Neděle 12. července. Svátek má Bořek.

Chci vědět, kdo je šéf…

zákon o provozu na pozemních komunikacích změna

Jeden můj známý razí teorii, že pokud v Česku existuje otloukánek napříč politickým spektrem, je to motorista. Argumentuje tím, že v naší vlasti máme jednu z nejvyšších spotřebních daní na pohonné hmoty v Evropě, platíme dálniční známky za prakticky neexistující dálnice a k tomu nekonečné kolony…

Během nedobrovolného pobytu v jedné takové koloně po cestě za mým oblíbeným vinařem do Valtic jsem si vzpomněl na jeden text publikovaný v časopise Ekonom. Dal jsem si tu práci a článek nakonec našel, jedná se o Ekonom č. 24/2014. Podle výpočtů odborníků Ostravské univerzity činil v roce 2014 náklad ztraceného času na jednu hodinu kongesce na D1 při stanovené intenzitě provozu 8 148 857 korun. Netuším sice, jak kolegové k výpočtu dospěli, nemám ovšem sebemenší důvod tento zpochybňovat. A docela by mě zajímalo, kam se posunula částka během dalších let.

Také si přečtěte: Jak se bude měnit silniční daň

Jak se bude měnit zákon o provozu na pozemních komunikacích?

Proto mě oslovil článek ohledně problematiky odtahů, na který si dovoluji tímto, z pozice ekonoma, řidiče, majitele vozidla a dálniční známky, reagovat. Text pojednává o pozměňovacím návrhu k Zákonu o provozu na pozemních komunikacích. Ačkoli jsem této problematice opravdu dalek, zaujala mě pasáž, podle které by měl o odtahu havarovaného vozidla rozhodovat nikoli jeho vlastník, jak je tomu doposud, ale správce komunikace, který je podle zákona povinen vykonávat její správu zahrnující zejména její pravidelné a mimořádné prohlídky, údržbu a opravy. V případě dálnic je správcem nepříliš populární ŘSD. Návrh prý rozzuřil nejen samotné řidiče…

Bohužel jsem v první řadě nepochopil, které řidiče návrh rozzuřil? Menšinu těch, kteří se z jakýchkoli důvodů stali účastníky dopravní nehody a touží si vybrat odtahovou službu podle svých preferencí? Nebo drtivou většinu těch, kteří musí trávit desítky minut, někdy i hodiny čekáním na odtahovou službu ve stále narůstající koloně? Opravdu nejsem skalním fanouškem ŘSD, nicméně nevidím nic pobuřujícího na tom, když správce odpovědný za konkrétní majetek určuje na víceméně vlastním území pravidla hry. A ten, komu tato pravidla nevyhovují, může zvolit cestu po okreskách, což bývá ostatně častým jevem.

O odtahu rozhodne ŘSD

Ve zmiňovaném textu, za kterým stojí mě neznámá nezisková organizace, se píše rovněž o tom, že pokud na příkaz dopravní policie rozhodne o odtahu na dálnici její správce, může to provětrat peněženku řidiče havarovaného vozidla. Nejspíše ano. Na druhou stranu, kdo nahradí finanční ztráty řidičům čekajícím na odtah v nekonečných kolonách? Nemělo by v takovém případě platit, že zájem desítek, mnohdy stovek řidičů na co nejrychlejším zprovoznění dálnice, by měl být nadřazen zájmům jednotlivce, případně jeho pojišťovny?

Zároveň předem souhlasím s možnou námitkou, že rozhodující pravomoci PČR a ŘSD se nemusí automaticky rovnat co nejrychlejšímu a kvalitnímu odtahu. Na druhou stranu ovšem budu mít v případě vzniklého problému možnost a nezpochybnitelné právo vznášet dotazy, případně podnikat právní kroky předem jasným směrem. Představa toho, že bych dejme tomu po hodině strávené v koloně běžel zjišťovat jméno pojišťovny, jejíž odtah je neznámo kde, je totiž na hony vzdálena realitě. A z pozice plnohodnotného účastníka silničního provozu mám plné právo vědět, kdo je na dálnici šéf.

A věta, která mě pobavila a vyděsila na závěr. Pojišťovny prý s největší pravděpodobností nebudou chtít proplatit odtažení vozidla, které samy nezařídily. Ač ve finančnictví vcelku zběhlý, nemyslím si, že by se pojišťovny měly zabývat organizací odtahů. Je to asi stejné, jako kdyby majitel hořící nemovitosti nechal tuto lehnout popelem a ohrozil polovinu vesnice, protože hasiče, kteří dorazili jako první, neposlala jeho pojišťovna.

