Pátek 18. října. Svátek má Lukáš.

Zbyněk Prim a Roman Jasenovec rozjíždějí vlastní byznys. V hledáčku mají bohaté klienty a firmy

Dlouholetí finanční poradci společnosti Fincentrum Zbyněk Prim a Roman Jasenovec se rozhodli rozšířit nabídku svých finančních služeb a rozjeli svou vlastní společnost s názvem Trusts & Wealth Protection. Podle slov Zbyňka Prima, který se ve finančním světě pohybuje 15 let, kde některé služby Fincentra končí, jejich začínají. Na co se hodlají specializovat a co je k založení nové firmy vedlo?

Proč jste se rozhodl odejít z Fincentra?

Protože se prostě nedá sedět na dvou židlích. Založení naší vlastní firmy neznamená, že končíme spolupráci s Fincentrem. Fincentrum je výborná entita, servisní organizace a značka. Za těch cca 13 let, co jsem ve Fincentru, nebyla žádná komplikace, kterou bych musel řešit. Nicméně je fakt, že z různých důvodů služby Fincentra někde končí. Naši klienti však chtějí více, a tak jsme měli dvě možnosti. Ztratit klienty, nebo se přizpůsobit a nabídnout jim, co po nás žádají.

Takže to nemá spojitost s novým investorem?

Nemá. Měl jsem tu čest sedět i s novým vedením a věřím, že se hledají synergické efekty mezi Fincentrem a Swiss Life Select, což je rozhodně pozitivní a určitě z toho vytěží především klient a i obě společnosti.

Co bylo tedy impulzem pro založení nové firmy?

Z podstaty fungování Fincentra se prostě nebude zabývat některými typy služeb. A tak je to správně. Ovšem tam, kde některé služby končí, naše začínají. Impulsem byly zejména požadavky klientů, podnikatelská vize, business plán, ale i znalostní a osobností rozvoj a mnoho dalšího. Jde o takový koktejl, kdy si vše tak nějak „sedlo“. Asi bych to nazval klasicky – ve správný čas na správném místě.

Co vaše nová firma nabízí?

Především skutečný osobní přístup. Jeden náš klient nás nazval jako „clearingové centrum“, kde se setkávají různé požadavky z různých stran a oborů. My se klientů ptáme: „Co pro vás můžeme udělat? Jak vám můžeme pomoci?“

Klienti nám vysvětlí svou potřebu či příběh. Jeden požaduje financování výrobní linky, druhý hledá investora, třetí potřebuje ocenit firmu při prodeji. Další řeší vydědění potomka nebo požaduje nastavit holdingovou strukturu firem a vše vložit do svěřenského fondu. Převážně se věnujeme ale správě majetku, svěřenským fondům, prodejem firem, firemním úvěrům. Máme ovšem team specialistů na daně, právo, holdingové mezinárodní struktury, mezaninové financování. Nebo nyní pomáháme se zakládáním fondu kvalifikovaných investorů. Jak jsem říkal – vždy individuální přístup, osobní a na míru.

Kdo je cílová skupina?

Především jsou to slušní lidé, co mají menší a střední rodinné firmy. Jinými slovy klienti s majetkem do cca jedné miliardy korun. Ne že bychom se nad tuto hranici báli jít, ale pokud již máte 3, 5, 10 a více miliard, zase potřebujete jiné služby. A tam zatím nedosáhneme. I když už jsme také jednali s klientem z těchto pater a úspěšně. Tam se nám ověřilo, že naše služby mají smysl, jsou zajímavé a hlavně férové.

Už fungujete od konce minulého roku. Jaké byly úplné začátky?

V hlavě byl projekt cca 3–4 roky. Ale vše muselo tak nějak uzrát. Domyslet a také tak trochu načasovat. My jsme v podstatě stále na začátku. Založení firmy u notáře je drobnost. Teprve poté začíná ta pravá zábava. Co asi nikoho nepřekvapí, je systém byrokracie, nařízení, dokumentace atd. Takže chvilku trvalo než jsme správně nastavili procesy, dokumentaci, ochranu dat a údajů, IT řešení a podobně. To jsou takové ty „porodní“ bolesti. Jak říkal jeden můj kolega: „To je super období, na to budete jednou rádi vzpomínat“.

Krom byrokracie nás také trošku zaskočila finanční náročnost. Ač jsme měli business / finanční plán, tak se přesto ocitnete v situaci, kdy ještě nemáte ani prvního klienta. To ale notáře, daňového poradce, advokáta a právníky moc nezajímá. Ani pronajímatele kanceláří – a tak máte stohy faktur na stole a desítky dalších nákladů – grafika, prezentační materiály… o tom bych mohl vyprávět hodiny.

