CZK/€ 24.210 +0,23%

CZK/$ 20.786 +0,38%

CZK/£ 27.734 +0,40%

CZK/CHF 25.859 -0,02%

Text: Daniel Kuchta

06. 08. 2013

Životko na úkor penzijka. To se dalo čekat

 


 

Průzkum, jehož se účastnilo 155 společností z České republiky, ukázal, že firmy nabízejí zaměstnancům průměrně deset benefitů a s rostoucím počtem zaměstnanců roste také počet benefitů. Nejčastěji poskytují firmy svým zaměstnancům mobilní telefon a vzdělávání. U vzdělávání je patrný největší dynamika nárůstu a až 14 % firem jej plánuje rozšiřovat. „Vzdělávání a zvyšování kvalifikace pracovníků je pro firmu klíčem, jak čelit konkurenci a jak dosahovat růstu. Zaměstnanci je touto formou navíc vysílán signál, že s ním zaměstnavatel počítá i do budoucna, a to se v této době velmi cení,“ uvedl Radek Špicar, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR pro hospodářskou politiku a konkurenceschopnost. Trochu jiná situace je u mobilních telefonů, které začínají ztrácet postavení benefitu a stávají se spíše standardním vybavením zaměstnanců.

Přes osmdesát procent firem pak poskytuje také pitný režim a stravenky. Netradičním benefitem, který se těší velké oblibě jsou pak lékařské prohlídky a více než tři čtvrtiny firem poskytují svým zaměstnancům také firemní automobil. I zde se ale firmy přizpůsobují situaci na trhu a „zatímco v minulosti bylo služební auto poměrně běžným vybavením středního a vyššího managementu, dnes je poskytováno pouze těm, kdo je nezbytně potřebují k výkonu pracovní činnosti,“ dodává Radek Špicar.

Celkově se dá říct, že zájem firem poskytovat benefity svým zaměstnancům roste a oblibu získávají i netradiční benefity, jako jsou sick days, které jsou oblíbené i u samotných zaměstnanců a poskytuje je již 30 % firem. Firmy, u nichž dochází ke zlepšování ekonomické situace také stále více poskytují svým zaměstnancům 13. plat, přičemž i celkově nabízí více benefitů.

Zaměstnanecké benefity

Procento poskytujících firem

2010

2011

2012

2013

Mobilní telefon

80 %

84 %

75 %

87 %

Vzdělávání

70 %

78 %

82 %

85 %

Pitný režim

71 %

79 %

71 %

82 %

Stravenky

75 %

68 %

81 %

82 %

Služební automobil

75 %

80 %

75 %

76 %

Lékařské prohlídky

75 %

Věcné dary/jednorázové odměny

57 %

64 %

64 %

71 %

Příspěvek na penzijní připojištění

60 %

71 %

74 %

68 %

Příspěvek na životní pojištění

39 %

54 %

43 %

53 %

Kultura

29 %

28 %

33 %

41 %

Sport

33 %

32 %

39 %

40 %

13. plat

32 %

37 %

37 %

39 %

Zaměstnanecké půjčky

31 %

32 %

36 %

38 %

Zdraví (vitamíny, rehabilitace atd.)

24 %

31 %

35 %

36 %

Očkování proti chřipce

24 %

28 %

25 %

35 %

Příspěvek na dovolenou

20 %

24 %

28 %

32 %

Dny volna tzv. sick day

30 %

Flexi – poukázky

14 %

13 %

12 %

24 %

Příspěvek na cestování do zaměstnání

14 %

20 %

15 %

22 %

              Zdroj: ING Pojišťovna

Prakticky jediným benefitem, který zaznamenal co do počtu poskytujících firem, je příspěvek na penzijní připojištění, což může souviset s velmi negativním přijetím penzijní reformy a nových druhů fondů, a zároveň s možným přesunem zájmu firem, ale i zaměstnanců k životnímu pojištění. O penzijní spoření nemají zájem ani samotní zaměstnanci Téměř 80 % společností zaznamenalo naprostý nezájem o II. pilíř mezi zaměstnanci a ani pro firmy již dnes není výhodné uzavírat smlouvy s jednotlivými společnostmi, protože již nejsou motivované zajímavými provizemi, jako tomu bylo v minulosti.  

Na úkor penzijní spoření tak zaznamenalo jeden z největších nárůstů mezi všemi benefity životní pojištění, které mnozí poradci velmi rádi prodají jako zajímavý rezervotvorní produkt, u něhož mohou společnosti ušetřit ještě více peněz než v minulosti a navíc není zatížen negativní reklamní kampaní. Co na tom, že takové investiční životní pojištění je zajímavé zejména pro poradce a pro samotné klienty existuje mnoho jiných, možná zajímavějších, levnějších a i bezpečnějších alternativ. Poradci nemají problém obhajovat tento produkt podporou státu, firmy mohou ušetřit nějaký peníz a nabídnout zaměstnanci další benefit a zaměstnanci jsou vlastně také spokojeni, protože firma jim vlastně dává více peněz.

Loading


Související články

Jaká je lhůta pro uplatnění životní pojistky po úmrtí blízkého?

Úmrtí blízkého člověka přináší kromě emocionální zátěže i řadu administrativních povinností. Jednou z nich je vyřešení životního pojištění zemřelého, které není součástí dědictví, ale řídí se určením takzvané obmyšlené osoby ve smlouvě, případně zákonem. Oprávněné osoby mají na uplatnění nároku na pojistné plnění 10 let od úmrtí […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

25. 02. 2025

Jaké zásadní změny přinesly vládní úpravy do penzijního spoření?

Konsolidační balíček účinný od letošního ledna sebou taktéž přinesl pozitivní změny v oblasti odpočtů z daňového základu pro fyzické osoby. Zásadní změna spočívá v rozšíření okruhu produktů spoření na stáří, které jsou způsobilé pro odpočet z daňového základu. Nově lze od základu daně odečíst i příspěvky hrazené poplatníkem v rámci tzv. dlouhodobého […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

16. 10. 2024

Jsou lidé s duševním onemocněním nepojistitelní?

Deprese, schizofrenie nebo bipolární porucha. Právě proti těmto potížím by se měli mít na pozoru především mladí lidé ve věku od 20 do 29 let. Podle aktuálních dat Správy sociálního zabezpečení je v této skupině bezmála polovina invalidních důchodců s duševním onemocněním. Klíčová je podle expertů uvědomělost a včasná […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

04. 03. 2024