CZK/€ 24.365 -0,14%

CZK/$ 21.745 -0,30%

CZK/£ 28.745 -0,22%

CZK/CHF 26.165 -0,03%

17. 02. 2026

Nezapomeňte si odečíst až 48 tisíc z daňového základu

 

S blížícím se obdobím podávání daňových přiznání připomíná KB Penzijní společnost účastníkům penzijního spoření důležitou výhodu – daňový odpočet vlastních příspěvků. Za zdaňovací období 2025 lze v součtu za produkty spoření na stáří uplatnit odpočet až 48 000 Kč, což při 15% sazbě daně představuje úsporu až 7 200 Kč.



 

„U penzijka platí, že si od základu daně lze odečíst tu část vlastních příspěvků, která přesahuje hranici s nárokem na maximální státní podporu – tedy vše, co jste v jednotlivém měsíci posílali nad 1 700 Kč měsíčně,“ uvádí Jana Petrovská, členka představenstva KB Penzijní společnosti. „Pokud klient pravidelně posílal například sjednaný příspěvek 5 700 Kč měsíčně, využije maximální roční odpočet 48 000 Kč. Kdo spořil méně, uplatní poměrnou část. Druhou možností je pak jednorázový příspěvek, například v prosinci, opět nad částku maxima pro státní příspěvek. Takovou platbu však klient musí označit například DANĚ 2026“.

 Daňové zvýhodnění mohou využít všichni účastníci penzijního spoření se zdanitelnými příjmy – zaměstnanci, OSVČ i penzisté s příjmy z práce nebo z pronájmu. Pro starobní důchodce se zdanitelným příjmem platí, že mohou pro daňový odpočet uplatnit vlastní příspěvky už od první koruny (až do ročního limitu 48 000 Kč), protože nemají nárok na státní příspěvek. Daňové potvrzení KBPS aktivně rozesílala klientům v lednu, případně si o něj mohou dodatečně zažádat nebo ho najdou v klientské zóně Můj penzijní účet na www.penzeKBPS.cz.

Nejvyšší limit 48 000 Kč platí dohromady pro produkty spoření na stáří – typicky penzijní připojištění, doplňkové penzijní spoření, životní pojištění, dlouhodobý investiční produkt a pojištění dlouhodobé péče (lze je kombinovat).

KB Penzijní společnost zároveň doporučuje klientům dívat se dopředu: kdo si v roce 2026 zvýší pravidelný příspěvek, může si vytvořit prostor pro vyšší daňový odpočet v dalším daňovém přiznání a současně rychleji budovat rezervu na stáří.


Související články

Odejít do starobního důchodu letos nebo až v roce 2027? Správné načasování je klíčové

Pokud patříte mezi ty, kterým vzniká nárok na odchod do starobního důchodu do konce letošního roku, pak zbystřete. Již nyní máme k dispozici schválené nařízení vlády s parametry, které budou v roce 2027 platit pro výpočty důchodů. Oproti návrhu nařízení ze srpna si polepší lidé, kteří pobírají […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstck

29. 09. 2026

EET není jen evidence tržeb. Nový zákon mění daně rodinám, studentům i restauracím

Návrat elektronické evidence tržeb od ledna příštího roku není jedinou změnou, kterou nově schválený zákon přinese. Daňový balíček spojený s EET 2.0 obnovuje školkovné a studentskou slevu na dani, snižuje DPH u nealkoholických nápojů podávaných v gastronomii, osvobozuje část spropitného zaměstnanců od daní a odvodů a vrací […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstck

23. 09. 2026