Sobota 18. září. Svátek má Kryštof.

Rozhovor: Jak nám změní životy bankovní identita? Dost výrazně

Foto: Bankovní identita

Zhruba třetina občanů České republiky má již aktivní službu bankovní identita. A možná o tom většina ani neví. Přitom ji mohou bez jakékoli aktivace začít okamžitě využívat, například k podávání daňového přiznání, výměně řidičského průkazu nebo stažení výpisu z trestního rejstříku. O této službě, ale také o tom, jak významná je služba bankovní identity v digitalizaci celé České republiky, jsme mluvili s předsedou představenstva Bankovní identity, a. s., Janem Blažkem.

Proč by si lidé měli službu bankovní identita pořídit?

Předně klienti pěti bank, které službu bankovní identity aktuálně poskytují, tedy ČSOB, České spořitelny, Komerční banky, Moneta Money Bank a Air Bank, si nemusí nic zřizovat ani aktivovat. Bankovní identitu mají již aktivovanou a mohou ji začít ihned používat. Stačí jít například na portál mojedane.cz a přihlásit se úplně stejně jako do internetového či mobilního bankovnictví uvedených pěti bank a vyřídit zde vše potřebné okolo daní.

To, proč by měl běžný člověk začít využívat bankovní identitu, popíšu na sobě. Začnu tím, jak mi zjednodušila život vůči státu. Výrazně se mi zpříjemnila obsluha datové schránky. Předchozí poměrně komplikovaný přístup jsem nahradil přihlašovacími údaji do internetového bankovnictví. Zjednodušilo se mi podávání daní přes portál mojedane.cz. S využitím bankovní identity jsem vyplnil formuláře pro sčítáni lidu, aktivoval jsem si aplikaci Tečka. K tomu všemu mi stačí jedny přihlašovací údaje, které si pamatuji, nemusím vytvářet nová uživatelská jména a hesla, která bych si někam musel zapisovat.

Je pravda, že zahlcenost různými hesly je dnes skutečně enormní. Bude možné používat bankovní identitu i v případě obchodníků nebo poskytovatelů různých služeb?

Využití bankovní identity směrem ke státu je zatím širší, ale firmy se budou postupně zapojovat. Obchodníci potřebují nějaký čas, než své systémy pro využívání bankovní identity přizpůsobí. Očekávám, že velmi brzy se zapojí například pojišťovny, poskytovatelé energií nebo sázkové kanceláře. Klienti budou mít možnost upravovat své osobní údaje nebo měnit jednotlivé produkty. Věřím, že další možnosti budou rychle přibývat.

Ještě krátce k těm heslům. Nedávno jsem četl zajímavou studii, podle které člověk v průměru za rok stráví 8 hodin resetováním svých hesel. To by měla bankovní identita z větší části odstranit. Protože vám bude skutečně stačit jedno přihlašovací jméno a jedno heslo nebo otisk prstu či scan obličeje.

Kolik bankovních klientů má službu v tuto chvíli aktivní?

V současnosti je to přibližně 3,6 milionu bankovních klientů, z toho přibližně 500 tisíc klientů už bankovní službu aktivně využilo a tato čísla dál porostou. V září se zapojí klienti Raiffeisenbank a do konce roku ještě Fio banky. V prvním pololetí příštího roku přibydou UniCredit Bank a mBank.

Dalším důvodem očekávaného počtu růstu uživatelů bankovní identity, kromě rozšiřujícího se počtu zapojených bank, budou ještě dva významné faktory. Jednak rozšíření o klienty, kteří nemají u své banky aktualizované své základní údaje, jako například bydliště nebo rodinný stav, a druhou velkou skupinou budou cizinci, kteří dlouhodobě žijí v ČR.

Většina cizinců totiž nemá elektronicky čitelné údaje v dokladech, což je podmínka pro jejich registraci v NIA (Národní bod pro identifikaci a autentizaci). Tito lidé nemohou svoji elektronickou identitu používat vůči státu ani soukromoprávnímu sektoru. Celkově se jedná o skupinu čítající přibližně 600 tisíc lidí. To by se mělo změnit v únoru 2022.

Jednou z důležitých okolností rozšiřování bankovní identity bude bezpečnost. Mají se uživatelé důvod něčeho obávat?

Bezpečnost je samozřejmě hlavní priorita. Je na stejné úrovni jako v případě přihlašování do internetového nebo mobilního bankovnictví.

To, co banky v rámci bankovní identity nabízejí, je univerzální bezpečný klíč, který funguje do doby, než uživatel klíč někde ztratí, nechtěně jej někomu předá nebo natolik bude někomu důvěřovat, že mu jej půjčí. Není to tedy o zvyšování bezpečnosti daných prostředků, ale o zvyšování vzdělanosti uživatelů. Už dnes jsou prostředky velmi zabezpečené. Pokud se uživatel bude chovat tak, jak má, troufám si tvrdit, že útočník nemá šanci. Samozřejmě pokud se nebude jednat o cílený útok na jednoho uživatele.

