05. 12. 2025
Maloobchod roste, ale neoslňuje
Tuzemské maloobchodní tržby vykázaly v průběhu letošního října meziměsíční nárůst o 0,4 %, což odpovídá meziročnímu zvýšení o 2,8 %. Tento výsledek byl v souladu s očekáváním trhu a oproti předchozímu měsíci (2,6 %) představuje mírné zlepšení.
![]()
Meziměsíčně rostly hlavně prodeje mimo prodejny, stánky a trhy (1,6 %), prodeje prostřednictvím internetu (1,6 %) a oděvů a obuvi (1,4 %). Pokles naopak hlásí tržby za výrobky pro domácnost (-1,0 %), potraviny ve specializovaných prodejnách (-0,3 %) a pohonné hmoty (-0,2 %).
Meziročně se nejvíce zvýšily prodeje kosmetických a toaletních výrobků (9,2 %), výrobků pro kulturu, sport a rekreaci (8,0 %) a prostřednictvím internetu (7,3 %). Příliš se naopak nedařilo prodejcům počítačových a komunikačních zařízení (-2,8 %), potravin (-0,3 %) a výrobků pro domácnost (0,5 %). S přihlédnutím k vahám jednotlivých kategorií byl meziroční růst tažen hlavně obchodem prostřednictvím internetu (příspěvek 1,1 procentního bodu), opačným směrem pak působil hlavně prodej potravin ve specializovaných prodejnách (-0,1pb).
Maloobchod si drží mírně vzestupnou tendenci, nicméně tempo růstu tržeb v poslední době není právě oslnivé. Od začátku letošního roku se prodeje zvýšily o 2,2 procenta, ale většina tohoto zlepšení se odehrála do dubna, a od té doby tržby víceméně přešlapují na místě, když meziměsíční zvýšení v jednom měsíci střídá snížení v tom následujícím. To vše navzdory robustnímu růstu mezd, nízké nezaměstnanosti a zlepšující se spotřebitelské náladě. Aktuálně se prodeje drží zhruba na stejné úrovni, na které byly před pandemií na začátku roku 2020 a k dosavadnímu rekordu, dosaženému v květnu 2021 jim stále chybí zhruba 2 procenta. Ačkoliv předpokládáme, že v příštích měsících růst tržeb bude znovu akcelerovat, historické maximum v letošním roce překonáno nebude. Za celý letošní rok pak maloobchod zřejmě míří k růstu o sympatických 3,5 procenta.
Autor: Vít Hradil, hlavní ekonom INVESTIKA, investiční společnost
![]()


