř nevyužívali, je jejich problém, já se domnívám, že prezident by měl být jak aktivním účastníkem zasedání vlády, tak aktivním účastníkem zasedání parlamentu.

Aktivní účast a přenesení názorů prezidenta poslancům a vládě je jedna věc, ale oni tento názor nemusí akceptovat.

Záleží na tom, do jaké míry je tento názor podepřen věcnými argumenty. Já věřím v inteligenci většiny svých posluchačů. Samozřejmě nikoli všech.

V poslední době došlo k několika sporným rozhodnutím současného prezidenta ohledně penzijní reformy, kdy nejprve nechal zákony, které tvoří jádro penzijní reformy, projít tím, že jim sice neudělil podpis, ale zároveň je nevrátil sněmovně, ale poté, když došlo k technické novele v letošním roce, tak tuto technickou novelu poslancům vrátil. Jak se na takový krok díváte z pozice kandidáta na prezidenta?

Prezident vznesl oprávněné námitky vůči penzijní reformě, zejména vůči jejímu druhému pilíři, a s těmito námitkami souhlasím. Na druhé straně je zapotřebí mít i pozitivní variantu penzijní reformy. Můj návrh, který jsem mnohokrát publikoval, spočívá v tom, aby se důchodové pojištění zvýšilo o dva procentní body.

Svým způsobem druhý pilíř zavádí zvýšení důchodového pojištění o dva procentní body, ale ty budou odvedeny do penzijní společnosti. Myslíte si, že takový způsob navýšení pojistného je nedostatečný?

Myslím si, že je především riskantní, a to z toho důvodu, že hrozí riziko vytunelování soukromých penzijních fondů. Konec konců i v zahraničí, kde je přísnější kontrola než u nás, soukromé penzijní fondy někdy zkrachovaly. Vzpomeňte si na Maxwellův penzijní fond, vzpomeňte si na fond Enronu a na další případy.

V zemi, kde zkrachovalo 17 bank, kde zkrachovaly kampeličky a kde byly vytunelovány privatizační fondy, si tohoto rizika musíte být vědom ne dvojnásob, ale desetinásobně.

Poměrně často kritizujete i současnou Sociální demokracii s jejím současným vedením. Co jsou vaše největší výtky vůči současné ČSSD?

Vycházím z analýzy ekonomické situace a vycházím z toho, že česká ekonomika je výrazně podinvestovaná. A bude-li tento trend preference spotřeby před investicemi pokračovat, hrozí nám v nejbližších 5 až 10 letech výrazné zaostávání.

Současná Sociální demokracie se v honbě za hlasy voličů orientuje na spotřebu a neorientuje se na investice. A to je jádro mé výčitky vůči jejímu vedení.

Navrhoval byste tedy proaktivní podporu investic, a nebo spíše plošné snížení daní?

Za mé vlády existovaly investiční pobídky a ty zečtyřnásobily příliv přímých zahraničních investic. To zaprvé. Zadruhé jsem proti populistickému snižování daní. Koneckonců země s druhou nejvyšší konkurenceschopností na světě, což je Švédsko, má nejvyšší daňovou zátěž v Evropě. A mimochodem tato země za posledních 10 let dokázala splatit polovinu svého státního dluhu.

Z toho vyplývá, že jsem zastáncem skandinávského modelu, tzn. vysokého zdanění, investice výnosu z tohoto zdanění do investic a nikoli do spotřeby, včetně investic do veřejného sektoru, jako je zdravotnictví, školství, ale také do infrastruktury, do bytové výstavby a obecně do programu, který bych trochu mohl srovnat s roosweltovským New Dealem.

Ve Švédsku je penzijní systém řešen formou NDC účtů. Ten ovšem není v návrhu ani Sociální demokracie ani žádné jiné politické strany, přestože vy sám v obecné rovině zastáváte názor, že švédský model je správný. Jak se díváte na NDC penzijní systém?

Švédský penzijní systém je založen na jiné stratifikaci švédské společnosti, která se historicky staletí vyvíjela, než je stratifikace české společnosti. Nemyslím si, že tento systém, který v podstatě není nic jiného než systém individuálních účtů, je pro nás použitelný.

