Neděle 18. dubna. Svátek má Valérie.

Zlaté české ručičky se vracejí

Investice 23.06.2015 | 13:03 0 Komentářů

Stále více zákazníků při svých nákupech přihlíží také k informaci, v jaké zemi a kým bylo zboží vyrobeno. My Češi jsme konzervativní. A po vlně nadšení pro zahraniční výrobky, která přirozeně přišla po pádu železné opony, se začínáme s nostalgií vracet k ověřeným českým firmám a značkám. Stále častěji dáváme přednost výrobkům či službám vycházejícím z našeho lokálního prostředí, kupujeme české potraviny, chodíme na české filmy. A to je dobře. Podporujeme tak sami sebe, českou ekonomiku i zaměstnanost, peníze, které zaplatíme českým firmám, budou u nás také zdaněny a posílí náš státní rozpočet. Kromě toho má mnoho českých firem za sebou dlouhou tradici, která je zárukou kvality okořeněné špetkou nostalgie. A možná časem budeme na kvalitní české značky alespoň stejně tak pyšní, jako na naše hokejisty. Stejně jako Britové či Francouzi, kteří nedají dopustit na svá vína, sýry, látky či parfémy.  

Chcete pár příkladů?

Víte, že historie Slavia pojišťovny sahá až do roku 1869 a že při jejím zrodu stály velké osobnosti české historie – František Palacký, kníže Jiří Lobkovic, továrník Č. Daněk nebo velkostatkář a kupec J. Rott. Plakáty svého času pro pojišťovnu maloval Alfons Mucha. Za první republiky se Slavia stala přirozenou součástí života. Pronikla do filmu i literatury, pokud zde padla zmínka o pojišťovně, zaznělo hned poté – Slavia. Svědčí o tom i povídky Karla Čapka nebo film Pytlákova schovanka, kde herečka Hana Vítová o Slavii dokonce zpívá. Málokdo také ví, že jedním ze zaměstnanců tohoto pojišťovacího ústavu byl i Jaroslav Hašek. Slavia pojišťovně se podařilo překonat mnohá úskalí spojená se společenskými i ekonomickými změnami a zůstat ryze českou firmou bez zahraničního kapitálu, která dodnes úspěšně pojišťuje české domácnosti. A nikoho nepřekvapí, že jim opravdu dobře rozumí.  

Pokud bychom hledali novodobější příklad, můžeme zmínit tradiční českou společnost Centropen, vyrábějící psací potřeby, která letos slaví už 75. výročí své nepřetržité existence. Její historie sahá do roku 1940, kdy byla v Dačicích zřízena dílna na výrobu plnicích per a od té doby se píše příběh jménem Centropen. Společnost nikdy nepřerušila svou činnost, přežila válečné období, dobu komunismu i nástup novodobé historie. Nikdy se navíc nedostala do rukou cizích zahraničních vlastníků a ani svou výrobu z jihočeských Dačic nepřesunula do Asie. Jak roky prokázaly, zákazníci umí tradici, kvalitu a českou značku ocenit, proto se dodnes Centropen drží na špičce mezi výrobci psacích a kreslicích potřeb. Pro Centropen je pak klíčovou otázkou rozvoj a inovace, v posledních letech spolupracuje například s pediatry a na trh tak uvádí produkty, které usnadňují psaní dětí ve školách a soustředí se i na předškoláky a nácvik správného úchopu psacích potřeb. 

Nejmladším, ale v srdcích českých obyvatel neméně oblíbeným příkladem je Pedro. Kdo by z dnešních pětatřicátníků neznal chlapce v širokém sombréru, který zdobil ovocnou růžovou žvýkačku. První Pedro sjelo z výrobního pásu československé firmy Velim v roce 1968 a okamžitě se stalo jednou z nejvyhledávanějších pochutin socialismu. Největší oblibu pak žvýkačka zažila v 70. a 80. letech, kdy se jí vyrobilo na 900 tun ročně a s přehledem tak válcovala ostatní dostupné druhy. Po revoluci a s tím spojeným přívalem zahraničních výrobků do českých obchodů začala výroba Pedra klesat, až byla nakonec v roce 1994 zastavena úplně. Nesmutněte ale, kluk v sombréru se na české pulty vrátil v roce 2011 i se svou klasickou jahodovou příchutí s nádechem nostalgie. I české děti tak mohou zažít kousek mládí svých rodičů. A rodiče zase zavzpomínat na své vlastní dětství.

A tak bychom mohli pokračovat dál. Proto až příště budete v obchodě držet dva podobné výrobky a rozhodovat se, který skončí ve vašem košíku, vzpomeňte si na zlaté české ručičky a velké věci, které dokázaly. Určitě nebudete litovat. 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.