Institut FG poprvé v Česku vytvořil rating jednoduchosti cenových podmínek základních bankovních služeb u 10 vybraných bank. Mezi nejpoužívanější bankovní produkty patří běžný účet, bezhotovostní operace a platební karta. A čím složitější je nabízená služba, tím delší k ní existuje ceník poplatků. A naopak – čím jednodušší produkt, tím méně popsaných stran.
Průměrný klient by měl možnost se seznámit s příslušnými cenovými podmínkami na jedné, maximálně 2 stranách sazebníku. Cokoliv delšího již nelze označit za jednoduché a proklientské. Sazebník o 6 stranách a více je spíše dokladem, že při vývoji produktu se nemyslelo na klienta a na jeho právo mít reálnou možnost se seznámit s kompletními podmínkami nabízené služby (jak v rámci smluvního vztahu stvrzuje svým podpisem).
Institut FG spočítal rozsah příslušných částí sazebníku/ceníku. Metrikou byl zvolen počet znaků včetně mezer, který byl následně převeden na normostrany. Výsledky překvapily svou růzností: nejjednodušší podmínky se vešly na 1 stranu, nejsložitější na 27 stran. Pouze 3 banky z 10 mohou bez rizika obvinění z klamavé reklamy označit svůj základní bankovní produkt za jednoduchý. Ostatní poskytovatelé musí nejdříve zeštíhlit své ceníky a sazebníky.
Výsledky ratingu jednoduchosti jsou dostupné na webu institutu: http://institutfg.blogspot.cz/
Analýza ukázala, že „tradiční“ banky neumí vyhovět současnému volání zákazníků po jednoduchých a srozumitelných produktech. Problémem je historický zvyk za každý typ operace účtovat specifický poplatek a zbytečně široká nabídka více variant jednoho produktu. Nové banky také více respektují právo klienta vybrat si komunikační kanál dle svých preferencí a neodrazují vyšší cenou operace při využití pobočky nebo operátora call-centra. Podobný přístup se samozřejmě ihned odrazí v kratším ceníku poplatků.
REKLAMA