CZK/€ 25.230 -0,02%

CZK/$ 23.714 +0,00%

CZK/£ 29.540 +0,02%

CZK/CHF 26.023 +0,17%

27. 11. 2012

0 komentářů

Coach a Starbucks: minimálně jeden je špatně ohodnocen

 


 

Proč mě tyto společnosti zaujaly?
Na příkladu firem Coach a Starbucks jde krásně vidět, jak rychle se investorům může valuace vymknout kontrole.  Finanční ukazatele vykazují v případě firmy Caoch lepší růst než ukazatele Starbaksu.   Nicméně ve valuaci založené na poměru ceny k volnému cashflow Starbucks suverénně vede. A to i přesto, že hlavní zdroj růstu obou firem – očištěný disponibilní příjem – je  velmi podobný. Historický výkon firem sice není dobrý ukazatel budoucích výkonů, ale společnosti se silnou výsledovkou jsou prostě silné firmy.

Obou firmám se v minulosti dost dařilo. V uplynulých 10 letech rostly roční tržby Starbucksu v průměru o 15 %, u Coache to bylo 21 %. Čistý zisk rostl v případě Starbucksu o 20 % a Coache 28 %. A ukazatel EPS rostl Starbucksu o 21 % a Coachi dokonce o 31 %. To jsou  excelentní čísla!

Vzhledem k velikostem firem tak dobrý růst již očekávat nemůžeme. Určitě si ale u nich dokážu představit růst vyšší než celkový růst HDP, protože silný růst v minulosti může znamenat určitou výhodu oproti konkurenci.

U obou firem se roční cashflow pohybují v miliardách, ale jejich ohodnocení se, ať už na základě P/E nebo volného cashflow, hodně liší. Starbucks je více než třikrát dražší než Coach.
Může to samozřejmě odrážet lepší vyhlídky Starbucksu. Buď to, anebo je jedna z firem špatně oceněná. Zvláště když je Coach s vyšším růstem, lepším výkonem a stabilnějšími finančními výsledky levnější.
V současnosti pochází 86 % tržeb Coache z USA a Japonska. Trhy módních doplňků rostly zhruba o 10 %, což je pořád slušné číslo. Starbucks generuje 76 % tržeb z USA. Firmy tedy „dobyly“ své domovské trhy, a proto se soustřeďují hlavně na Čínu. To ovlivní míru růstu jak v krátkodobém tak v dlouhodobém horizontu.
 
Bude Starbucks růst o tolik rychleji než Coach, aby ospravedlnil své vysoké ocenění? Možná, ale selský rozum mi napovídá, že cena je příliš vysoká, vezmeme-li v potaz fakt, že firmy si jsou podobné v historickém růstu a expanzí do podobných oblastí a možnostmi managementu.

Cashflow je důležitější než zisky
Investoři se často zaměřují na P/E, ale zisky nejsou tou nejlepší cestou, jak ohodnotit podnik. Lepší cestou je totiž schopnost generovat hotovost. Starbucks má sice o 40 % vyšší čistý zisk, ale z pohledu volného cashflow, což je pro investování důležitější, je Coach schopen z jednoho dolaru zisku vytvořit více hotovosti. V posledních deseti letech to bylo zhruba o 2 % více než Starbucks, což může znít jako malá částka. V průběhu dekády však toto číslo naroste o mnoho více.

REKLAMA

Pokud porovnáme ohodnocení Starbucksu k Coachi na základě volného cashflow, dostáváme 230% prémii. U P/E valuace dostáváme prémii 170 %. Očekávám, že se budete pochybovat o ocenění jedné nebo i obou společností.

Takže je Starbucks oprávněně dvakrát, respektive třikrát, dražší než Coach? Myslím si, že nikoli. Podle výše zmíněných důvodů je Starbucks předražený a Coach podceněný. Jak byste tuto informaci zobchodovali?

Závěr: jestli je Starbucks správně oceněn, pak je velmi pravděpodobné, že Coach je podhodnocen, takže jej kupte. Je-li však správně ohodnocen Coach, pak se od Starbucksu držte dále, nebo ještě lépe, prodejte ho.

Matt Bolduc, akciový analytik Saxo Bank

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz


Související články

Investice & daně. Kdy máte klid a kdy musíte vyplňovat přiznání?

Obliba investování u nás roste. Jen v podílových fondech Češi zhodnocují už přes 938 miliard korun, další stovky miliard mají investoři v akciích, burzovně obchodovaných fondech a dalších aktivech. Se vzrušujícím investičním světem je ale spojena i méně zábavná povinnost, a to jsou daně. Podívejte se, co si jako […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

16. 04. 2024

Investiční horečka v prvním čtvrtletí roku

Uplynulý kvartál byl z pohledu světových burz skutečně výjimečný. Řada aktiv významně vzrostla na hodnotě a tato mohutná „rally“ často připomínala technologickou „dot-com bubble“ z konce minulého tisíciletí. Nezůstalo však pouze u technologických akcií, k výšinám se vydalo rovněž zlato nebo stříbro. O čem bylo minulé období na trzích a […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

15. 04. 2024


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *