Úterý 11. května. Svátek má Svatava.

Revoluce 4.0 a investice. Z virtuální reality se nestane tsunami, která se přes nás převalí

Zdroj: Pixabay.com

 

Jak umělá inteligence či virtuální realita změní tvář spotřebitelského průmyslu? Dokážeme si vůbec představit, jak bude vypadat svět rozšířené reality v segmentu zážitků a služeb? Co má největší potenciál?

V odborném článku Deloitte se dočteme, že moderní technologie jsou neodmyslitelnou součástí našich životů nejen doma, ale i v práci. Chytrý zubní kartáček nebo inteligentní kuchyně jsou praktickými vychytávkami leckteré domácnosti, avšak na pracovištích jsou technologické inovace už téměř pravidlem a nezbytností.

Kompletně automatizované výrobní procesy, monitoring produktů pomocí blockchainu, inteligentní zpracovávání informací a jejich neomezené sdílení či virtuální realita, která dovoluje zákazníkům vyzkoušet si produkty ještě před jejich zakoupením – to jsou jen některé z inovací, které změní fungování spotřebního průmyslu, výrobou počínaje a zákaznickou zkušeností konče.

Budou existovat dva světy

Viceprezident Hospodářské komory České republiky (HK ČR) Tomáš Prouza pro server Investujeme.cz uvádí, že virtuální realita (VR) a umělá inteligence (AI) se postupně stávají běžnou součástí našich životů.

„Dokážu si představit, že nás čeká doba, kdy budou existovat v oblasti zážitků a služeb dva světy. Jeden z nich bude ten „virtuální“, založený právě na umělé inteligenci a velké rychlosti výpočetní techniky i datových přenosů, včetně těch mobilních v 5G sítích,“ myslí si Tomáš Prouza a pokračuje: „Ten druhý a doufám, že ještě řadu let dominantní, bude svět reálných zážitků. Z virtuální reality se nestane tsunami, která se přes nás převalí a my už navždy zůstaneme sedět v obyvácích s projektory zážitků připevněnými na našem těle.“ Ale pro některé lidi to bude řešení, ať už pro lásku k technologiím nebo kvůli omezením, které jim cestovat znemožní.

Odborník na investice z Partners Martin Mašát uvádí, že to jsou otázky pro vizionáře a lze těžko soudit, jak daleko se používání VR rozjede. „Určitě bude záviset na konkrétní službě. V zábavě si svoji cílovou skupinu určitě najde, ale nemyslím si, že by se VR nějak masivně rozšířila a vytlačila tradiční zážitky. Důvodů je mnoho, od aktuální finanční náročnosti, přes zacílení na specifické věkové skupiny, po absenci přímých sociálních kontaktů,“ podotýká.

Odmítači technologií

Odborníci se zároveň shodují v tom, že posílí i odmítání technologií. Podle posledních průzkumů se nemalá část lidí natolik těší na cestování po konci koronakrize, že si s sebou neplánují brát tablety ani mobily a chtěli by spíš do „off-line oblastí“. „Chtějí své dovolené opět prožívat naplno a nevěnovat se pouze sdílení zážitků na sociálních sítích a počítáním lajků,“ říká Tomáš Prouza z HK ČR.

I proto si myslí, že se virtuální realita stane další z možností, jak trávit volný čas. Nikoliv však možností jedinou. A ti, kteří dokáží chytře propojit reálný a virtuální svět, ovládnou velmi zajímavý a možná i docela lukrativní segment.

Šimon Blecha z odboru komunikace Ministerstva financí k tomu dodává, že zmíněné technologie mají bezpochyby potenciál změnit současná pravidla a přinést nová řešení s vyšší přidanou hodnotou pro koncového zákazníka. Uvedené vymoženosti jsou přitom zatím pouze v raném stádiu toho, co od nich můžeme do budoucna očekávat.

Které disruptivní technologie ovlivní spotřební průmysl?

Nové technologie ale nejsou jen o zážitcích. Stále více budou využívány i ve firmách, výrobních podnicích a dalších subjektech:

  • Blockchain významným způsobem usnadní práci zejména firmám vyrábějícím spotřební produkty, a to především v oblasti sledování a monitorování produktů a toku informací, služeb a peněz.
  • Výhody umělé inteligence ocení nejen společnosti, ale i samotní zákazníci. Firmy mohou těžit z automatizovaných procesů, inovací produktů a služeb založených na umělé inteligenci a rozšířeného rozhodování, spotřebitelům přijdou vhod personalizované produkty, doporučování produktů online a včasné poskytování služeb.
  • Zvýšit efektivitu společností a zároveň poskytnout pokročilé metody, jak spotřebitelům umožnit vyzkoušet si produkty dřív, než je zakoupí, může digitální realita. Společnosti ji mohou využít k vytvoření účinného marketingu a reklamy, podporování inovací, zvyšování efektivity zaměstnanců či k vytvoření trojrozměrných a interaktivních vizualizací produktů.
  • S pomocí cloudových technologií lze vytvářet prostředí, která usnadní provoz dalších disruptivních technologií, urychlit implementaci hardwaru a softwaru nebo zvýšit efektivitu finančního plánování.

Zdroj: Deloitte

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.