3 komentáře: “Chci vědět, kdo je šéf…”

  1. Petr napsal:

    Několikrát jsem asistenční služby od různých pojišťoven využil.
    Zkušenost?
    30 – 45 min. čekání na příjezd. Obrovské rozdíly, co která pojišťovna kryje v základu, co v příplatcích apod.
    Někdo např. v základu nemá vyproštění.
    Někdo nekryje záměnu paliva (pak radši říct, že nevím, proč auto přestalo jet).
    Někdo odtáhne jen do nejbližšího servisu, někdo i do jiného nebo domů.
    Někdo umožní odtáhnout dál (než kryje limit) za příplatek, u někoho s tímto vůbec nepochodíte.
    Někdo vás neodtáhne, pokud jste např. „jen“ 20km od bydliště.
    Atd. atd.
    Podmínky se pravidelně mění.
    Se zaplacením na další rok přecházíte automaticky na nové podmínky, které v tu chvíli ale pojišťovna neposílá.
    Jako člověk z oboru jsem si nějakou dobu dělal tabulky a porovnání a pak už mě to přestalo bavit neustále aktualizovat.
    Běžný řidič se o toto jen výjimečně zajímá a většina by se divila, že asistenční služby neobsahují to, co by očekával :-/.
    Měl jsem i zkušenost s tím, kdy je ve Francii povinné co nejdříve odtáhnout z hlavní silnice vůz, aby neblokoval dopravu / nebyl rizikem pro další nehody. Každý úsek obhospodařuje nějaká společnost (státní odtahovka?).
    Problém byl, že česká pojišťovna pak nechtěla zásah proplatit, protože se nepočkalo, až jak to ona domluví.
    Jenže to nešlo, protože ve Francii se řeší odtah nejspíše přesně tím způsobem, jak se navrhuje v článku!
    Když jsme to pojišťovně vysvětlili, tak to dopadlo naštěstí dobře.
    Takže není to žádná novinka a vítr vane asi ze Západu :-)…

  2. Výhrada k odtahu vozidla prostředky ŘSD napsal:

    Návrh, pokud by byl schválen, vyvolá řadu soudních pří. Ač řidič a majitel vozidla, jak píšete, zřejmě vůbec netušíte, že je u nás obrovská nezanedbatelná skupina majitelů vozidel, kteří mají odtah již dávno zajištěn předem. Vedle povinného pojištění si totiž hradí taktéž pojištění havarijní a v něm často odtah, coby hrazenou část služby. Ve světle toho by Vám právníci jistě dokázali popsat řadu situací, které by následovaly po nuceném odtahu vozidla krytého pojištěním, viz výše. Na konci článku píšete, cituji: „..po hodině strávené v koloně běžel zjišťovat jméno pojišťovny, jejíž odtah je neznámo kde, je totiž na hony vzdálena realitě.“. Proboha, proč bych to dělal? Jako ZODPOVĚDNÝ řidič mám, jak píši výše, havarijní pojistku a v ní sjednán odtah. Kartičku s telefonním číslem své pojišťovny, která obratem kontaktuje nasmlouvanou odtahovku nejbližší místu poruchy, mám založenu v ŘP. V minulosti jsem toto absolvoval 2x a do 20 min. byl odtah na místě. Tak prosím přestaňte psát bludy a nevyrábějte problémy tam kde nejsou.

    • Chci vědět, kdo je šéf.... napsal:

      Pokud jsem do dobře pochopil, text není o řidičích, kteří na dálnici nabourali, ale o účastnicích silničního provozu, kteří přichází o čas v čekání na odtahovou službu. Pokud pan Kameník dvakrát boural a služba dorazila pokaždé do 20 minut, velká gratulace. Mám opačné zkušenosti, musel jsem čekat v koloně takřka hodinu. Jako nebourajícímu řidiči je mi úplně jedno, kolik zaplatí za odtah viník nehody. A ještě jedna věc, pokud má ŘSD něco spravovat, měla by mít právo určovat pravidla hry. Komu se to nelíbí, ať jezdí po zmiňovaných okreskách a ušetří za dálniční známku…..

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.