CZK/€ 24.995 -0,12%

CZK/$ 23.189 -0,41%

CZK/£ 29.176 -0,21%

CZK/CHF 25.620 -0,19%

26. 04. 2024

0 komentářů

Cestování, příroda, kultura i odpočinek. Většina lidí se letos chystá dát za zážitky více peněz než loni

 

Zažít ty správné nezapomenutelné okamžiky je pro lidi stále důležitější. Devět z deseti Čechů má v úmyslu za zážitky v letošním roce vydat stejně nebo více peněz než v roce 2023. Hned 58 procent dotazovaných chce utratit větší množství peněz a 32 procent chce své výdaje ponechat na podobné úrovni. Vyplývá to globálního průzkumu společnosti Mastercard, do kterého se v Česku zapojilo více než pět stovek lidí.

Loading



 

Podle výsledků průzkumu se Češi pro letošní rok zajímají ze všeho nejvíce o cestování (51 procent), zážitky v přírodě (39 procent), wellness a lázně (34 procent), hudební festivaly (33 procent), zábavní parky (27 procent), kulinářské požitky, filmové festivaly, památky UNESCO a historická místa (vždy 23 procent) a sportovní podniky (21 procent).

Při zjišťování, proč mají výdaje za zážitky přednost, vyšlo najevo, že lidé si cení jejich nehmatatelných přínosů. Téměř čtyři z pěti respondentů (77 procent) uvedli, že výdaje za zážitky za to obvykle nebo dokonce vždy stojí. Naproti tomu jen tři procenta dotazovaných mínila, že jen málokdy nebo vůbec nikdy zážitek za vynaložené peníze nestojí. Pětina českých spotřebitelů pak cíleně ve svém rozpočtu šetří na výdaje za zážitky.

Podobné výsledky měly i další evropské země. „Není překvapivé, že obyvatelé Evropy upřednostňují zážitky více než kdy dříve. Celý kontinent nabízí nepřeberné množství kulturního bohatství a nekonečný výběr sportovních podniků a hudebních událostí pořádaných v jedinečných lokacích, kde vznikají vzpomínky na celý život,“ říká Jana Lvová, generální ředitelka společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko. Do Evropy pravidelně přijíždí nejvíce zahraničních turistů, v roce 2023 jich přilákala neuvěřitelných 700 milionů.[1]

Zhruba třetina respondentů v Česku také uvedla, že na zážitky mají ty nejlepší vzpomínky. Více než každý čtvrtý přiznal, že díky zážitkům získal nový pohled na svět. Bezmála 30 procent souhlasilo s tím, že zážitky, jako je cestování na nová místa, návštěva kulturního podniku či společné jídlo v restauraci, prožívané spolu s dalšími lidmi jsou velmi obohacující. Tento postoj podtrhuje touhu spotřebitelů po vzpomínkách na celý život.

REKLAMA

Hledání nových zážitků je také hnacím motorem zájmu o cestování. Plných 22 procent Čechů odpovědělo, že je to hlavním důvodem k cestování, a více než čtyři z deseti zmínili zájem cestovat do jiné země, případně na jiný kontinent, právě proto, aby si dopřáli zážitek, o který stojí.

Cílem našeho programu Priceless je zprostředkovávat lidem ty nejlepší zážitky a propojovat je s ostatními, kdo propadli stejným vášním – každý den, na jakémkoliv místě. V programu Priceless Experiences nabízíme zážitky ve více než 30 destinacích po celém světě. S blížícím se létem budou v Evropě mezi nejvyhledávanější zážitky patřit ty nejlákavější světové události, včetně finále Ligy mistrů UEFA, Filmového festivalu v Cannes, golfového The Open, stovek koncertů Live Nation, a mnoha dalších podniků,“ doplňuje Jana Lvová, generální ředitelka společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.

Přesun útrat od materiálních předmětů k zážitkům podporují i data Ekonomického institutu společnosti Mastercard. Ta ukazují, že podíl výdajů za zážitky, jako je cestování nebo stravování v restauracích, na celkových výdajích vzrostl v celosvětovém měřítku vloni na 22 procent, přičemž v roce 2019 se pohyboval kolem 19 procent. Podíl výdajů připadajících na zboží zůstal nezměněn.

„V posledních letech byli spotřebitelé vystaveni těžkému rozhodování ohledně vlastních výdajů. I přesto ale zájem o smysluplné zážitky zůstával i nadále silný. S postupným oslabováním nepříznivých vlivů inflace a vysokých úroků se dá předpokládat, že spotřebitelé budou svou znovunalezenou kupní sílu směřovat do výdajů za zbytné nákupy. Výrazný zájem o významné události, které se letos v Evropě odehrají, ať již se bude jednat o sportovní podniky, koncertní turné nebo mezinárodní filmové festivaly, s největší pravděpodobností povede k tomu, že výdaje za zážitky budou opět vysoké,“ poukazuje Natalia Lechmanova, hlavní ekonomka pro Evropu Ekonomického institutu Mastercard.

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz

 


Související články

Vyplatí se prodávat akcie v květnu podle známého přísloví?

‘Sell in May and go away’ je jedno z nejznámějších přísloví ve finančním světě a podle analýzy investiční platformy eToro je toto rčení dobře podloženo historickými údaji. Společnost prozkoumala měsíční výnosy cen 15 největších světových akciových indexů za posledních 50 let, aby otestovala, zda se akcie v […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

02. 05. 2024

Diverzifikaci portfolia pomocí FX. Proč a jak na to?

Nejdůležitější investiční strategií je diverzifikace. Devizové prostředky (FX) jsou sice v tomto ohledu často podceňovány, mohou však pomoci zvýšit stabilitu portfolia i rizikově vážené výnosy. FX mohou prohloubit diverzifikaci tím, že sníží přílišnou expozici vůči domácí měně, umožní správu závazků v cizích měnách, budou generovat pasivní příjem, případně nabídnou […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

30. 04. 2024

Generační rozdíly v investování. Více než 30 % mladých lidí si aktivně spoří na důchod už teď

Každá generace je definována vlastní perspektivou, která vznikla v důsledku generačního historického kontextu a společenských vlivů. Pokud jde o peníze a investice, každá z nich má své zakořeněné investiční postoje, které reflektují ekonomické podmínky, technologický pokrok a celkovou kulturní vyspělost dané doby. Podívejte se blíže na investiční […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

26. 04. 2024


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *