CZK/€ 25.140 -0,02%

CZK/$ 24.174 +0,41%

CZK/£ 29.766 -0,02%

CZK/CHF 26.613 +0,00%

22. 04. 2020

0 komentářů

Produkce aut spadla o více než třetinu, v dubnu možná až o 90 %

 


 

Nových dat, která by ilustrovala vývoj české ekonomiky po nástupu korona-krize či nouzového stavu, je zatím poskrovnu, nicméně první střípky obrázku „nové“ ekonomiky se už pomalu a jistě začínají skládat. Mezi prvními tvrdými daty vynikají především čísla ze tří tuzemských automobilek, které v průběhu března zastavily výrobu vlastně největšího tuzemského průmyslu, který přímo i nepřímo generuje zhruba 10 % HDP. Odstávky přitom začaly ke konci druhé dekády března a ve dvou ze tří finalistů ještě ani neskončily.
Podle čísel AutoSAPu se produkce osobních automobilů v březnu propadla o více než 36 %, což aktuálně znamená, že se nevyrobilo cca 47,5 tisíce vozů, které představují něco přes tři procenta celoroční produkce. Autoprůmysl bude vzhledem ke své dominantní váze v rámci průmyslu i hlavním důvodem velmi slabých výsledků celého odvětví nejenom za březen, ale i za duben, kdy se propad produkce aut sníží zřejmě až o 90 %. V takovém případě by už výpadek produkce osobních vozů v ročním vyjádření překonal hranici 10 %.Je přitom nepravděpodobné, že by se v dalších měsících podařilo automobilovému průmyslu tuto ztrátu (cca 160 vozů) vykrýt či dohnat.

Nejenom proto, že celkový návrat automobilek na 100 % produkce nemusí být okamžitý z důvodu hladkého zajištění subdodávek.
Hlavní otázkou nicméně bude, jak se v nových časech bude vyvíjet poptávka po nových vozech. Budou evropské firmy v současné bezprecedentní recesi pospíchat s obnovou svých vozových parků? Podaří se rychle restartovat exporty do třetích zemí? A na oprávněně posledním místě nelze zapomenout ani na evropské spotřebitele, zda jejich chuť pořídit si nové auto zůstala stejně silná jako před nástupem recese, nebo zda bude vyčkávat na nějakou pobídku k nákupu ve formě šrotovného.
Koronavirus je tedy po zavedení pokut za nadměrné emise už druhou zásadní výzvou, které autoprůmysl v poslední době čelí. Automobilový průmysl tak prochází asi nejtěžším obdobím v historii, které předčí i časy po pádu banky Lehman Brothers a které může podobu tohoto odvětví docela významně změnit.

Petr Dufek
Analytik ČSOB

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů


Související články

Komentář: Evropské akcie stále výrazněji klopýtají za americkými. Proč?

Evropské akcie stále dramatičtěji zaostávají za americkými, což se za Donalda Trumpa ještě prohloubí. Obnovitelné zdroje tlačené Bruselem totiž elektřinu dále zdražují, zatímco Trump vsází na lacinou fosilní elektřinu, aby mocně rozvíjel umělou inteligenci, v níž EU již nyní povážlivě ztrácí.

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

24. 01. 2025

Co bude znamenat Great Wealth Transfer pro Wall Street? Chystá se investiční boom vedený mileniály?

Očekávaný „Great Wealth Transfer”, při kterém by mělo do roku 2045 přejít přibližně 84 bilionů dolarů z generace baby boomers na mladší generace, jako jsou mileniálové a generace Z, má významné dopady na Wall Street a pravděpodobně způsobí zásadní změny v investičních trendech. Mladší investoři pravděpodobně nasměrují […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

22. 01. 2025

Průvodce fondy kvalifikovaných investorů

Popularita fondů kvalifikovaných investorů (FKI) stoupá a tvoří tak stále častější součást portfolií klientů, které zajímají investice do konkrétních projektů. Chceme vám postupně představovat fondy z portfolia investiční společnosti AVANT, které jsou otevřené pro fundraising. Jako první díl ale přinášíme krátkého „průvodce“ touto oblastí finančních produktů.

Text: Redakce

Foto: Avant

21. 01. 2025


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *