09. 09. 2025
Češi přesouvají své platby do digitálu. Hotovost vytahují zřídka
Bezhotovostní platby se v České republice staly standardem a jejich význam stále roste. Podle aktuálního průzkumu je dnes již 59 % plateb realizováno bezhotovostně, zatímco hotovost představuje pouze 41 %. Dostupnost platebního terminálu navíc zásadně ovlivňuje nákupní chování zákazníků. Téměř dvě třetiny respondentů přiznávají, že pokud obchodník nepřijímá karty, odradí je to od nákupu, a více než třetina by v takovém případě příště raději zvolila jiného obchodníka. Pětina lidí také uvádí, že pokud nemají možnost zaplatit kartou, utratí méně peněz nebo odejdou jinam.
![]()
Bezhotovostně i u lékaře nebo zubaře
U lékaře, u zubaře, na trzích, u kadeřníka, na kosmetice, za zmrzlinu. Na všech těchto místech už chceme vytahovat telefon nebo kartu, ukazuje průzkum. Velký potenciál má také rozšíření akceptace karet v nemocnicích, restauracích, kavárnách a klubech, při platbě parkovného a rovněž na úřadech.
Rychle, jednoduše a často spontánně, ukazuje praxe
Průzkum ukázal, že pokud obchodník nepřijímá karty, odradí to od nákupu 65 % zákazníků. Dalších 38 % lidí by v takovém případě příště raději zvolilo jiného obchodníka. Pětina (21 %) respondentů pak přiznává, že pokud nemají možnost zaplatit kartou, utratí méně peněz. „Češi už s hotovostí často nechodí, vytahují telefon nebo kartu. Jsou flexibilní a možnost bezhotovostní platby zásadně ovlivňuje jejich rozhodování o nákupu,“ říká o měnícím se spotřebitelském chování Petr Plocek, tiskový mluvčí UniCredit Bank.
Bezhotovostní revoluce
Růst zájmu o bezhotovostní platby potvrzují i data UniCredit Bank – za prvních pět měsíců roku 2025 se objem karetních transakcí meziročně zvýšil o 11 % na téměř 50 miliard Kč a o stejných 11 % vzrostl i jejich počet, který přesáhl 104 milionů. Podobný vývoj je patrný i na Slovensku, kde objem transakcí vzrostl o 3 % a jejich počet o 5 %. Tyto údaje jasně ukazují, že bezhotovostní platby mají stabilní a dlouhodobě rostoucí trend napříč regionem, a zároveň přinášejí nové výzvy v oblasti bezpečnosti.
S růstem plateb roste i počet podvodných pokusů
Dynamický růst digitálních plateb s sebou přináší také zvýšený počet pokusů o jejich zneužití. Novou výzvou je proto vzdělávání v oblasti bezpečného chování spotřebitelů. Většina útoků totiž necílí na prolomení bankovních systémů, ale na samotné uživatele. 16 % respondentů dotazníku uvedlo, že bylo samo přímou obětí takového útoku. Nejčastěji se jedná o podvodné e-maily. Ty podle průzkumu obdrželo 29 % Čechů, 24 % se setkalo s falešnými SMS zprávami a 15 % narazilo na podvodnou platební bránu. „V oblasti efektivní edukace a zvyšování kybernetické bezpečnosti stojíme před velkou výzvou. I přes to, že informovanost je obrovská, důležité je, aby tyto informace uživatelé zpracovávali a řídili se nimi,“ popisuje Petr Plocek.
Finanční gramotnost v oblasti kybernetické bezpečnosti jako nový vzdělávací imperativ
S bezhotovostními platbami přichází i nová zodpovědnost – umět se chránit před podvody. Základy přitom nejsou složité. Číslo karty, PIN ani bezpečnostní kód CVV nikdy nepatří do e-mailu, zpráv nebo telefonu, pouze do ověřené platební brány. Přihlašovací údaje si klienti musí nechat výhradně pro sebe, protože každý, kdo je požaduje, je zpravidla podvodník. Stejně tak platí, že na podezřelé odkazy se nekliká a nikomu se nesvěřuje vzdálený přístup do počítače či mobilu. Pokud se někdo vydává za bankéře a naléhá na změny v účtu, je lepší hovor ukončit a zavolat přímo do banky. Bezpečí navíc zvýší jednoduché kroky – nastavení rozumných limitů, notifikací o platbách a používání aktivačních kódů jen ve vlastním telefonu.
![]()