Tolik času opravdu nemáme. Je tedy něco, co vás při zakládání firmy překvapilo, ačkoli jste odborníci na finance?

V podstatě ani ne. V tomto směru proběhlo vše v pořádku. Spíše nás velmi příjemně překvapily reakce okolí a klientů. Všichni nám drží palce, pomáhají seč to jde, chtějí s námi pracovat a berou nás jako profesionály a rovné partnery. Nikde se necítíme, že bychom hráli tzv. druhé housle. Překvapila nás férovost v byznysu, otevřenost klientů a stejně tak i našich přátel a z rodiny.

Pozitivním překvapením je, že nás začínají kontaktovat finanční poradci a finančně poradenské společnosti se zájmem o naše služby. Jinými slovy, že bychom se stali partneři poradenských sítí a přinesli vyšší přidanou hodnotu jejím klientům. To nás velmi překvapilo a potěšilo. Další z důkazů, že naše vize má smysl a vysokou přidanou hodnotu.

A co vaši klienti z řad běžných spotřebitelů? Předáte je jinému poradci?

S kolegou jsme dlouho řešili a řešíme, co s tím. Přeci jen já jsem v branži 15 let a kolega 10. Za tu dobu máte tisíce kontaktů a smluv. Přemýšleli jsme o prodeji kmene, předání apod. Nakonec jsme to vyřešili tak, že si vychováme své poradce, kterým vše jednou předáme. Je to takový mezigenerační transfer, podobný těm, které řešíme u našich klientů. Věřím, vlastně vím, že jsme si vybrali správné lidi. Klienti nemají rádi revoluce a tak i my jdeme raději cestou evoluce. Postupně kolegy seznamujeme s našimi klienty, předáváme agendu / kompetence. Vychováváme kolegy, radíme, pomáháme, jezdíme na schůzky, učíme. Jsme si jisti, že toto je ta win x win x win x win situace.

Zbyňku, vy jste se hodně věnoval i školení? Budete se tomu věnovat i nadále?

Rozhodně. A nejen to. Školení finanční gramotnosti či plánování jede dál. Má nový koncept, nové myšlenky, nová témata. Stalo se z něj i certifikační školení titulu PFP. Školení je jako živý organismus. Nikdy není hotové a stále se vyvíjí. Školit a přednášet mne baví. A když přijdou lidi, je to fajn – je to i důkaz, že člověk může něco předat dál a že je zájem o jeho zkušenosti. To je obrovská síla a hnací motor. Navíc školím i z dalších důvodů: musíte se stále vzdělávat i Vy. Musíte být stále v obraze a o krok (o kroky) napřed před „studenty“. I to byl jedním z důvodů, proč jsem loni dokončil studia EFP. Stejně tak je školení krásné rozptýlení určitého pracovního stereotypu. Potkáváte nové lidi, nové skupiny…

Jak vidíte vaši firmu třeba za rok? Co je vaším cílem?

Cílů ve firmě máme hodně. Z těch provozních cílů bych zmínil to, že musíme ještě zapracovat na personální stránce a posil v týmu. Nemáme na 100 % dotaženy některé počítačové programy které vytváříme, musíme dořešit propojení systémů s partnery apod. Jako firemní cíl máme určitě stabilizaci naší firmy na trhu, dostat se více do povědomí, stát se respektovaným hráčem. Nebojím se říci i leaderem na trhu. V neposlední řadě bych zmínil práci na získání licence pro obchodníka s cennými papíry. Ale to je běh na dlouhou trať.

Jak toho chcete dosáhnout?

Tvrdou prací. Jednou z věcí, které jsme se naučili je, že za vás prostě nikdy nikdo nic neudělá. Co si neuděláte sami, to prostě nemáte.

Děkuji za rozhovor.

Zbyněk Prim, DiS, EFA, EFP

Partner a výkonný ředitel společnosti Trusts & Wealth Protection.

Zbyněk se pohybuje ve finančním sektoru 15 let. Je držitelem prestižních mezinárodních finančních titulů EFP a EFA. Stejně tak dle zákona vykonal zkoušku odbornosti o poskytování všech investičních služeb (vyšší kategorie „B“). Je zakládajícím členem Komory svěřenských poradců a správců. Ve firmě se věnuje rozvoji firmy, svěřenským fondům a mezinárodnímu bankovnictví.

 

Jeden komentář: “Zbyněk Prim a Roman Jasenovec rozjíždějí vlastní byznys. V hledáčku mají bohaté klienty a firmy”

  1. Iva napsal:

    Do nového podnikání přeji mnoho štěstí, úspěchů a zajímavých klientů.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.