Středa 19. června. Svátek má Leoš.

Banky svádí boj o klienty. Lákají na půjčku zdarma nebo bezplatný účet

Banky

Z aktuálních průzkumů agentury STEM/MARK vyplývá, že v současné době je více než 57 % osob klientem více než jedné banky. Dvě pětiny Čechů mají otevřený běžný účet či jiný produkt u jednoho bankovního domu a pouhé tři procenta dotázaných osob nenavázalo s bankami doposud žádný vztah. Proč tomu tak je a jak se k aktuální situaci staví banky?

Důvodů je několik

Možná vás zajímá, proč nadpoloviční většina české populace spolupracuje s vícero bankami najednou. Důvodů je rovnou několik. Protože tradiční velké bankovní domy čelí konkurenci ze strany nízkonákladových společností, klienti obvykle využívají bankovní produkt u toho poskytovatele, který jej nabízí levněji. Důvodem je i jistá obava z toho mít peníze pouze u jednoho bankovního domu nebo skutečnost, že daný produkt či službu banka jednoduše nenabízí.

Klasické vs. nízkonákladové banky

Situaci na trhu velkým bankám komplikují tzv. banky nízkonákladové. Ty většinou nabízejí minimum kamenných poboček (nebo dokonce pobočky žádné), přehledný a jednoduchý online systém bankovnictví a zejména služby, které klienti pravidelně využívají bez poplatku nebo v rámci zvýhodněného balíčku. Aby si banky klienty udržely, byly nuceny přistoupit ke zlevnění stávajících služeb, ale i promo akcím, mezi které patří třeba první půjčka zdarma, která jej v současnosti nejžádanějším úvěrovým produktem.

Účet zdarma, odměna za nového klienta nebo netradiční půjčky

Kromě výše zmíněného přichází bankovní domy také s nejrůznějšími (povětšinou finančními) odměnami za přivedení nového klienta, které jim mají pomoci rozšířit klientskou základnu a přivést nové platící zákazníky. Některé větší banky dokonce přišly s běžným účtem zdarma nebo netradičním produktem, který ještě do nedávna rozhodně nepatřil do bankovního portfolia služeb. Řeč je o půjčce bez doložení příjmu. Klienti některých bank nemusí příjem dokládat skrze potvrzení od zaměstnavatele, bankovní úředník jejich příjem ověří přes interní databáze.

Realita je poněkud jiná

Ačkoli mnoho bankovních domů láká klienty na výhodné půjčky, úvěry s nulovým úrokem nebo další nevšední produkty, realita je v mnohých případech docela odlišná. Každý zájemce o půjčku projde důkladným procesem ověření bonity, čímž se banka chrání před rizikovými klienty, ale i postihem ze strany ČNB. Pokud by klienta odpovídajícím způsobem neprověřili, může pozbýt uzavřená smlouva platnosti.

Co když v bance nepůjčí?

Pokud bankovní úředník vyhodnotí, že bonita žadatele o půjčku není dostatečná, jeho žádost smete ze stolu a peníze mu jednoduše nepůjčí. Na bonitu klienta má vliv několik faktorů, mezi něž patří pravidelný a dostatečný příjem, rodinná situace, ale i závazky či dluhy z minula. A právě dluhy, potažmo záznamy v registrech dlužníků představují pro mnoho žadatelů pomyslnou stopku. V takovém případě pomůže pouze nebankovní půjčka bez registru, u které je ale potřeba počítat s vyššími úroky i případnými sankcemi za prodlení se splácením či porušení uzavření smlouvy.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.