Nicméně obecně švédský systém sociální politiky a zdanění je pro vás tím správným modelem.

Jsem zastáncem progresivního zdanění příjmů, jsem zastáncem vysokého zdanění, ale také jsem zastáncem toho, aby výnos těchto daní šel na investiční účely a tedy na obnovu ekonomického růstu.

Tedy nikoli např. na zvýšení sociálních dávek.

Naopak, domnívám se, že existují případy, kde lze sociální dávky omezit. Jako příklad bych uvedl svoji nedávnou zkušenost z Varnsdorfu, kdy nepřizpůsobiví obyvatelé pobírají státní příspěvek ve výši 9 tis. Kč měsíčně, který jim ovšem okamžitě odebírají bílé mafie, které jim pronajímají garsoniéry za těchto devět tisíc.

Kdyby se odboural nebo alespoň rozumně zredukoval tento příspěvek, tak by jednak nepřizpůsobivé obyvatelstvo bylo přinuceno pracovat, a na druhé straně by bílé mafie ztratily zdroj svých příjmů.

Velkým problémem současnosti je krize v eurozóně. Vy jste eurooptimista. Jak vnímáte současnou krizi eurozóny?

Myslím si, že je dramatizována novináři, kteří jako obvykle příliš nerozumí předmětu, o kterém píší.

Eurozóna prošla v historii desítkami krizí. Přečtěte si paměti Jeana Moneta, který od začátku popisuje krize, které od vzniku Evropské unie vznikaly. A z každé z těchto krizí vzešla Evropská unie posílena.

Myslíte si, že je to případ i současné krize, kde se hovoří již i o možnosti vystoupení Německa z eurozóny?

Já bych uvítal vystoupení Řecka z eurozóny, protože tato země si žije viditelně nad poměry. Zase konkrétní příklad: Průměrný starobní důchod v Řecku byl 50 tis. Kč měsíčně a po radikálních úsporných opatřeních byl snížen na 39 tis. Kč měsíčně, zatímco v České republice je průměrný starobní důchod 10,5 tis. Kč měsíčně.

Jak eurozóně, tak Řecku samotnému by prospělo, kdyby Řecko z eurozóny vystoupilo. A byl by to také odstrašující příklad pro další země, např. pro Španělsko, Itálii či Portugalsko.

Země, které jste jmenoval, jsou předlužené a mají problémy se státními dluhy. Jak byste jim doporučil řešit problém předluženosti? Výnos z daní nemají, mají vysokou nezaměstnanost… v současné době se nabízí dvě alternativy řešení: Státní bankrot, nebo pomoc z evropských fondů. Jaké řešení byste navrhoval vy?

Začneme-li Řeckem, tak to má jednu výhodu: Má stovky ostrovů, které může prodat, a podobně jako moje vláda privatizovala banky, řecká vláda by mohla privatizovat ostrovy. Myslím si, že by se dost zájemců našlo a nic škodlivého by se nestalo.

Ale obecně platí, že předluženost se dá řešit jednak zvýšením daní, a já nevěřím v planost Lafferovy křivky, a za druhé snížením některých přebytečných výdajů, ať již na přebujelý státní aparát, armádní zakázky a desítky dalších konkrétních věcí, ale především tím, o čem jsem mluvil předtím, to znamená zvýšením podílu investic ve výdajích veřejných rozpočtů.

Říkáte, že nevěříte v Lafferovu křivku, nicméně když letos v lednu došlo ke zvýšení DPH, příjem z této daně v České republice klesl. Čím to vysvětlujete?

Ministerstvo financí argumentuje technickými důvody, tzn. různými termíny zálohování výběru daní, nicméně obecně platí, že kdyby Lafferova křivka platila, tak by Švédsko bylo zaostalou zemí, zatímco řecká část Kypru by byla nejúspěšnější zemí Evropské unie místo Lucemburska.

V současné době se hovoří o bankovní unii, čili o jednotném dohledu nad bankami v rámci Evropské měnové unie. České národní bance ani České bankovní asociaci se tato myšlenka nelíbí a obecně lze říci, že ČNB se naučila dohlížet nad českými bankami velmi efektivně. Jaký je váš názor na bankovní unii?

Říkám, že bankovní unie je jako yetti: Nikdo ho neviděl a každý o něm mluví. Nebyly specifikovány ani základní kontury bankovní unie. Dosud není např. řešen problém, jestli se má bankovní unie týkat jen velkých bank, nebo také malých a středních bank, a když nevyřešíte ani tuto otázku, jak chcete mluvit o nějakém konceptu bankovní unie…

Pokud jde o postoj České národní banky, chápu, že jakákoli instituce se obecně brání dohledu nad činností jí samé.

Obecně si tedy myslíte, že pokud bude bankovní unie dobře specifikovaná, bude přínosná pro celou Evropskou unii?

Ano, ale zatím dobře specifikovaná nebyla. Ona dokonce nebyla specifikovaná vůbec.

Jak vnímáte budoucnost Evropské unie? Nabízí se dva extrémní scénáře, z nichž první hovoří o jakési federalizaci, druhý hovoří o rozpadu EU

Já se již deset let označuji za eurofederalistu a v tomto směru souhlasím i s Barrosovou vizí, kterou nedávno poprvé publikoval.

Považuji Evropskou unii za budoucí federaci, která by měla mít jednotnou zahraniční a obrannou politiku a v některých aspektech i jednotnou fiskální a sociální politiku, ale na druhé straně jsem odpůrcem evropského superstátu, tedy unitárního státu, protože si myslím, že byrokratické příkazy z Bruselu, jako byly v poslední době např. úsporné žárovky, jsou naprostý nesmysl. Národní vlády a národní parlamenty by měly mít široké kompetence, kterými by těmto šíleným experimentům zabránily.

Zmiňujete příkazy z Bruselu… v tomto ohledu nelze nezmínit antidiskriminační politiku Evropské unie, v rámci které ani pojišťovny od 21. 12. 2012 nebudou moci rozlišovat mezi mužem a ženou, čímž ženám pojistné vzroste.

To je další příklad a já bych mohl mluvit o mnoha dalších příkladech, ať už jsou to koblihy balené do igelitu, ať už jsou to řeznické špalky z plastické hmoty či bezdotykové baterie, ale teď vám řeknu poslední zvěrstvo, které Evropská unie připravuje – má být jednotná norma na evropské záchody kvůli vysoké spotřebě vody existujících záchodů. Kdyby se tato norma přijala, hrozí nebezpečí, že celá Evropská unie bude smrdět.

Navzdory těmto absurdním příkazům z Bruselu jste stále eurooptimista a eurofederalista. Jak to jde dohromady?

Josif Stalin kdysi řekl, že sociální demokraté jsou největší nepřátelé komunistů. Podobně eurofederalisté jsou největší nepřátelé superstátu.

Vraťme se k vaší prezidentské kandidatuře. V současné době jste na druhém místě za panem Fišerem. Jaké si sám kladete šance na vítězství?

Nemohu vyloučit, že pokud se tyto průzkumy potvrdí, vstoupíme oba dva do druhého kola. Já ještě před druhým kolem nabídnu všem 8 milionům voličů svůj životní příběh rozeslaný do schránek v rozsahu pouhých dvou stran, protože i důležité věci se dají vyjádřit stručně. A ať si na základě minulosti daného kandidáta, nikoli toho, co slibuje do budoucnosti, sami vyberou.

Na druhou stranu prezidenta volíme právě pro budoucnost…

To je velmi naivní a velmi amatérská úvaha, protože slíbit můžete všechno, ale to, zda tyto sliby splníte, zajišťuje vaše minulost a vaše minulé zkušenosti.

Děkuji za rozhovor.

