13. 04. 2021
Česká spořitelna: Tři dosud neznámá fakta o bankovní identitě
Zájem Čechů o digitální služby roste. Možnost využívat vlastní bankovní identitu k přihlašování se k online službám vzbudila mezi lidmi zájem i zvědavost. Lidé se zejména těší, že nebudou muset ztrácet čas chozením na úřady. Jejich frustraci ale občas způsobuje nedostatek online služeb.
![]()
Taková jsou zjištění České spořitelny tři měsíce poté, co umožnila svým klientům využívat bankovní identitu nejen k přihlašování do internetového bankovnictví George, ale také k prokazování identity při online komunikaci se státem.
Během prvních tří měsíců letošního roku provedli klienti České spořitelny přes 227 tisíc přihlášení k online službám státu prostřednictvím svojí bankovní identity. Tuto možnost využilo přes 84 tisíc klientů.
Zajímavostí, které vyplynuly z průzkumu agentury STEM/MARK mezi lidmi, kteří již bankovní identitu k online prokázání totožnosti při komunikaci se státem využili, je hned několik:
Zaprvé – hned od svého uvedení na trh si získala bankovní identita coby nástroj k plošnému prokazování totožnosti oblibu. Všichni dotazovaní uvedli, že ji hodlají využívat i v budoucnu, a to zejména díky jednoduchému a rychlému způsobu přihlašování (93 %) a také díky tomu, že si nemusí pamatovat nová hesla a mohou využívat již existující kódy, kterými se přihlašují do svého internetového bankovnictví (81 %).
REKLAMA
Zadruhé – motivací k prvnímu vyzkoušení bankovní identity byla i zvědavost, jak služba funguje. K ní se přiznalo 72 % respondentů. Celkem 23 % respondentů uvedlo, že se přihlásilo do Portálu občana jen ze zvědavosti, aby si ověřili funkčnost. Stejnou motivaci k přihlášení se do Daňového portálu mělo 10 % respondentů. Klienti nejčastěji využili možnosti přihlášení do Portálu občana, dále do portálu České správy sociálního zabezpečení, do Daňového portálu a do Katastru nemovitostí. Vůbec nejčastějším důvodem těch, kteří se přihlásili do Portálu občana přes bankovní identitu, bylo ověřit si stav trestných bodů v Bodovém hodnocení řidiče (41 %).
Zatřetí – téměř nebývalé pro nově zaváděnou službu je i to, že převážná většina respondentů (72 %) připustila, že není nic, s čím byli nespokojeni. Jako příčinu zklamání lidé uváděli nedostupnost online informací a služeb (8 %).
Ještě letos umožní Česká spořitelna klientům prokazovat svoji totožnost bankovní identitou i vůči soukromým provozovatelům online služeb. V rámci společnosti Bankovní identita, a.s. chystá spořitelna spolu s dalšími bankami univerzální řešení, díky kterému bude možné využívat bankovní identitu spořitelny i dalších bank jako univerzální doklad totožnosti vůči soukromým firmám, např. pojišťovnám, mobilním operátorům, dodavatelům energií či e- shopům.
Z průzkumu STEM/MARK pro Českou spořitelnu vyplynulo, že lidé jsou připraveni využívat svoji bankovní identitu zejména k registraci do klientských zón pojišťoven, dodavatelů energií, aj. (94 %), a také k online sjednávání smluv s dodavateli (79 %). Pro přihlášení do e-shopů by v současnosti svoji bankovní identitu využilo 52 % respondentů.
REKLAMA
Co je bankovní identita?
Bankovní identita je klientova digitální občanka, která poslouží k ověření totožnosti v online prostředí. Od začátku roku mohou klienti České spořitelny využívat bankovní identitu k ověření totožnosti při komunikaci se státem (např. prostřednictvím Portálu občana), zhruba od poloviny roku pak bude využitelná ke stejnému účelu i v komunikaci se soukromoprávními poskytovateli online produktů a služeb. Díky ní už klient např. nebude muset posílat kvůli potvrzení totožnosti kopie svých dokladů. Navíc bude mít přehled, kdy a vůči komu se ověřoval. Bankovní identita bude umět za klienta vyplnit i formuláře, lidé už nebudou muset dokola vyplňovat stále stejné údaje. Nemusí si vytvářet a pamatovat nové přihlašovací údaje a hesla – mohou používat jedny přihlašovací údaje pro více příležitostí. Přihlašovací údaje jsou vlastně stejné jako ty, kterými se klient přihlašuje do svého internetového bankovnictví.
Zásadní je i bezpečnost klientských dat. Ty zůstávají vždy v bance, banka je nikdy nesdílí s dalšími subjekty, pouze potvrdí totožnost klienta. Ztotožnění prostřednictvím bankovní identity je zdarma jak pro klienty, tak pro stát.
![]()


