Pondělí 24. června. Svátek má Jan.

Neplatné investiční pojisky: Česká pojišťovna čelí hromadné žalobě a ČNB trestnímu oznámení

Pojištění 26.06.2018 | 17:16 0 Komentářů

Kauza neplatných smluv investičního životního pojištění má pokračování. Spolek Podvedení klienti se rozhodl podat hromadnou žalobu na Českou pojišťovnu. Jeden z klientů zároveň podává trestní oznámení na Českou národní banku (ČNB).

Finanční arbitr i soud již dříve rozhodl, že některé smlouvy investičního životního pojištění jsou neplatné a pojišťovny by klientům měly vrátit všechny peníze během let zaplacené.

Česká pojišťovna se brání, že všechny smlouvy životního pojištění v jejím portfoliu jsou v souladu s požadavky klientů i platné legislativy. Smlouvy životního pojištění jsou tedy platné a klientům jsou z nich řádně vyplácena pojistná plnění,“ reagovala mluvčí pojišťovny Ivana Buriánková.

„Existuje tady problém týkající se možná několika milionů lidí s neplatnými pojistnými smlouvami, jejichž peníze jsou v ohrožení. Jsou zde jasná rozhodnutí finančního arbitra či soudu o neplatnosti klíčových ujednání v typových pojistných podmínkách, respektive o neplatnosti pojistných smluv jako celku. Přesto odpovědné instituce na problém kašlou a pojišťovny se tváří, že se nic neděje,“ uvedl člen výboru spolku Jiří Chvojka.

Spolek rozhodl učinit právní kroky kvůli nečinnosti státní správy, a to především orgánu dohledu nad činností pojišťoven (tedy ČNB), a zároveň kvůli tomu, že většina dotčených pojišťoven ignoruje nálezy finanční arbitra i rozsudek soudu.

„Na Českou pojišťovnu spolek podává žalobu proto, že ta navzdory ustálené judikatuře finančního arbitra svým protiprávním jednáním nadále poškozuje klienty s dotčenými pojistnými smlouvami, například snižováním nároků z pojištění kvůli účtování nesjednaných nákladů a poplatků,“ uvedl Jiří Chvojka.

„Jde vlastně o substituci hromadné žaloby. Spolek může v rámci jediné takové žaloby jednat jménem neomezeného počtu spotřebitelů. Není tedy vázán na jednu kauzu, ale může se domáhat, aby se pojišťovny zdržely svého jednání vůči všem, kteří disponují předmětnými pojistnými smlouvami,“ vysvětluje právní zástupce spolku Viktor Rossmann.

Jeden z klientů zároveň podal prostřednictvím právního zástupce trestní oznámení na ČNB. „ČNB navzdory svým zákonným povinnostem i rozsáhlým pravomocím nezakázala České pojišťovně pokračovat v protiprávním jednání poškozujícím spotřebitele, jako je například účtování nesjednaných nákladů a poplatků na smlouvách životního pojištění. Tím se ČNB mohla dopustit trestného činu maření úkolu úřední osoby z nedbalosti,“ uvedl advokát Miroslav Němec.

ČNB ale již dříve uvedla, že do jejích zákonných pravomocí nespadá posuzování platnosti smluvního ujednání mezi pojišťovnami a jednotlivými klienty.

Zdroj: ČTK

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.