Zdroj úvodní fotografie: Zemannahrad.cz
 

Miloš Zeman: Jsem zastáncem progresivního zdanění příjmů a vysokého zdanění >> sdílejte na sociálních sítích

 
Reklama

 

 

Poslední přidané komentáře (celkem 2 komentáře)

stas | 06.11.2012 07:02
Lafferova křivka platí, jenom... David Růžička | 30.10.2012 07:55

Přidejte komentář

* Pokud je obrázek nečitelný, nový načtete kliknutím na obrázek.
Pro přihlášené se kontrolní obrázek nezobrazuje. Přihlašte se či se zaregistrujte pokud ještě nemáte účet.
Opište text z obrázku: *

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.


Reklama

hypoindex-300-300-1

Články z Investice

Monika Hrušová | 26.08.2016 00:00 Němci se připravují na krizi, a co vy?

Německá vláda vyzvala občany, aby se zabezpečili pro případ krize či války. Podle nové koncepce civilní obrany by se lidé měli zásobit jídlem, vodou, ale i palivem a dalšími praktickými věcmi. V případě konfliktu budou muset civilisté také pomáhat armádě na vnějších hranicích NATO.  Víte, co byste měli doma mít v případě napadení státu nebo jiné katastrofy? Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Radovan Novotný | 24.08.2016 00:00 Měna: Zlato, stříbro, nebo raději papír?

Zlatý standard vytlačil standard stříbrných měn, aby byl nakonec vytlačen standardem měny nekryté (fiat). Peníze nemusí mít žádnou vnitřní hodnotu a potvrzuje to i kupní síla virtuálních bitcoinů. Celá zpráva »

Komentářů: 1 / 1 Poslední komentář: 24.08.2016 08:21

Petr Zámečník | 23.08.2016 00:00 Oxytree aneb Pochybná investice pod rouškou ekologie

Ekologie je silným tématem zejména v Evropské unii. Využívají toho i pochybné společnosti nabízející podezřelé investiční příležitosti. Jednou z nich je Oxytree. Co slibuje a proč to nemůže fungovat? Celá zpráva »

Komentářů: 3 / 3 Poslední komentář: 29.08.2016 14:42

Jan Traxler | 22.08.2016 00:00 Akcie v USA jsou fundamentálně drahé

Poslední dva roky tržby amerických firem v průměru stagnují a zisky v průměru poklesly. Přesto ceny akcií v USA trhají nové rekordy. Akcie v USA jsou tak z fundamentálního pohledu dražší a dražší. Celá zpráva »

Komentářů: 2 / 2 Poslední komentář: 22.08.2016 13:45

Radovan Novotný | 18.08.2016 00:00 Příprava na deflaci: Co udělat s penězi, kam investovat?

Se svými úvahami o tom, jak bychom měli investovat, když nastoupí deflace, se v knize „Deflace utajené nebezpečí“, svěřil německý publicista Günter Hannich. Je nutné začít se připravovat již před samotnou deflací, v průběhu deflace se pak chovat s ohledem na možný budoucí vývoj a v okamžiku propadu cen investičních aktiv zaujmout správné investiční pozice. Celá zpráva »

Komentářů: 1 / 1 Poslední komentář: 18.08.2016 00:56Další články »

Krátké zprávy z Investice

29.08.2016 17:21 V září startuje elektronická evidence tržeb

Přidělování autorizačních údajů pro elektronickou evidenci tržeb (EET) začne v září. Podnikatelé si mohou vyzvedávat přihlášení pomocí Daňového portálu, datové schránky ale i osobně na jakémkoliv finančním úřadu. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

29.08.2016 17:01 Výnosy dlouhodobých státních dluhopisů ČR na nových historických minimech

Výnosy státních dluhopisů ČR na dlouhých splatnostech se posunuly v uplynulých dnech na nová historická minima pod vlivem vnějšího prostředí a omezené emisní aktivitě ze strany MF ČR.  Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

29.08.2016 16:28 Jednání o volném obchodu mezi EU a USA jsou na bodu mrazu

Nedělní tvrzení německého vicekancléře a ministra hospodářství Sigmara Gabriela o krachu veškerých jednání mezi EU a USA o volném obchodu dnes zmírnil šéf vyjednávacího týmu Evropské komise pro obchodní jednání s USA Ignacio Garcia Bercero. Nicméně výsledek je stále stejný.  Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

29.08.2016 14:43 Zvýší Fed skutečně v září sazby?

Janet Yellenová v Jackson Hole nenechala nikoho na pochybách. Zářijový růst sazeb je velice vážně ve hře. Podle jejích slov se přes pomalejší růst ekonomiky stále vylepšuje trh práce, a to je hlavní argument pro další růst sazeb. V podobném duchu se v uplynulých týdnech vyjádřili i její nejbližší spolupracovníci uvnitř Fedu – Wiliams ze San Francisca i Dudley z New Yorku. V pátek navíc vyslal jestřábí signál i druhý muž Fedu – viceprezident Stanley Fischer. V rozhovoru pro stanici CNBC připustil, že sazby mohou růst již v září a mohou klidně do konce tohoto roku vzrůst vícekrát. Vše záleží jen na příchozích datech… Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

29.08.2016 13:18 Víte kolik odvádíte na sociálním pojištění?

Srovnáme-li odvody na sociálním pojištění s okolními státy, pak při průměrné mzdě jsme na tom srovnatelně s okolními státy. Nicméně při nadprůměrných příjmech nad 50 000 korun patří odvody v ČR mezi nejdražší země světa.  Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0Další krátké zprávy »

Anketa

Jakou správu portfolia upřednostňujete?

Pasivní. (224)
 
Aktivní. (235)
 
Žádnou. (1133)
 Celkem hlasovalo 1592 čtenářů

Nejčtenější články z Investice za posledních 14 dní

Radovan Novotný | 24.08.2016 00:00 Měna: Zlato, stříbro, nebo raději papír?

Zlatý standard vytlačil standard stříbrných měn, aby byl nakonec vytlačen standardem měny nekryté (fiat). Peníze nemusí mít žádnou vnitřní hodnotu a potvrzuje to i kupní síla virtuálních bitcoinů. Celá zpráva »

Komentářů: 1 / 1 Poslední komentář: 01.01.1970 01:00

Monika Hrušová | 26.08.2016 00:00 Němci se připravují na krizi, a co vy?

Německá vláda vyzvala občany, aby se zabezpečili pro případ krize či války. Podle nové koncepce civilní obrany by se lidé měli zásobit jídlem, vodou, ale i palivem a dalšími praktickými věcmi. V případě konfliktu budou muset civilisté také pomáhat armádě na vnějších hranicích NATO.  Víte, co byste měli doma mít v případě napadení státu nebo jiné katastrofy? Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Jan Traxler | 22.08.2016 00:00 Akcie v USA jsou fundamentálně drahé

Poslední dva roky tržby amerických firem v průměru stagnují a zisky v průměru poklesly. Přesto ceny akcií v USA trhají nové rekordy. Akcie v USA jsou tak z fundamentálního pohledu dražší a dražší. Celá zpráva »

Komentářů: 2 / 2 Poslední komentář: 01.01.1970 01:00

Petr Zámečník | 23.08.2016 00:00 Oxytree aneb Pochybná investice pod rouškou ekologie

Ekologie je silným tématem zejména v Evropské unii. Využívají toho i pochybné společnosti nabízející podezřelé investiční příležitosti. Jednou z nich je Oxytree. Co slibuje a proč to nemůže fungovat? Celá zpráva »

Komentářů: 3 / 3 Poslední komentář: 01.01.1970 01:00

Radovan Novotný | 18.08.2016 00:00 Příprava na deflaci: Co udělat s penězi, kam investovat?

Se svými úvahami o tom, jak bychom měli investovat, když nastoupí deflace, se v knize „Deflace utajené nebezpečí“, svěřil německý publicista Günter Hannich. Je nutné začít se připravovat již před samotnou deflací, v průběhu deflace se pak chovat s ohledem na možný budoucí vývoj a v okamžiku propadu cen investičních aktiv zaujmout správné investiční pozice. Celá zpráva »

Komentářů: 1 / 1 Poslední komentář: 01.01.1970 01:00Další články »