24. 04. 2024
E-šmejdi způsobili za první čtvrtletí škody za 357 milionů korun
Za první tři měsíce letošního roku se počet kybernetických útoků na klienty bank zvýšil o 21 procent. Celkově bylo napadeno 20 723 klientů. I přes vyšší počet útoků se snížila celková škoda, a to na 357 milionů korun. Klesla i průměrná škoda na jednoho klienta, která je mírně přes 17 tisíc korun.
![]()
Za první letošní čtvrtletí e‑šmejdi způsobili škody za 357 192 695 Kč, to je ve srovnání se stejným obdobím loňského roku pokles o více než 18 milionů korun. Za celý loňský rok byla celková výše škody 1,35 miliardy korun.
Průměrná škoda na klienta se snížila
I přes vyšší počet napadených klesla v 1. čtvrtletí průměrná škoda na klienta téměř o pět tisíc korun na 17 236 Kč. V loňském prvním čtvrtletí dosahovala průměrná škoda na klienta 22 080 Kč. Letos e‑šmejdi za první tři měsíce dokázali napadnout 20 723 klientů, došlo tedy buď k úspěšnému přihlášení do jejich elektronického bankovnictví nebo zneužití platební karty. Jde o jakýkoliv způsob napadení – tedy i manipulace, kdy klient zadává nebo autorizuje platbu sám. Ve stejném období roku 2023 to bylo 17 006 lidí.
Nové hrozby v kyberprostoru
Nejnovější typ podvodu souvisí s údajným přeplatky, v tomto období nejčastěji na dani z příjmu. E‑šmejdi jsou schopni pomocí tzv. NFC technologie i manipulacemi od klienta na dálku získat údaje o jeho platební kartě, a tak ji použít pro výběr z bankomatu. Tomu ale předchází řada podezřelých kroků, při kterých by měl klient zbystřit.
Poškozenému přijde SMS z banky s aktualizací bankovní aplikace nebo že je jeho účet v ohrožení. Obsahuje rovnou odkaz, na kterém si klient banky může stáhnout aplikaci, která se tváří jako legitimní, ovšem ve skutečnosti je podvodná. Po stažení aplikace a vyplnění osobních a citlivých údajů, jako je například PIN ke kartě, zavolá údajný pracovník banky. Ten už má všechny údaje k účtu poškozeného a přístup do něj. Informuje, že účet je napadený a k záchraně peněž je zapotřebí přiložit platební kartu k mobilnímu telefonu. V tom okamžiku dojde k přenesení NFC signálu (načtení dat z čipu přiložené karty) do jiného mobilního zařízení, se kterým je další podvodník u bankomatu, ze kterého může vybrat peníze,“ popisuje Filip Hanzlík, pověřený výkonný ředitel České bankovní asociace.
REKLAMA
Další významnou hrozbou, v tomto případě už ne novou, jsou investiční podvody. E‑šmejdi se snaží získat důvěru svých obětí a následně i jejich citlivé údaje k bankovnictví pod záminkou zhodnocení finančních prostředků prostřednictvím investování. Ve většině případů e‑šmejdi získají přihlašovací údaje s využitím programu pro vzdálený přístup, který si na jejich radu oběti nainstalují do svého počítače nebo telefonu.
Nenechte se obrat o své peníze, vyzkoušejte si Kybertest
Jak útoky e‑šmejdů vypadají, a jak se jim dá efektivně bránit. To je cílem celonárodní vzdělávací kampaně #nePINdej!. Jejím klíčovým prvkem je interaktivní vzdělávací test na webu Kybertest.cz, kde se můžete podívat na deset nejčastějších podvodů a také si vyzkoušet, jak jim nenaletět.
![]()


