23. 01. 2017
Subjekty:
ČECHŮM VADÍ VNUCUJÍCÍ SE PRODEJCI, ZBOŽÍ RADĚJI NAKUPUJÍ PODLE SVÉHO. PORADIT SI ALE NECHAJÍ
„Český zákazník má tendenci spíše chránit své soukromí a neposkytovat o sobě obchodníkům, zejména těm velkým, příliš mnoho informací. Více než třetina dotázaných zcela jednoznačně udává, že nechce, aby se jim obchodník pletl do soukromí. Další třetina se k tomuto postoji také přiklání, i když s určitými výjimkami, kterými jsou zejména menší obchodníci nebo specialisté, kteří zákazníkovi mohou poradit na základě toho, že o něm a jeho životě něco vědí,“ říká Josef Machala, Mastercard Rewards Program Leader. „Na druhou stranu více než pětina lidí zároveň vyžaduje, aby byl obchodník velmi dobře informovaný o nabízeném sortimentu a dokázal v případě potřeby kvalitně poradit,“ dodává Machala.
Využívání osobních informací
Na znalosti zákazníka obchodníkem respondentům vadí zejména shromažďování osobních informací, využívání kontaktů k další reklamě a mailingu a též obava z toho, že jim obchodníci budou nabízet zboží, které nemohou prodat. Jinak vnímají zákazníci obchodní nabídky směřované na jejich e-mailovou adresu nebo telefonní číslo. Ty jsou totiž většinou součástí dobrovolné a cílené registrace do nejrůznějších věrnostních programů, kde zákazník na oplátku získá slevy, exkluzivní balíčky či odměny za loajalitu. Pokud se však přeci jen registrovaný rozhodne, že již o nabídky nemá zájem, může si u obchodníka zažádat o odstranění ze seznamu kontaktů.