CZK/€ 25.165 +0,04%

CZK/$ 23.481 +0,05%

CZK/£ 29.375 +0,05%

CZK/CHF 25.729 +0,16%

10. 04. 2012

0 komentářů

Subjekty:

Bezpečnost na silnicích českých měst v roce 2011 podle ČP Indexu

 


 

Bezpečnost dopravy na českých silnicích se v posledních letech zvyšuje. Dle záznamů Policie ČR bylo v roce 2011 při dopravních nehodách usmrceno celkem 707 osob, což je nejnižší číslo
od roku 1990. V porovnání s rokem předchozím je to o 46 lidí méně. Celkem 121 osob zemřelo loni na následky dopravní nehody v ulicích krajských a okresních měst. Počet těžce zraněných osob na českých silnicích sice meziročně vzrostl
o 9,5 %, jedná se však o druhý nejnižší počet za posledních 22 let. Celkem 853 z těchto zranění se přitom odehrálo na území krajských a okresních měst.

Nejbezpečnějším krajským městem je Plzeň

Nejvyššího počtu bodů v ČP Indexu bezpečnosti za rok 2011 dosáhla Plzeň, která si oproti roku 2010 polepšila o jednu příčku. Zatímco v roce 2010 na plzeňských komunikacích zemřelo 6 osob, v loňském roce zde zraněním podlehl jeden člověk. Na druhém místě se umístily Pardubice, které dosáhly obrovského posunu – v roce 2010 byly totiž až na devátém místě. Třetím nejbezpečnějším krajským městem je Jihlava, která ovšem zaznamenala mírný propad, v letech 2009 a 2010 byla první. V  loňském roce došlo na území Jihlavy k 10 vážným zraněním, z nichž jedno bylo smrtelné, zatímco v roce 2010 na jihlavských silnicích nikdo nezemřel a 5 lidí bylo vážně zraněno. V průměrném hodnocení za poslední tři roky však Jihlava i nadále zůstává nejbezpečnějším krajským městem České republiky, následována Plzní a Olomoucí. Z krajských měst se nejvíce propadlo Ústí nad Labem. V roce 2010 bylo čtvrté, za rok 2011 ale skončilo až na posledním 13. místě.

Celkem v krajských městech na následky dopravních nehod zemřelo 90 osob a 575 jich bylo těžce zraněno.
ČP Index bezpečnosti také monitoruje, zda k vážným zraněním či úmrtím došlo při nehodách následkem nepřiměřené rychlosti. V roce 2011 bylo zaznamenáno 105 takových případů těžkého zranění či smrti. K nejvíce smrtelným nehodám následkem vysoké rychlosti došlo loni v Ostravě (10. místo v ČP Indexu bezpečnosti mezi krajskými městy). Zemřelo při nich 7 lidí, což je o 2 osoby více než v Praze, která vzhledem ke své velikosti standardně dosahuje nejvyšších absolutních hodnot. Při dopravních nehodách následkem vysoké rychlosti
v krajských městech zemřelo vloni celkem 19 osob, což je lepší výsledek oproti roku 2010, kdy bylo zaznamenáno 30 takovýchto úmrtí.

Tři okresní města bez dopravní nehody s vážným nebo smrtelným zraněním

Zatímco v prvním pololetí roku 2011 se čistým štítem pyšnilo celkem 11 z 59 okresních měst, bez vážné nehody zůstala ke konci roku pouze tři města: Benešov, Rokycany a Tachov. Tato města se oproti roku 2010 zlepšila, Tachov byl osmý, Benešov jednadvacátý a Rokycany se dostaly na vrchol až z 56. místa. V roce 2010 byla bez vážné nehody také tři okresní města, ale ani jedno z nich nedokázalo tento výsledek zopakovat. Most se posunul na čtvrtou pozici, Rychnov nad Kněžnou skončil čtyřicátý a Domažlice se dokonce propadly až na předposlední místo – na cca 11 tisíc obyvatel zde došlo ke čtyřem vážným zraněním, z nichž jedno bylo smrtelné.
Na posledním místě skončila Břeclav, která byla v roce 2010 předposlední. V dlouhodobém průměru vykazuje
za poslední tři roky nejvyšší bezpečnost na silnicích Tachov.

Celkem bylo v roce 2011 v okresních městech v souvislosti s dopravními nehodami usmrceno 31 osob – 11 z nich se stalo obětí dopravní nehody na základě vysoké rychlosti. Těžce zraněno bylo 278 osob, vysoká rychlost hrála přitom roli ve 38 případech. Oproti roku 2010, kdy bylo vlivem vysoké rychlosti v okresních městech těžce zraněno 27 a zemřelo 13 osob, se bohužel jedná o posun k horšímu.

