CZK/€ 25.375 -0,26%

CZK/$ 23.368 -0,07%

CZK/£ 30.067 -0,13%

CZK/CHF 26.446 -0,64%

20. 05. 2024

0 komentářů

Průzkum: Češi chtějí platit bezhotovostně

 

Češi stále častěji platí bezhotovostně. Vedle karet v posledních letech roste zejména popularita plateb pomocí mobilních telefonů nebo chytrých hodinek. Celých 57 procent transakcí v Česku proběhne bez hotovosti a tento podíl by se mohl zvýšit až na 76 procent, kdyby zákazníci v 19 procentech případů nenaráželi na místa, kde bezhotovostní platby nepřijímají. Až dvě třetiny zákazníků přitom takové podniky od nákupu odrazují a příště vybírají takové, kde kartou nebo mobilem bez problémů zaplatí. Ukazují to čerstvá data z průzkumu společnosti Mastercard.

Loading



 

I když počet obchodníků, kteří přijímají bezhotovostní platby, dlouhodobě roste, stále existují místa, kde zákazníci kartou nezaplatí. Nejčastěji zmiňují lékařské nebo zubní ordinace (35 procent), trhy (29 procent) nebo kadeřnické a kosmetické salony (23 procent). Mezi další místa, kde zákazníkům možnost platby kartou často chybí, patří restaurace, kavárny nebo státní a obecní úřady.

„Výsledky našeho průzkumu potvrzuji i každodenní zkušenosti řady obchodníků, kterým přijímání plateb kartou zajišťuje spokojenější zákazníky a v konečném důsledku i vyšší tržby. Z nejnovějších dat vyplývá, že 64 procent lidí odradí od nákupu, když obchodník možnost platby kartou nenabízí. A skoro čtvrtina zákazníků deklaruje, že u obchodníku, kteří nepřijímají platební karty, utratí méně peněz,“ říká Jana Lvová, generální ředitelka společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.

Obrovský nárůst popularity zaznamenávají v posledních letech platby mobilním telefonem, chytrými hodinkami nebo náramkem. V loňském roce mobilem zaplatilo 44 procent lidí, v roce 2019 to bylo jen 19 procent. Významně v posledních letech roste podíl těch, kteří už fyzickou platební kartu vůbec nevyužívají a ani nevyžadují.

I přes nárůst obliby nejmodernějších způsobů placení ale fyzická platební karta zůstává pro většinu lidí nutnou součástí peněženky. Berou ji hlavně jako zálohu, třeba pro případ, když se jim mobilní telefon vybije, na cesty do zahraničí, případně na výběry z bankomatů, které ještě neumožňují bezkontaktní výběr. Bankovky a mince pak slouží spíše jako rezerva pro případ, že daný obchodník bezhotovostní platbu neumožňuje vůbec.

REKLAMA

 „Platba v obchodě nebo v restauraci je něco, co zákazník nechce příliš řešit a potřebuje, aby celý proces byl hlavně rychlý, pohodlný a zároveň maximálně bezpečný. Právě platba kartou nebo nositelnou elektronikou to všechno splňuje. Obchodníci to vědí, což potvrzují i data z celého bankovního trhu, podle kterých meziročně nadále rostou jak počty a objemy bezhotovostních plateb, tak počet provozovaných terminálů,“ uzavírá Jana Lvová, generální ředitelka společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.

95 procent zákazníků zaplatí svou kartou měsíčně víc než jeden nákup. Dlouhodobě nejvyužívanějším typem platebních karet jsou u nás debetní karty, které jsou nejčastější platební metodou pro 3 lidi ze 4. Další častěji využívají kreditní karty.

[1] Průzkum Mastercard iResearch každoročně mapuje trendy v oblasti bezhotovostního placení na reprezentativním vzorku víc než 1 200 Čechů.

 

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů


Související články

USA jsou v režimu fiskální dominance. Co to znamená pro investory?

Americká ekonomika se zdá být výrazně méně ovlivnitelná vyššími úrokovými sazbami v současném hospodářském cyklu. To potenciálně implikuje, že i následné snižování úrokových sazeb pozbude velkých účinků. Tento jev lze vysvětlit tím, že Spojené státy jsou nyní v režimu fiskální dominance. Tento režim nastává, když veřejný dluh […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

18. 07. 2024

Co skrývá portfolio průměrného drobného investora?

Sektorem, do kterého drobní investoři nejčastěji investují, jsou společnosti poskytujících finanční služby. Druhým nejčastěji vlastněným sektorem jsou technologické společnosti (40 %) a na třetím tituly z oblasti energetiky (35 %). Údaje vyplývají ze studie Retail Investor Beat (RIB) od společnosti eToro, které se zúčastnilo 10 000 drobných […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

03. 07. 2024


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *