01. 03. 2012
Bezmála 50 tisíc bankovních klientů v ČR a na Slovensku rozhodlo: poplatek za předčasně splacený úvěr je nejabsurdnější
Nejabsurdnější bankovní poplatky za roky 2005 až 2010:
2005 – poplatek za příchozí platbu,
2006 – poplatek za výběr z bankomatu vlastní banky,
2007 – poplatek za vedení běžného účtu,
2008 – poplatek za nadměrný vklad,
2009 – poplatek za vklad na přepážce na vlastní účet a
2010 – poplatek za výběr na přepážce z vlastního účtu
nebyly nominovány, aby „dostaly šanci“ také další nepochopitelné a absurdní poplatky.
Anketa by kromě zjištění postojů bankovních klientů měla do jisté míry vyvinout tlak na banky při změně jejich poplatkové politiky, což se v posledních letech také děje.
Do 30. listopadu 2011 měli šanci ovlivnit strukturu navrhovaných bankovních poplatků návštěvníci webu tím, že nominovali poplatek, který považovali za absurdní. Z těchto nominací jsme sestavili tabulku 15 poplatků, které byly nominovány nejčastěji. Počínaje 1. prosincem 2011 začalo dvoukolové hlasování. V prvním kole, které skončilo 31. ledna, vybrali návštěvníci webu pět nejabsurdnějších poplatků, které získaly největší počet hlasů.
Poplatek za předčasně splacený úvěr pokračoval ve spanilé jízdě z 1. kola hlasování a i ve finálovém kole suverénně zvítězil s téměř 40% hlasy. „Klienty evidentně irituje, že se stále mluví o hrozbě nesplácení úvěrů, ale když chce úvěr klient splatit dřív, dostane pořádně za uši. Mimochodem zákon o spotřebitelském úvěru již zabraňuje neadekvátním pokutám za předčasné splacení půjčky (max. 1% z dlužné částky). Věc má však podle mě ještě jeden přesah – lidé ač třeba neekonomicky vzdělaní citlivě vnímají, že oni jsou schopni vrátit peníze dřív, ale vidí, že ti, co poučují (politici), řídí státy takovým způsobem, že se dluh nesplácí vůbec a ten se tak před nimi (námi) jen valí a oddaluje. V tomto kontextu je pak onen vítězný poplatek vskutku absurdní“, říká provozovatel www.bankovnipoplatky.com Patrik Nacher
Z výsledků navíc vyplývá nevídaná konzistence v názorech bankovních klientů, kromě loňského vítěze (poplatek za výběr na přepážce z vlastního účtu), který se letos již nemohl ucházet o hlasy návštěvníků webu, všechny ostatní loňské finálové poplatky se dostaly do finálové pětky i letos. Mimochodem letošní vítěz skončil loni čtvrtý.
Výsledky finálového hlasování:
1. Poplatek za předčasně splacený úvěr |
10 283 hlasů (39,86%) |
2. Poplatek za zjištění zůstatku přes bankomat |
6 471 hlasů (25,08%) |
3. Poplatek za výpis z účtu zaslaný elektronickou cestou |
4 142 hlasů (16,05%) |
4. Poplatek za vložení dalších údajů do příkazu k úhradě |
2 828 hlasů (10,96%) |
5. Poplatek za vedení účtu zemřelého klienta |
2 077 hlasů (8,05%) |
Celkem ve finále hlasovalo: 25 801
Poprvé v historii se hlasovalo také za pomocí sms. Hlasování přitom dopadlo úplně stejně.
Výsledky finálového hlasování pomocí sms:
1. Poplatek za předčasně splacený úvěr |
459 |
2. Poplatek za zjištění zůstatku přes bankomat |
154 |
3. Poplatek za výpis z účtu zaslaný elektronickou cestou |
82 |
4. Poplatek za vložení dalších údajů do příkazu k úhradě |
28 |
5. Poplatek za vedení účtu zemřelého klienta |
14 |
Celkem sms: 737
V prvním kole hlasovalo celkem 23 978 lidí. Z ČR přišlo 23 323 hlasů a ze Slovenska jen 655. Finálová pětka tentokrát v obou zemích nebyla shodná. Poplatek na 5. místě byl v obou zemích rozdílný. Zatímco u nás skončil na tomto místě poplatek za vedení účtu zemřelého klienta, na Slovensku to byly dva poplatky – poplatek za vedení účtu k hypotečnímu úvěru a výše poplatku za vklad na účet na přepážce třetí osobou. Poplatek za vedení účtu zemřelého klienta skončil v SR až na 12. místě.
Ve finálovém kole se ankety zúčastnilo 25 801 respondentů (z ČR hlasovalo 25 141 lidí, ze Slovenska přišlo podobně jako v 1. kole 660 hlasů). Výsledky v obou zemích byly i přes velký rozdíl v počtu hlasů naprosto shodné.
Celkem se 7. ročníku zúčastnilo 49 779 bankovních klientů.