CZK/€ 24.240 +0,08%

CZK/$ 20.664 -0,05%

CZK/£ 27.648 -0,11%

CZK/CHF 25.975 +0,08%

Text: Petr Zámečník

26. 09. 2014

Kozel zahradníkem aneb Kdo hájí práva klientů?

 


 

Finanční poradci jsou dobří a špatní. Ti špatní dokáží klienta připravit o nemalé peníze. S rostoucí diskusí na téma kvality finančního poradenství a rozšiřování povědomí lidí o finančních produktech a možnostech odškodnění se objevil nový fenomén: Společnosti, které se dle svého prohlášení staví na stranu klientů a vymáhají jejich škodu. Za to si pochopitelně nechají zaplatit.

Nic není ale jednobarevné. Před komerčními spotřebitelskými organizacemi již v dubnu varovala Česká národní banka: „Česká národní banka upozorňuje na aktivity obchodních společností, které jsou založeny za podnikatelským účelem a které o sobě prohlašují, že chrání spotřebitele a nabízejí spotřebitelům, že se v jejich zájmu budou domáhat náhrady škody a finanční ztráty způsobené možným nesprávným postupem poskytovatele nebo zprostředkovatele finanční služby při uzavírání smlouvy o životním pojištění či jiné finanční službě.“

Problémem soukromých „ochránců klientských práv“ jsou poplatky a smlouva o zastupování, které s poškozenými (či domněle poškozenými) klienty uzavírají. „Česká národní banka doporučuje spotřebitelům, aby věnovali zvýšenou pozornost podmínkám smluv uzavíraných s předmětnými společnostmi, neboť tyto smlouvy mohou za určitých okolností vést na straně spotřebitele k dalším finančním ztrátám, aniž by bylo dosaženo deklarovaného odškodnění,“ stojí ve varování ČNB.

V poslední době nabývají aktivity některých komerčních spotřebitelských organizací na aktivitě. Společnosti Fin Consulting a SOS Consulting rozesílají jménem svých klientů žádosti o přezkoumání možného poškození klientů a následně vymáhají náhradu škody. Obě tyto společnosti jsou řízené stejnými lidmi a první jmenovaná převedla činnost na SOS Consulting. A tito lidé mají s finančním poradenstvím nemalé zkušenosti.

„Ve vedení těchto společností působí Filip Marcín a Pavel Matoušek, kteří dříve pracovali pro naši společnost, žádný z nich však již delší dobu pro naši společnost nepracuje. Spolupráce s nimi byla ukončena z naší iniciativy, v jednom případě z důvodu používání praktik odporujících etickým standardům Broker Consulting, v druhém případě pro dlouhodobý neřešený konflikt zájmů, který vyústil ve ztrátu důvěry,“ uvedl Jan Lener, ředitel PR a marketingu finančně poradenské společnosti Broker Consulting.

REKLAMA

Zkušeností s vlastní předchozí činností mají i další „spotřebitelské organizace“. Je jí např. KLV Consulting založená Pavlem Kočalkou, která pro změnu „hájí“ klienty před nekalými praktikami obchodníků s cennými papíry, jejich investičních zprostředkovatelů a vázaných zástupců. Přitom Pavel Kočalka působil v několika společnostech i na čelních pozicích, jejichž praktiky byly přinejmenším sporné.

Tip:

Zřejmě není náhodou, že se komerční spotřebitelské organizace založené a provozované lidmi s nemalými zkušenostmi z druhé strany sjednotili pod „zastřešující asociaci“ Unie subjektů ochrany spotřebitelů a investorů. Vedle SOS Consulting a KLV Consulting je třetím členem společnost Cost Control zabývající se kontrolou nákladů u veřejných zakázek.

„Všechny solidní poradenské firmy mají nastaveny mechanizmy, kterými klienti mohou efektivně uplatnit své výhrady a reklamace. Při zjištění škody u klienta je tato samozřejmě co nejrychleji odškodněna,“ upozornil Jan Lener a dodal: „Spolupráce se SOS Consultingem či podobnou společností klienty pouze stojí značné peníze, které by při využití standardního reklamačního postupu platit vůbec nemuseli.“

REKLAMA

Pokud se klient obrátí s reklamací nejprve na finančně poradenskou společnost přímo, v případě prokazatelného pochybení finančního zprostředkovatele se mu dostává odškodnění. Toto jsou ale méně medializované případy, neboť odškodněný klient je spokojený a nemá potřebu se o svém případu dále šířit.

Teprve v případě, kdy klient s reklamací neuspěje u finančně poradenské společnosti nebo u profesní asociace, které je členem (nejčastěji AFIZ či USF ČR), může se obrátit na Finančního arbitra či podat podnět České národní bance. V takových případech může být vhodné mít na své straně odborníka, který může klienta zastupovat. Otázkou ale je, zda k zastupování nevyužít raději advokáta než společnosti, které sice zastupování nabízejí, ale samy se pohybují na hraně zákona.

Loading


Související články

Rýsuje se nevídaná investiční příležitost s hodnotou 800 miliard dolarů

Finanční svět zůstal v šoku, když z Wall Street unikly zprávy, že připravovaný sekundární prodej akcií SpaceX oceňuje firmu až na neuvěřitelných 800 miliard USD, což představuje dvojnásobek její nedávné valuace. Takové ohodnocení by SpaceX Elona Muska postavilo i před OpenAI a učinilo by z ní nejhodnotnější […]

Text: Redakce

12. 12. 2025

Češi patří mezi nejspořivější národy Evropy. S investováním ale stále váhají

Podle nejnovějších statistik Eurostatu se Česká republika zařadila na druhé místo mezi nejspořivějšími zeměmi v Evropě, hned za Německem. Přesto se silná spořící schopnost zatím nepromítá do investování na finanční trhy. Průzkum ČSÚ odhalil, že do akcií a investičních fondů investuje pouhých 13,5 % českých domácností.

Text: Redakce

Foto: Shutterstck

10. 12. 2025