O ČP Indexu bezpečnosti

ČP Index bezpečnosti vyjadřuje úroveň nehodovosti na základě počtu usmrcených a těžce zraněných osob při nehodách v silničním provozu, a to se zvláštním důrazem na nehody zaviněné nepřiměřenou rychlostí
v zastavěné oblasti těchto měst, vztaženém k počtu obyvatel daných měst. ČP Index vychází ze statistik dopravních nehod Policie ČR a je konstruován tak, že vyšší hodnota znamená vyšší bezpečnost, tedy nižší relativní počet usmrcených a těžce zraněných. V případě, že v některých městech nedošlo během sledovaného období k žádné takovéto události, je těmto městům přidělována maximální hodnota indexu 9999. Krajská
a okresní města jsou hodnocena v samostatném pořadí.

Česká pojišťovna se v podpoře bezpečnosti silničního provozu angažuje již několik let. Titulem Gentleman silnic například oceňuje zachránce lidských životů. Na našich silnicích už jich jezdí přes sedmdesát. Se svými dopravně-bezpečnostními aktivitami se Česká pojišťovna připojila k Evropské chartě bezpečnosti silničního provozu, která je iniciativou Evropské komise v Bruselu.

 Krajská města:

 

Pořadí 2011

 

Město

 

Pořadí 2010

 1.

Plzeň

2.

2.

Pardubice

9.

3.

Jihlava

1.

4.

Olomouc

3.

5.

Liberec

11.

6.

Brno

10.

7.

Praha

7.

8.

Hradec Králové

6.

9.

České Budějovice

8.

10.

Ostrava

12.

11.

Karlovy Vary

5.

12.

Zlín

13.

13.

Ústí nad Labem

4.

Okresní města:

Pořadí

2011

Město

Pořadí 2010 

 

Pořadí

2011

Město

Pořadí 2010

 

Pořadí

2011

Město

Pořadí 2010 

1.- 3.

Benešov

21.

 

21.

Blansko

14.

 

41.

Písek

42.

1.-3.

Rokycany

56.

 

22.

Český Krumlov

39.

 

42.

Teplice

37.

1.-3.

Tachov

8.

 

23.

Nový Jičín

54.

 

43.

Mladá Boleslav

40.

4.

Most

1.-3.

 

24.

Uherské Hradiště

43.

 

44.

Strakonice

55.

5.

Havlíčkův Brod

4.

 

25.

Jeseník

50.

 

45.

Vsetín

30.

6.

Litoměřice

35.

 

26.

Prostějov

12.

 

46.

Kutná Hora

59.

7.

Louny

16.

 

27.

Jindřichův Hradec

45.

 

47.

Chrudim

36.

8.

Beroun

17.

 

28.

Hodonín

46.

 

48.

Ústí nad Orlicí

7.

9.

Svitavy

26.

 

29.

Cheb

47.

 

49.

Jičín

28.

10.

Kolín

51.

 

30.

Klatovy

49.

 

50.

Mělník

5.

11.

Nymburk

52.

 

31.

Kladno

44.

 

51.

Prachatice

25.

12.

Kroměříž

33.

 

32.

Vyškov

13.

 

52.

Opava

24.

13.

Sokolov

9.

 

33.

Bruntál

20.

 

53.

Frýdek-Místek

48.

14.

Semily

18.

 

34.

Jablonec nad Nisou

11.

 

54.

Chomutov

29.

15.

Znojmo

31.

 

35.

Karviná

53.

 

55.

Děčín

19.

16.

Rakovník

6.

 

36.

Tábor

22.

 

56.

Šumperk

38.

17.

Pelhřimov

27.

 

37.

Přerov

57.

 

57.

Náchod

23.

18.

Trutnov

41.

 

38.

Příbram

32.

 

58.

Domažlice

1.-3.

19.

Žďár nad Sázavou

10.

 

39.

Třebíč

15.

 

59.

Břeclav

58.

20.

Česká Lípa

34.

 

40.

Rychnov n. Kněžnou

1.-3.

 

 

 

 

 

 

 

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz

 


Související články

zákon o provozu na pozemních komunikacích změna

Chci vědět, kdo je šéf…

Jeden můj známý razí teorii, že pokud v Česku existuje otloukánek napříč politickým spektrem, je to motorista. Argumentuje tím, že v naší vlasti máme jednu z nejvyšších spotřebních daní na pohonné hmoty v Evropě, platíme dálniční známky za prakticky neexistující dálnice a k tomu nekonečné kolony…

Text: Luboš Smrčka

12. 06. 2020


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *