Středa 20. ledna. Svátek má Ilona.

ČSOB za bezpečnější internet: své klienty edukuje pomocí guerilly

Počty hackerských útoků meziročně výrazně rostou, zároveň roste i jejich sofistikovanost a rafinovanost. Cílem útočníků je od klientů získat důvěrná data, např. čísla karet, přihlašovací údaje do internetového bankovnictví apod. ČSOB se proto rozhodla prostřednictvím guerillové kampaně informovat uživatele o nástrahách, se kterými je možné se setkat v internetovém prostředí.

Přestože se mnoho úkonů včetně komunikace, nákupů ale i bankovních operací přenáší na web, lidé podle odborníků stále plně nevnímají rizika, která jsou s internetovým prostředím spojená. „Nejčastějšími chybami, kterých se dopouštíme, je například nedostatečná síla hesel, která se pak dají snadno zneužít, ale třeba i nákup v neověřeném e-shopu. Lidé se také stále nechávají nachytat podvodnými emaily či zprávami,“ říká manažer bezpečnosti elektronických kanálů ČSOB Petr Vosála.

 

Proto ČSOB připravila pro své klienty další kampaň, která je má upozornit na nebezpečí, jež se mohou vyskytnout při nestandardním přihlašování do internetového bankovnictví. Někteří klienti banky vyhledávají službu ČSOB InternetBanking 24 přes Google či Seznam. Toho již v minulosti využili podvodníci, kteří si zaplatili reklamu ve vyhledávačích na spojení slov „ČSOB Internetbanking“ a směrovali uživatele na falešnou přihlašovací stránku, kde se snažili sbírat citlivá data, jako jsou PIN a SMS klíč.

 

„My jsme téměř nasimulovali obdobnou situaci. Od 29. března běží na některých vyhledávačích a serverech kampaň, která klienty přesměrovává na falešnou stránku internetového bankovnictví v barvách ČSOB, které nemá certifikát a je také umístěna na jiné webové adrese. Po klientech stránka vyžaduje údaje, které by rozhodně neměli s nikým sdílet. Pokud je vyplní, tak jim na stránce sdělujeme, co udělali už od začátku až po vyplnění citlivých dat špatně,“ vysvětluje princip kampaně Jan Vimr, výkonný manažer útvaru Řízení digitálních kanálů ČSOB.

 

Klienty, kteří se takto nechají „nachytat“, pak falešná stránka odkáže na oficiální edukační stránky banky www.csob.cz/bezpecnost. „Nevěděli jsme, jak budou klienti zpočátku reagovat. Po několika dnech je ale jasné, že na naši guerillu reagují pozitivně a tuto preventivní kampaň oceňují, jelikož si uvědomují, že chráníme jejich finance,“ doplňuje Jan Vimr z ČSOB.

„Cílem celé kampaně je prevence škod a edukace na reálném příkladu. Zároveň musíme říct, že naši klienti jsou poměrně bezpečnostně vzděláni. Na falešné přihlašovací stránky za prvních šest dnů kampaně vstoupilo 6 % uživatelů, kteří zde průměrně strávili něco přes minutu. Ukazuje se tak, že ne všichni klienti vstupující do internetového bankovnictví skrz vyhledávače se nechali reklamou ovlivnit, jelikož zhruba 17 % uživatelů chodí pravidelně přes vyhledávače. Také jsme během této doby zaznamenali jen dva opravdu rozhořčené telefonáty na naší klientské lince,“ dodává Jan Vimr.

Online bezpečnost a ČSOB

Banka zahájila dlouhodobou kampaň za kybernetickou bezpečnost loni v dubnu. S ní také spustila webový portál www.csob.cz/bezpecnost. Úspěšné bylo také „hororové video“ nazvané Mrknětenanašenovévideo.cz umístěné na Youtube.

 

Kyberzločincům v této oblasti napomáhá právě hlavně neznalost veřejnosti, jak se mají bezpečně a správně chovat na internetu. Jen trestných činů spojených s neoprávněným zneužitím platební karty se podle policejních statistik uskuteční téměř sedm tisíc ročně.

 

„V současné době je již dostupné pojištění proti internetovým rizikům. Jeho součástí je například zabezpečení v případech zneužití identifikačních údajů, neoprávněného použití platebních karet a internetového bankovnictví i nebankovních forem kyberkriminality, jako je poškození pověsti, nebo kyberšikana,“ doplňuje Petr Vosála z ČSOB.

 

Na stránkách www.csob.cz/bezpecnost se každý může dovědět, nejen jak bezpečně používat internetové bankovnictví, ale také jak zacházet s platební kartou nebo jak se vyhnout nejběžnějším karetním podvodům. Pokud má klient banky obavy, že došlo ke zneužití citlivých dat, má zde možnost kontaktovat specializovaného operátora.

 

Kvalita, sofistikovanost i počet útoků na internetové bankovnictví i obecně v online prostředí sice stoupá, na druhou stranu ale klesá jejich úspěšnost. Děje se tak i díky edukaci klientů ať už bankou, médii, přáteli nebo třeba rodinnými příslušníky. Bezpečnost aktivit našich klientů v online prostředí je pro nás jednoznačně prioritou,uzavírá Jan Vimr z ČSOB.

Tagy ČSOB

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.