Začátek druhého čtvrtletí dopadl pro maloobchodníky relativně příznivě. Oproti předešlým měsícům se dařilo prodejcům a opravářům aut, což koresponduje s dubnovým zájmem o automobily v celé Evropě a s delší zimou (pozdější výměna zimních pneumatik za letní). Dobře si vedli i prodejci nepotravinářského zboží, které tradičně souvisí se silným internetovým prodejem. Největší poptávka byla po spotřební elektronice a oblečení. To je tradičně sortiment, který je první na ráně, pokud je třeba někde ušetřit. Aktuální údaje tedy napovídají, že Češi začínají být skrytými optimisty. Podobný obrázek poskytuje i „šetření nálady“, kde v květnu spotřebitelé ukázali, že jejich chuť utrácet se zvedá. Jednou z příčin může být poměrně slabý růst cen.
Naopak prodejcům potravin se po příznivém březnu opět přitížilo. Nákupní tašky byly poloprázdné, respektive o 6 % prázdnější než o rok dříve. K lepšímu výsledku nepomohl ani kalendář, který se ale u prodejů potravin projevuje méně než u ostatního sortimentu.
Pohled na průměrnou výplatní pásku v prvním čtvrtletí letošního roku nebyl zrovna příjemný. Oproti loňsku průměrná mzda klesla o 0,4 % (o 85 Kč na 24 061 Kč), což je první meziroční pokles od roku 2001. Důvodem jsou výhradně nižší výplaty v podnikatelské sféře. Ty ale zásadním způsobem ovlivnila akce z minulého čtvrtletí, kdy firmy s předstihem vyplatily odměny a bonusy. To se nejvíc projevilo v peněžnictví a pojišťovnictví, kde průměrná mzda klesla meziročně o více než 10 % (po růstu o 23,2 % ve čtvrtém čtvrtletí), čili o necelých 6 000 Kč. Pokud bychom poměřili průměr mzdy za loňský říjen až letošní březen, tak si zaměstnanci meziročně polepšili o 1,6 %. Reálně tedy zchudli o mírných 0,2 %.
Celkový objem mezd se snížil o 1 %, čili o více než 5 mld. Kč, zaměstnanost klesla mírněji (-0,6 %), což značí pokles průměrných nákladů na jednoho zaměstnance. V prvním čtvrtletí ztratilo oproti minulému roku práci více než 23 tisíc lidí, z toho polovinu ve zpracovatelském průmyslu a necelý zbytek ve stavebnictví.
Filip Fyrbach, makroekonomický analytik GE Money Bank
REKLAMA