Úterý 21. listopadu. Svátek má Albert.

Společenská hodnota finančního vzdělávání

Studenti - finanční vzdělávání - škola

Vezmu-li v úvahu své osobní zkušenosti s finančním poradenstvím, a v obecnější rovině s poskytováním investičních služeb občanům, umím si představit dva možné směry vývoje budoucnosti naší profesní činnosti.

Na jedné straně je ochrana investorů pilířem důvěry ve finanční systém jako celek; v tomto smyslu hrají klíčovou úlohu pravidla, která se vztahují na naši činnost, zejména pokud uvážíme blížící se nabytí účinnosti MiFID II (3. ledna 2018). Na druhé straně znamená vzdělání rozvíjení finanční gramotnosti a větší angažovanost občanů v jejich investičních rozhodnutích. To zejména platí pro mladé lidi, tj. budoucí generace střadatelů.

Finanční poradenství má ekonomickou i společenskou hodnotu. Finanční vzdělání, které je pro splnění této společenské hodnoty zcela zásadní, lze popsat jako proces umožňující občanům prohlubovat své znalosti o finančních konceptech a produktech, porozumět vztahu rizika a výnosu a nalézat nejvhodnější řešení.

Jsem přesvědčena, že všechny relevantní zainteresované subjekty (evropské a národní orgány, investiční firmy, finanční poradci a jejich asociace) by měly dát prvořadou důležitost potřebě zlepšení finanční gramotnosti mezi investory. Mám za to, že tuto otázku lze dále rozvíjet ve třech komplementárně spojených rovinách. Za prvé, je důležité si uvědomit roli všech iniciativ v oblasti finančního vzdělávání, které je jednotlivých státech EU podporováno soukromými sdruženími a subjekty. Finanční gramotnost lze rovněž zlepšovat uvědoměním si role finančních poradců v budování dlouhodobých vztahů s jejich klienty. A konečně, součástí finanční vzdělávání by měl být i přínos nových technologií: on-line nástroje lze využít ke shromažďování informací o investorech a umožnit jim porozumět jejich potřebě investičního poradenství, tj. lidské interakci s poradcem.

Pokud jde o roli soukromých iniciativ v oblasti finančního vzdělávání, Itálie poskytuje pozitivní příklad. Od roku 2009 organizují ANASF a PROGeTICA program finančního vzdělávání Economic@mente® – Metti in conto il tuo futuro pro středoškoláky, jehož výsledky jsou zdrojem velkého osobního uspokojení. Cílem programu Economic@mente® je poskytnout studentům soubor nástrojů vycházejících z jejich osobní zkušenosti, který je naučí spravovat jejich budoucí úspory po celou dobu jejich života prostřednictvím simulací, praktických kurzů a testů.

Program se skládá ze školních kurzů pořádaných členy ANASF, kteří jsou speciálně proškolenými a kvalifikovanými lektory projektu. Od roku 2009, respektive 2011, jsem lektorkou a regionální ředitelkou programu Economic@mente® ve svém regionu Emilia Romagna, a celkem jsem vedla šest kurzů ve třinácti třídách. K dnešnímu dni je na celostátní úrovni do programu Economic@mente® aktivně zapojeno 302 škol, 1251 tříd v 81 provinciích a 19 regionech.

Na základě svých osobních zkušeností se domnívám, že evropské a národní instituce by měly uznat hodnotu těchto iniciativ a podpořit jejich realizaci. V tuto možnost pevně věřím. V Itálii již byl učiněn první krok tímto směrem: nedávno byl vládou zřízen Výbor pro finanční vzdělávání za účelem programatiky a koordinace všech iniciativ v této oblasti.

Autorka je členka představenstva FECIF  a regionální ředitelka programu pro finanční vzdělávání ANASF.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.