Nehrozí, že by citlivé údaje o bankovních klientech mohly uniknout od třetích stran?

To se nemůže stát, protože k třetím stranám se žádná citlivá data ani informace o přihlašovacích údajích nedostanou. Systém funguje tak, že pokud se chcete například přihlásit do portálu mojedane.cz, jste přesměrování z tohoto portálu na zabezpečenou stránku vaší banky, kde se standardně přihlásíte, jako do internetového bankovnictví, a po schválení jste opět přesměrování zpět, tentokrát již na personalizované a zabezpečené stránky mojedane.cz. U firem, třeba pojišťoven nebo e-shopů, je to stejné.

Třetí strany pracují jen s těmi osobními údaji, ke kterým jim dáte souhlas. Ale určitě nepracují s vaším uživatelským jménem, nepracují s heslem, se zabezpečením. S tím vždy pracuje systém, který patří vaší bance.

Bankovní identita, a. s., vznikla 1. června 2021. Zaznamenali jste nějaké problémy s využíváním služby bankovní identita za čtvrt rok vaší existence?

Zatím ne. Pokud je něco, s čím bojujeme a ještě chvíli bojovat budeme, je to vzdělávání a vysvětlování, jak bankovní identitu správně používat. Zejména z pohledu firem, aby i firmy viděly, kde jim to může usnadnit život. Největší překážkou v rozvoji a využívání bankovní identity je skutečnost, že řada firem není připravena kompletně digitálně fungovat. Existují firmy, které umí žít digitálně, nepotřebují pobočky, přizpůsobily se. Ale bohužel většina firem to ještě nedokáže.

Zmínil jste, že bankovní identitu aktuálně poskytuje pět bank a do konce roku přibydou další dvě. Jak je to s ostatními bankami?

Jak už jsem uvedl, v první polovině příštího roku by se měly připojit mBank a UniCredit Bank. Podobně jsou na tom i Sberbank a Creditas. Všechny tyto banky chtějí službu bankovní identita aktivně poskytovat, být provider. Pak je tady řada menších bank, například Saxo Bank nebo Trinity Bank, které mají výrazně nižší počet klientů. V jejich případě je to o nákladech. Projít akreditací a napojit se na NIA něco stojí. Bance s malým počtem klientů se to nevyplatí. S těmito bankami jednáme a ony by byly jen konzumenty této služby.

Co nového plánujete.

Tento měsíc spustíme službu „zaručeného podpisu“. Za mě vedle bankovní identity další revoluční krok. V tuto chvíli není v ČR všeobecně používaná forma digitálního podpisu. To, co se dnes používá, je způsob „prostého podpisu“, kdy dokumenty podepisujete zadáním kódu doručeného na mobilní telefon. Ale druhá strana vlastně nemá jistotu, kdo skutečně dokument „podepsal“.

Naší službou „zaručený podpis“ budeme garantovat identitu osoby, která smlouvu nebo jakýkoli jiný dokument podepsala, a to díky tomu, že před tím proběhne identifikace prostřednictvím bankovní identity. Pro uživatele je zatím nepředstavitelné, že by mohli něco takto jednoduše podepisovat. Je potřeba je s tím seznámit a naučit je to. Pro mě je to revoluční krok. Zaručeným podpisem bude uživatel moci provádět 95 % scénářů, které kdy podepisuje.

Dále budeme pro firmy, které budou využívat bankovní identitu, nabízet systém notifikací. Uvedu příklad. Pokud změníte trvalé bydliště, měli byste tuto změnu v nějakém čase nahlásit například pojišťovně. V případě bankovní identity zákon umožňuje bankám přístup do základních registrů. Když se oženíte, změníte bydliště apod., banka dostane notifikaci, že došlo ke změně a nové údaje si sama aktualizuje. My klientům umožníme, aby nám dali souhlas posílat informace o těchto změnách automaticky i dalším firmám, například pojišťovně, která přístup do centrálních registrů nemá. Bude k tomu ale potřeba souhlas uživatele.

Jak přispěla bankovní identita k rozvoji digitalizace Česka?

Bankovní identitu považuji za nástroj, jak umožnit digitalizaci České republiky, a to jak směrem ke státní správě, tak i firmám. Pro řadu firem bude nyní digitalizace motivovaná existencí bankovní identity, protože tady najednou mají dosud chybějící nástroj. I pro stát to považuji za zásadní krok. Dnes, když se díváme na přihlašování do portálů státní správy, tak 75 % dělá přístupů je již přes bankovní identitu. A to ještě nejsou zapojeny všechny banky a služba je letošní novinkou. Dali jsme lidem nástroj, který už mají, a teď stačí jej jen používat.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.