CZK/€ 25.305 -0,06%

CZK/$ 23.413 +0,02%

CZK/£ 29.594 +0,24%

CZK/CHF 25.911 +0,38%

22. 04. 2020

0 komentářů

Produkce aut spadla o více než třetinu, v dubnu možná až o 90 %

 


 

Nových dat, která by ilustrovala vývoj české ekonomiky po nástupu korona-krize či nouzového stavu, je zatím poskrovnu, nicméně první střípky obrázku „nové“ ekonomiky se už pomalu a jistě začínají skládat. Mezi prvními tvrdými daty vynikají především čísla ze tří tuzemských automobilek, které v průběhu března zastavily výrobu vlastně největšího tuzemského průmyslu, který přímo i nepřímo generuje zhruba 10 % HDP. Odstávky přitom začaly ke konci druhé dekády března a ve dvou ze tří finalistů ještě ani neskončily.
Podle čísel AutoSAPu se produkce osobních automobilů v březnu propadla o více než 36 %, což aktuálně znamená, že se nevyrobilo cca 47,5 tisíce vozů, které představují něco přes tři procenta celoroční produkce. Autoprůmysl bude vzhledem ke své dominantní váze v rámci průmyslu i hlavním důvodem velmi slabých výsledků celého odvětví nejenom za březen, ale i za duben, kdy se propad produkce aut sníží zřejmě až o 90 %. V takovém případě by už výpadek produkce osobních vozů v ročním vyjádření překonal hranici 10 %.Je přitom nepravděpodobné, že by se v dalších měsících podařilo automobilovému průmyslu tuto ztrátu (cca 160 vozů) vykrýt či dohnat.

Nejenom proto, že celkový návrat automobilek na 100 % produkce nemusí být okamžitý z důvodu hladkého zajištění subdodávek.
Hlavní otázkou nicméně bude, jak se v nových časech bude vyvíjet poptávka po nových vozech. Budou evropské firmy v současné bezprecedentní recesi pospíchat s obnovou svých vozových parků? Podaří se rychle restartovat exporty do třetích zemí? A na oprávněně posledním místě nelze zapomenout ani na evropské spotřebitele, zda jejich chuť pořídit si nové auto zůstala stejně silná jako před nástupem recese, nebo zda bude vyčkávat na nějakou pobídku k nákupu ve formě šrotovného.
Koronavirus je tedy po zavedení pokut za nadměrné emise už druhou zásadní výzvou, které autoprůmysl v poslední době čelí. Automobilový průmysl tak prochází asi nejtěžším obdobím v historii, které předčí i časy po pádu banky Lehman Brothers a které může podobu tohoto odvětví docela významně změnit.

Petr Dufek
Analytik ČSOB

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz


Související články

Komentář: Šílenství měnové politiky

Současná měnověpolitická „sezóna“ začala v roce 2022, kdy centrální bankéři v západních vyspělých ekonomikách začali zvyšovat sazby, aby bojovali proti inflaci. Trvalo jim několik let, než se dostali tam, kde jsou dnes. Zda bylo jejich úsilí úspěšné, nám pravděpodobně napoví několik příštích měsíců a další období.

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

18. 03. 2024

Analýza: Zpátky do reality – pravidelný příjem v roce 2024

Investování za účelem dosažení pravidelného příjmu se oproti předpandemické době nízkých úrokových sazeb a kvantitativního uvolňování radikálně změnilo. Poprvé po mnoha letech může být úrok na peněžním vkladu lákavou alternativou. „Uložení“ peněz v ultradefenzivní hotovosti však obnáší vlastní rizika a nenabízí žádnou příležitost ke kapitálovému zhodnocení. Rok […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

14. 03. 2024

Komentář k akciovým trhům: Investoři by měli zůstat velmi selektivní

Buffettův valuační indikátor globálních akciových trhů je nyní na úrovni 111 %. Tato hodnota výrazně převyšuje úroveň dlouhodobého mediánu s hodnotou 87 % a je dokonce poměrně výrazně i nad další klíčovou úrovní dlouhodobého mediánu plus jedné směrodatné odchylky s hodnotou 105 %. Globální akciové trhy jako […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

11. 03. 2024


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *